Gå til innhold

Apple slipper oppdaterte Macer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"den spesielle pekeplaten med motorisert klikking"

 

Jeg tviler sterkt på at Apple har satt motorer på klikkingen. Hva skulle det være godt for?

 

De har på mange måter det.

 

Den nye force touch-touchpaden har en aktuator (motor) i seg som simulerer klikk uten at plata faktisk beveger på seg. Det funker helt vilt bra, går ikke an å overbevise hjernen om at det ikke faktisk klikkes. Første gang siden Oculus Rift jeg prøvde en ny teknologi som føltes helt magisk ut. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Fortsatt Haswell.

 

Vært haswell i 3 generasjon nå på rMBP. Late 2013, mid 2014, og nå mid 2015.

 

Broadwell har ikke quad core CPUer ute end. Så da beholder jeg min trofaste late 2013 utgave fortsatt.

 

Venter på skylake. Hva det kan gjøre med batteritiden og ikke minst trådløst lading etc blir spennende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe à la Taptic Engine? (Eller "vibrator" som andre kanskje ville ha kalt det.)

 

Tja.

 

Det er ikke det samme. På Apple Watch føles det som en vibrator. Pekeplata føles bare akkurat som en helt vanlig pekeplate med nedtrykk for klikk, uten at den faktisk beveger seg. Det har ingenting med haptisk feedback på telefontastaturer å gjøre f.eks - helt annen følelse. (Jeg har en ny pro med dette og en Apple Watch, så kan sammenlikne.)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Fortsatt Haswell.

 

Vært haswell i 3 generasjon nå på rMBP. Late 2013, mid 2014, og nå mid 2015.

 

Broadwell har ikke quad core CPUer ute end. Så da beholder jeg min trofaste late 2013 utgave fortsatt.

 

Venter på skylake. Hva det kan gjøre med batteritiden og ikke minst trådløst lading etc blir spennende.

Det jeg trodde ja. Ganske skuffende lansering. Grafikkortet er jo og et rebrand kort fra AMD. Istedenfor å gå for et nytt Maxwell kort fra NVIDIA, som 960M. Bare lurer på hvilket kort R9 M370X er. Sett tall som tyder på at det er svakere enn R9 290X, altså har ikke iMac fått grafikkoppdatering. Force touch blir enda ikke skikkelig utnyttet. Virker egentlig som hele lanseringen bare er en slags rebrand, akkurat som NVIDIA og AMD gjør med kortene sine. Ser ikke helt poenget, andre selskaper venter jo med å lansere laptoper i denne størrelsen i påvente av quad-core Broadwell eller Skylake.

Lenke til kommentar

 

. (Jeg har en ny pro med dette og en Apple Watch, så kan sammenlikne.)

Of course you do...

 

Fra ifixit.com: https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Pro+13-Inch+Retina+Display+Early+2015+Teardown/38300#s86958

 

Force Touch looks to be a clever application of a technology that dates back a ways—the year 1824, to be exact.

  • Made of wire coils surrounding a ferromagnetic core, the electromagnet in the Force Touch Trackpad is used to create the vibrational feedback you feel.
edit: Så det er elektromagnetiske dingser i både Watch (1 stk.) og ForceTouch (4stk.), men de er ikke like.
Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Apple ble vel lei av å vente på at Intel skulle levere - tipper de kommer med en ny runde oppgraderinger ganske kjapt når Skylake er i full leveransemodus. 

 

De ble nok helt klar lei ja, men når de ikke kommer med noen betydelige forbedringer, hva er da poenget med å lansere noe nytt?

Det må jo være samme greiene som annen rebranding. Du får folk til å tro at det er nytt. Det er ikke noe jeg støtter hvertfall, men det er jo mange syn på denne saken.

Lenke til kommentar

 

 

. (Jeg har en ny pro med dette og en Apple Watch, så kan sammenlikne.)

Of course you do...

