Gå til innhold

Så mye kan du lade opp med Teslas hus-batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

I dette tilfellet er «normal bruk» basert på tall fra Energy Information Agency, som sier en gjennomsnittlig husstand bruker omtrent 30 kWh per dag.

Det var ikke mye. Vi bruker fort 50-60 kWh i døgnet, gjerne nærmere 80 hvis det vaskes mye klær. Huset kommer ned nærmere 20 kWh hvis det ikke er noen hjemme en periode (og dermed blir temperaturer satt vesentlig lavere og lys er mer av).

 

Vi bor i et etterisolert hus med 2 voksne og 2 barn. Varmepumpe er installert, og smarthuset sørger for at lys går av når det ikke er behov for det, samt at termostater settes ned når det ikke er noen hjemme (f.eks. på dagtid når vi er på jobb).

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Powerwall kommer i to forbrukerutgaver: 7 kWh ment for daglig bruk (lagring av solcellekraft) og 10 kWh ment for ukentlig bruk (sikkerhet mot strømbrudd). De koster henholdsvis 3500 $ og 3000 $. På vinteren har jeg enkeltdager med opp til 200 kWh bruk hos meg. Årsgjennomsnittet er ca 90 og enkelte sommerdager er jeg nede på ca 20. Det blir altså svært dyrt for meg om jeg skulle kjøpe nok kapasitet til et vinterdøgn. Mye bedre å ha peis og ved i beredskap om varmepumpa skulle svikte eller strømmen skulle gå lenge. Og gode naboer som kan hjelpe med fyringen om jeg skulle være bortreist.

Lenke til kommentar

Lista i artikkelen er basert på 10 kWh-batteriet. Regner vi baklengs får vi:

 

 

  • iPhonen din bruker 10,5 Wh per lading. Gamle flipptelefoner bruker 5 Wh per lading.
  • En bærbar datamaskin bruker i snitt 50 Watt.
  • Mikseren bruker 2,5 Wh på å mikse en margarita (300 Watt hvis det tar 30 sekunder)
  • Vaskemaskinen bruker 333 Wh på å vaske en omgang (hvis programmet varer 2 timer er det 167 Watt i snitt)
  • Tørketrommelen bruker 2500 Wh per omgang (5000 Watt i snitt hvis programmet varer 1/2 time)
  • Kaffetrakteren bruker 333 Wh per kanne. (2000 Watt i snitt hvis den bruker 10 minutter på jobben.)
  • En større varmeovn bruker opp til 1500 Watt
  • En gammel rør-TV bruker i snitt 77 Watt
  • En LCD-TV bruker i snitt 200 Watt
  • En plasma-TV bruker i snitt 333 Watt
  • Oppvarming av scnacks i mikrobølgeovnen bruker 33 Wh (3 minutter på 100% effekt a 667 Watt per snack.)
  • Kjøleskapet bruker i snitt 200 Watt
  • Wi-Fi-en bruker 7 Watt
  • De bruker 28 Wh for å steke en brødskive i brødristeren. Hvis brødristeren er på 1000 Watt så tar det 1 minutt og 40 sekunder.
  • Deres 60 Watt glødelampe bruker 59 Watt
  • Deres tilsvarende sparepære bruker 18 Watt

Interessant å se hvilke tall de legger til forutsetning for beregningen. Jeg vil lage et eksempel på mikset forbruk basert på lista. Batteriet vil dekke et døgn med følgende forbruk:

 

 

  • Lade iPhonen 1 gang 10,5 Wh
  • Lage en bærbar datamaskin nok til å bruke den 4 timer 200 Wh
  • Mikse fire margaritaer 10 Wh
  • Kjøre 1 runde med vaskemaskinen 333 Wh
  • Kjøre 1 runde med tørketrommelen 2500 Wh
  • Trakte 1 kanne kaffe 333 Wh
  • Bruke en 1500 Watt varmeovn på full guffe uten termostat i 28,4 minutter 710 Wh
  • Bruke LCD-TVen 2 timer 400 Wh
  • Varme en scnack i mikrobølgeovnen 33 Wh
  • Kjøleskapet bruker 4800 Wh
  • Wi-Fi-en bruker 168 Wh
  • Steke 4 brødskiver i brødristeren 111 Wh
  • Ha på en 60 Watt glødelampe i 5 timer 300 Wh
  • Ha på en tilsvarende sparepære i 5 timer 90 Wh

Sum: 10 kWh

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Se, det var mer interessant. Godt eksempel. :)

 

Dataene er likevel litt rare, men det er vel kun tenkt som eksempler.

Trekker virkelig en laptop 50 W nå om dagen? Tror ikke serveren min trekker så mye mer enn det.

Og er virkelig "antall Margaritaer" en god målestokk? :D

Lenke til kommentar

Batteriet i en iPhone 6 er ikke på mer en 1810mAh.

1,81Ah * 3,7V = 6,697Wh og ikke 10,5Wh som artikkelen antyder.

Det vil si at man kan lade en iPhone minimum 1493 ganger fra en 10kWh Powerwall.

Ja, men transformatoren har også svinn. Regner med at anslaget på ca. 10 kWh faktisk er målt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Batteriet i en iPhone 6 er ikke på mer en 1810mAh.

1,81Ah * 3,7V = 6,697Wh og ikke 10,5Wh som artikkelen antyder.

Det vil si at man kan lade en iPhone minimum 1493 ganger fra en 10kWh Powerwall.

Ja, men transformatoren har også svinn. Regner med at anslaget på ca. 10 kWh faktisk er målt.

Veldig bra poeng, Moskus, virkningsgrad er noe de fleste glemmer å ta høyde for når en tenker effekt forbruk! Kudos!!

 

Muligens litt intressant å vite hvor mange kWh solcelle panelene må produsere for å lade opp 7 og 10 kWh Tesla Powerwall batterier. Også intressant å vite hvor mange kWh ett fullt oppladet batteri kan levere ut, med tanke på at batteriene blir varme under bruk.

 

Med andre ord, hva er virkningsgraden(e) til batteri pakken?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...