Gå til innhold

Ny og sikrere kryptering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm ... har lest litt rundt hos MagiQ Technologies.

 

Måten disse boksene ser ut til å virke på, er at de settes opp som en slags VPN-server på begge sider av den forbindelsen du ønsker å beskytte. Parallelt med de vanlige nettverkskablene og slik, legger man en fiber-kabel som brukes til å overføre krypteringsnøklene. Det er denne avstanden som ikke kan være mer enn 120km (du kan sette opp flere bokser i en slangs lenke for å få større rekkevidde).

 

Hele prinsippet ser ut til å basere seg på at ingen kan avlytte fiberen som brukes for å overføre nøklene, uten at de blir oppdaget. Ethvert forsøk på å lese informasjonen som går over kabelen, vil ødelegge signalet som sendes over, og man er oppdaget. Dette kommer av usikkerhetsrelasjonene innenfor kvantefysikken som sier at man ikke kan gjøre en måling av partikkel uten at man på en eller annen måte forstyrrer den.

 

Ganske snedig laget ... (men hva om noen avlytter elektronikken i selve boksen?)

Lenke til kommentar

Skal forumet spise innlegget mitt nå?

 

Begrensningen på 120km er vel et estimat på hvor langt informasjonssignalet kan nå på en gitt tid. Om det går via radiolinjeskudd eller en form for kabel er vel ett fett. Det er den totale forsinkelsen mellom sender og mottaker som er viktig. Firmaet oversetter så dette tidskravet til en distanse, for at gutta med pengesekken skal forstå det. Kvalifisert gjetting tyder på at tallet 120km gjenspeiler en situasjon med 120km fiberoptikk og færrest mulig bokser på lavest mulig ISO nettverks nivå da dette vil gi den lengst mulige distansen.

Lenke til kommentar

Ganske snedig laget ... (men hva om noen avlytter elektronikken i selve boksen?)

Du har ikke en boks som koster 100000$ stående andre steder enn et temmelig sikkert og overvåket sted..håper jeg.

 

Firmaer som har råd til denne har nok litt nettverksutstyr/servere fra før stående i et "high" security rom.

Lenke til kommentar
Skal forumet spise innlegget mitt nå?

 

Begrensningen på 120km er vel et estimat på hvor langt informasjonssignalet kan nå på en gitt tid. Om det går via radiolinjeskudd eller en form for kabel er vel ett fett. Det er den totale forsinkelsen mellom sender og mottaker som er viktig. Firmaet oversetter så dette tidskravet til en distanse, for at gutta med pengesekken skal forstå det. Kvalifisert gjetting tyder på at tallet 120km gjenspeiler en situasjon med 120km fiberoptikk og færrest mulig bokser på lavest mulig ISO nettverks nivå da dette vil gi den lengst mulige distansen.

Hele prinsippet med denne formen for overføring av krypteringsnøkler, er å bruke fiberkabler. For man da kan overvåke forstyrrelser i signalene som sendes, og hvis en slik forstyrrelse forekommer, veit man at noen prøver å lese nøklene. Dette blir IKKE lett å få til over luftbåren kommunikasjon, eller kommunikasjon over vanlige nettverk om i det hele tatt mulig.

Lenke til kommentar
Skal forumet spise innlegget mitt nå?

 

Begrensningen på 120km er vel et estimat på hvor langt informasjonssignalet kan nå på en gitt tid. Om det går via radiolinjeskudd eller en form for kabel er vel ett fett. Det er den totale forsinkelsen mellom sender og mottaker som er viktig. Firmaet oversetter så dette tidskravet til en distanse, for at gutta med pengesekken skal forstå det. Kvalifisert gjetting tyder på at tallet 120km gjenspeiler en situasjon med 120km fiberoptikk og færrest mulig bokser på lavest mulig ISO nettverks nivå da dette vil gi den lengst mulige distansen.

Hele prinsippet med denne formen for overføring av krypteringsnøkler, er å bruke fiberkabler. For man da kan overvåke forstyrrelser i signalene som sendes, og hvis en slik forstyrrelse forekommer, veit man at noen prøver å lese nøklene. Dette blir IKKE lett å få til over luftbåren kommunikasjon, eller kommunikasjon over vanlige nettverk om i det hele tatt mulig.

Så det var en grunn til at forumet spiste opp posten min ved første forsøk. ja ja får vel dementere hele greia siden (det tross alt logiske) resonnementet var basert på en missforståelse. :shrug:

Lenke til kommentar

Jeg skulle mene at systemet krever mørk fiber mellom Navajo boksene, direkte fiberstrekk. Ingen linjeswitching, ingen bokser eller tekniske duppeditter. Maks strekk for at systemet skal oppdage forsøk på avlytting av fiberen er spesifisert som 120km, hvilket er en pen avstand i denne sammenhengen.

 

Jeg ser for meg at systemet kan bli aktuelt for overføring av nøkler for høyt gradert militær kommunikasjon. Vanligvis distribueres ikke slike nøkler via elektroniske kanaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...