Gå til innhold

Noen av Oslo-trikkene har vært på skinnene i femti år (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns det er kult med teknologi som varer lange.

Jobben min består i design av måleinstrumenter blant annet for generatorer i skip og kraftverk og når ting designes er alltid målsetningen at det skal vare i minst 30 år uten feil. Da er det faktisk komponenter jeg ikke kan bruke på grunn av levetiden. Men jeg kan bruke AVR kontrollere tilsvarende de som brukes på Arduino kortene som har vært omtalt på HW.

Det er flere kriterier for valg av komponenter for lang levetid, et av de ufravikelige er at alle kretser må ha synlige loddepunkter. Mye av det som vi finner på datautstyret vi har kan dermed ikke brukes, se bare bildet av kortet i en SSD omtalt i en annen artikkel her. minnebrikkene har ingen synlige loddepunkter, alle ligger under chip og kan ikke optisk sjekkes de er OK...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg syns det er kult med teknologi som varer lange.

Jobben min består i design av måleinstrumenter blant annet for generatorer i skip og kraftverk og når ting designes er alltid målsetningen at det skal vare i minst 30 år uten feil. Da er det faktisk komponenter jeg ikke kan bruke på grunn av levetiden. Men jeg kan bruke AVR kontrollere tilsvarende de som brukes på Arduino kortene som har vært omtalt på HW.

Det er flere kriterier for valg av komponenter for lang levetid, et av de ufravikelige er at alle kretser må ha synlige loddepunkter. Mye av det som vi finner på datautstyret vi har kan dermed ikke brukes, se bare bildet av kortet i en SSD omtalt i en annen artikkel her. minnebrikkene har ingen synlige loddepunkter, alle ligger under chip og kan ikke optisk sjekkes de er OK...

Jeg jobber på norgest største renseannlegg for avløpsvann (omtalt av tek.no her: http://www.tek.no/artikler/veas/164963og jeg er fantastisk glad i produkter som lages slik. Gang på gang må jeg reklamere på måleutstyr som bare rett og slett tar kvelden etter kort tid, selv i rolige og kontrolerte forhold. 

Men det er også de produktene som vi har som bare virker og virker, men som blir byttet ut fordi det ikke lenger er kompetanse for å drive dem. 

 

Så utstyr som holder og kan leve sitt eget liv er jeg evig takknemelig for :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...