Gå til innhold

SNIKTITT: Fujifilm X-T10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heldigvis er det litt for dyrt, slik at jeg slipper å bli fristet til å kjøpe det i tillegg til kameraene jeg har fra før...

 

Skulle jeg startet med blanke ark ville jeg klart meg godt med X-T10 i tillegg til et RX100.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

En naturlig "progresjon" fra mitt X-E2 ville ha vært til X-T1, men nå er jeg mer usikker hva mitt neste Fujihus blir (hvis jeg i det hele tatt bytter ut min X-E2). De "manglene" dette har i forhold til sin storebror er små slik jeg ser det i forhold til prisforskjellen.

Lenke til kommentar

Har selv kjøpt en brukt X-E2 nå. Hadde det ikke vært for den så hadde nok X-T10 havnet i bagen kjapt.

Det høres kanskje dumt ut, men bl.a. det å få søkeren inn i midten istedet for ute i hjørnet (jeg bruker "øyesøker" svært mye) som på X-E2 gjør at jeg gjerne tar ett lite "tap" på å bytte ut min X-E2. I tillegg så er det diverse andre små punkt som gjør et bytte aktuelt, men på ingen måte nødvendig.

Lenke til kommentar

Den elektroniske søkeren til X-T10 er lik den som sitter i X-T1 hva gjelder oppløsning, forsinkelse og oppdateringsfrekvens. Den har imidlertid en noe lavere forstørrelse på 0.62x.

Er dette fullformatekvivalent forstørrelse? Hvis ikke så høres det oppsiktsvekkende lite ut. De fleste APS-C DSLR kameraer har 0,8 - 1,0x forstørrelse og da har de med 0,8x veldig små søkere. Skal man regne fullformatekvivalenten må man dele på cropfaktoren sånn at et APS-C sensor og 1,0x søkerforstørrelse får 0,67x fullformatekvivalent forstørrelse, mens low end APS-C DSLR kan ha ned mot 0,8x forstørrelse og dermed ned mot 0,53x fullformatekvivalent søkerforstørrelse. Hvis de 0,62x ikke er fullformatekvivalent så er søkeren ekstremt liten til å være et APS-C kamera.

Lenke til kommentar

Er dette fullformatekvivalent forstørrelse? Hvis ikke så høres det oppsiktsvekkende lite ut. De fleste APS-C DSLR kameraer har 0,8 - 1,0x forstørrelse og da har de med 0,8x veldig små søkere. Skal man regne fullformatekvivalenten må man dele på cropfaktoren sånn at et APS-C sensor og 1,0x søkerforstørrelse får 0,67x fullformatekvivalent forstørrelse, mens low end APS-C DSLR kan ha ned mot 0,8x forstørrelse og dermed ned mot 0,53x fullformatekvivalent søkerforstørrelse. Hvis de 0,62x ikke er fullformatekvivalent så er søkeren ekstremt liten til å være et APS-C kamera.

Jeg har ikke peiling på dette, men har hørt at X-T1 sin skal være stor(større enn Canon 1D eller noe). Fujifilm skriver dette på sidene sine om X-T1:

Highest VF magnification ratio among digital cameras. Fujifilm research as of January 2014. Approx. 0.77x magnification with a 50mm lens (35mm format equivalent) set to infinity and -1.0DP.

Sier det deg noe sammenlignet med APS-C? Jeg kan ikke si at jeg har merket at den er så veldig stor sammenlignet med Pentaxen jeg hadde før, men det har nå vært en pauseperiode mellom Pentaxen og Fujifilmen(jeg har X-T1).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...