Gå til innhold

NVIDIA nForce3 250 før jul?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette ser meget spennende ut :woot:

 

Det er også snakk om dual nForce3 brikkesett, men det kommer vel ikke før til neste år...?

 

Sikkert vel og bra, Nforce chipsettene har vært solide. Men jeg venter til AMD får HT støtte før jeg investerer i en slik plattform igjen  *grin*

 

 

"Hyper-threading" (HT) er fint på papiret og virker ofte greit i praksis, men har også sine ulemper. Den totale ytelsen kan gå noe ned som resultat av større forsinkelser (latency) og dårligere cache-bruk.

 

HT vil ha mindre effekt på AMD K8 (Athlon 64/Opteron) og andre med integrert minnekontroller, siden det er kortere latency mellom minnet og cpu. Dermed blir det mindre tid for "HT-kretsene" å stappe inn intruksjoner inn i ledig tid.

 

P4 derimot har relativt høy latency mot både cache og minne, noe som gjør at det blir store "bobler" i pipeline'n når CPU må lese data fra cache og/eller minnet. Disse boblene kan da "HT-kretsene" bruke til å stappe inn litt instruksjoner fra tråd nummer 2 ...

 

Mens HT gavner situasjoner hvor det er flere tråder, spesielt hvor begge får plass i cachen, vil den integrerte minnekontrolleren gavne ALLE situasjoner. IM vil jo være best i de tilfellene som er "verst" for en CPU, nemlig ved en cache-miss og data må leses fra minnet.

 

For mer om "Hyper-threading" og ytelse så les disse testene:

http://www.2cpu.com/Hardware/ht_analysis/

http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1576

 

Selv har jeg mer tro på flere eksekveringsenheter (ALU/FPU) som automatisk gir parallelisering, dernest ser jeg frem til flere kjerner i prosessoren. Sistnevnte gir ekte multitasking. AMD har satset mye på å ha mange eksekveringsenheter, og de skal komme med flerkjerne-CPU omtrent samtidig med Intel.

Lenke til kommentar

Jeg merker betydelig forskjell på multitasking på min 2.4 ghz p4 800 sammenliknet med den gamle 2400+. Det er i grunnen alt som teller for meg. HT har en stor praktisk fordel for meg, så jeg kunne egentlig ikke brydd meg mindre hva teorien sier, valget mitt er for øyeblikket klart.

 

Hvis AMD introduserer noe liknende som gjør at flere tråder kan kjøre uforstyrret samtidig, så er det en god grunn til å switche, hvis ikke så får jeg bare vente til AMD introduserer flerkjerneteknologi. Og det kan jeg overleve å vente på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...