 

Fra ifixit.com: https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Pro+13-Inch+Retina+Display+Early+2015+Teardown/38300#s86958

 

Force Touch looks to be a clever application of a technology that dates back a ways—the year 1824, to be exact.

  • Made of wire coils surrounding a ferromagnetic core, the electromagnet in the Force Touch Trackpad is used to create the vibrational feedback you feel.
edit: Så det er elektromagnetiske dingser i både Watch (1 stk.) og ForceTouch (4stk.), men de er ikke like.

 

 

Litt usikker på hva poenget ditt er. Det er ingen grunnleggende ny teknologi her, men den brukes på en ny måte. Og "of course you do"? Er det veldig usannsynlig at noen kan ha to dingser som har vært i salg en stund?

 

 

 

Apple ble vel lei av å vente på at Intel skulle levere - tipper de kommer med en ny runde oppgraderinger ganske kjapt når Skylake er i full leveransemodus. 

 

De ble nok helt klar lei ja, men når de ikke kommer med noen betydelige forbedringer, hva er da poenget med å lansere noe nytt?

Det må jo være samme greiene som annen rebranding. Du får folk til å tro at det er nytt. Det er ikke noe jeg støtter hvertfall, men det er jo mange syn på denne saken.

 

 

Det er jo en del nytt da. Force Touch, bedre batteri etc. CPU og GPU er ikke alt. Tipper Apple uansett hadde utviklet ferdig 13" og 15" i parallell og ikke ville vente lenger med å få 15" opp på ny plattform. Det koster en del å ha to generasjoner kassedesign etc. i produksjon samtidig. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

 

Apple ble vel lei av å vente på at Intel skulle levere - tipper de kommer med en ny runde oppgraderinger ganske kjapt når Skylake er i full leveransemodus. 

 

De ble nok helt klar lei ja, men når de ikke kommer med noen betydelige forbedringer, hva er da poenget med å lansere noe nytt?

Det må jo være samme greiene som annen rebranding. Du får folk til å tro at det er nytt. Det er ikke noe jeg støtter hvertfall, men det er jo mange syn på denne saken.

 

 

Det er jo en del nytt da. Force Touch, bedre batteri etc. CPU og GPU er ikke alt. Tipper Apple uansett hadde utviklet ferdig 13" og 15" i parallell og ikke ville vente lenger med å få 15" opp på ny plattform. Det koster en del å ha to generasjoner kassedesign etc. i produksjon samtidig. 

 

Force touch er nytt, men ikke tatt skikkelig i bruk enda. Haster det derfor å få det uten nå? Hvorfor ikke bare vente på Skylake, når eventuelle fordeler med force touch kommer. Bedre batteri er jo bare en påstand fra Apple. Hva har de konkret gjort for å gi bedre batteritid hvis CPU, GPU og skjerm er lik? CPU og GPU er ikke alt, men hvis hverken det eller noe annet er nytt, hva er da nytt?

 

Hvis du har en 13" og en 15" er allerede designet annerledes. Jeg ser ikke hvordan Force touch endrer designet drastisk slik at det gir de ekstra kostnader?

Lenke til kommentar

Force touch er nytt, men ikke tatt skikkelig i bruk enda. Haster det derfor å få det uten nå? Hvorfor ikke bare vente på Skylake, når eventuelle fordeler med force touch kommer. Bedre batteri er jo bare en påstand fra Apple. Hva har de konkret gjort for å gi bedre batteritid hvis CPU, GPU og skjerm er lik? CPU og GPU er ikke alt, men hvis hverken det eller noe annet er nytt, hva er da nytt?

 

Hvis du har en 13" og en 15" er allerede designet annerledes. Jeg ser ikke hvordan Force touch endrer designet drastisk slik at det gir de ekstra kostnader?

 

Nei altså, jeg vet ikke jeg. Kanskje det kommer av politikk og et ønske om å presse Intel, kanskje de har en release-schedule internt som gjør at det er sånn, kanskje de har problemer med leveranser av gamle touchpads eller batterier eller hovedkort eller noe sånt. Kanskje de vet noe om Skylake som ikke vi gjør, f.eks at det ikke blir volumleveranser i år eller noe sånt. Det er bare Apple som vet  sikkert hvorfor de gjør som de gjør  :)

 

Når det gjelder batteri pleier de å snakke sant om sånt, ser ingen grunn til å tvile på at de gjør det nå også. 

 

Uansett ser jeg ikke helt hvorfor det er galt å komme med en lett oppdatert versjon av maskinene sine. Det er jo ikke akkurat som om de har slått på stortromma - går du til Apple.com er ikke nylanseringen nevnt engang. 

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple ble vel lei av å vente på at Intel skulle levere - tipper de kommer med en ny runde oppgraderinger ganske kjapt når Skylake er i full leveransemodus. 

Helt sant. Det tror jeg også. Skylake ryktes jo å slippes i år, kanskje allerede Q3, så kan jo hende at vi får en rask oppdatering på macbookene.

 

Apple har jo vært ganske tidlig ute med å komme med nye CPUer på sine produkter når intel har sluppet de

Lenke til kommentar

Hvilken CPU har nye rMBP? og hvilket kort er M370X egentlig? Er det virkelig raskere enn M290X, eller er det det samme kortet bare rebranded enda en gang?

CPU er fremdeles Haswell, så er lov å håpe at det kommer en oppdatering med Skylake til høsten.

 

M370X er i følge brukere på Beyond3D som har hentet ut data fra AMD sin Windows 10 driver en rebranda "Cape Verde". Dette er en GCN 1.0 brikke fra 2012. Tydelig at AMD har dumpet prisene for Apple... :(

 

Vi er bruker mye CUDA på jobben, og med denne "nedgraderingen" ble dessverre rMBP ubrukelig som arbeidsmaskiner for oss.

Lenke til kommentar

 

Hvilken CPU har nye rMBP? og hvilket kort er M370X egentlig? Er det virkelig raskere enn M290X, eller er det det samme kortet bare rebranded enda en gang?

CPU er fremdeles Haswell, så er lov å håpe at det kommer en oppdatering med Skylake til høsten.

 

M370X er i følge brukere på Beyond3D som har hentet ut data fra AMD sin Windows 10 driver en rebranda "Cape Verde". Dette er en GCN 1.0 brikke fra 2012. Tydelig at AMD har dumpet prisene for Apple... :(

 

Vi er bruker mye CUDA på jobben, og med denne "nedgraderingen" ble dessverre rMBP ubrukelig som arbeidsmaskiner for oss.

 

Synes det er utrolig dårlig av Apple. Alle bærbare spillmaskiner, inkludert maskiner som ikke har høy kvalitet kjører eksklusivt NVIDIA Maxwell kort. De er rett og slett bare bedre. Når man kjøper Apple betaler man mye, men man betaler for kvalitet. Hva er det Apple gir deg? Både i denne og iMac fra i fjor,og altså fortsatt gir de deg gamle rebranda kort fra AMD, som ikke er gode på noe annet enn pris. 3 år gammel komponent i en helt ny PC.... Utrolig at Apple slipper unna med en slik elendig beslutning, for å spare mest mulig dollar. Hadde MSI/Asus/Lenovo/gigabte/Razer/Toshiba/Dell gjort det samme, hadde det blitt slakt. Tek anbefalte ikke et MSI produkt, fordi det kom med kepler 860 og ikke Maxwell 860. Det er en stund siden, nå er jo Maxwell en selvfølge.

 

I tek sin test av 13" skriver de dette: "Kvaliteten du forventer er på plass i hvert eneste ledd."

Trist at Apple har vraket kvaliteten til fordel for 10$ (?) besparelser for hver maskin, når den starter på langt over 20.000 kr (for GPU modell). 

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...