Gå til innhold

Microsoft tjener 80 % mer på Office 365-abonnentene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke overraskende at det er lettere å selge produkter med korte betalingsterminer på grunn av psykologisk lavere beløp. "Bare 3 kroner dagen" er mye lettere å svelge enn "bare 3300 kr for engangslisens" som har en praktisk levetid (til etterfølgeren) på 3 år. Selv om det er snakk om samme årspris. Fordelen med å kunne ta pause når man vil er fiktiv siden man gjerne binder seg for lengre perioder av gangen og vil miste lagret innhold i skytjenesten. Det er altså store praktiske hinder mot å ta betalingsfri ferie eller helg.

Microsoft har gått fra å ta betalt per gang de lanserer ny utgave, til å kutte ned tiden mellom hver utgave, videre til årlige lisensordninger og nå til månedlige. Mon tro om det stopper her?

 

For ordens skyld, trenden gjelder selvsagt flere enn Microsoft. Dagligvarebransjen er pålagt å bruke enhetspriser (kr/kg) osv. på sine prisoppslag. Kanskje det burde vært en standardisering av terminlengde på forbrukerpriser i IT-verden også? Pris/år for eksempel. Hva synes dere?

Endret av Simen1
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvordan får de det til?

 

Er Office-programvaren så avhengighetsskapende, og uerstattbar med andre åpen kildekode programvare? Betyr skyen virkelig så mye? Man har gratisalternativer på skyen også.

 

Ellers:

 

 

DeGroot skriver at økningen i Microsofts abonnementsinntekter må komme et steds fra, i de fleste tilfeller fra kundenes lommebøker. – Enhver it-direktør som går for dette uten en grundig analyse på forhånd, burde trekke seg fra jobben, skriver han og tilføyer: – Han eller hun kommer dessuten ikke til å ha mye å gjøre i fremtiden likevel.

 

Betyr det Grøten? .. reiser snart, og bare Grøten tar han med seg.

 

Har sikkert nok til salt på grøten.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg vet trolig ikke hva jeg går glipp av, men jeg kjører fortsatt med Office 2007 hjemme.

Trenger jeg noen mer om jeg ikke har svært "kontororienterte" gjøremål.

Bruker Office 2013 på jobb.

Trenger alle det som Office tilby, eller er det bare blitt slik at man må bytte?

Lenke til kommentar

Jeg vet trolig ikke hva jeg går glipp av, men jeg kjører fortsatt med Office 2007 hjemme.

Trenger jeg noen mer om jeg ikke har svært "kontororienterte" gjøremål.

Bruker Office 2013 på jobb.

Trenger alle det som Office tilby, eller er det bare blitt slik at man må bytte?

 

Største fordelen med 365 er OneDrive ("unlimited lagringsplass i skyen") og alltid nyeste oppgradring av Office pakken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En liten detalj kanskje, men gammel lisensmodell krevde vel nytt kjøp for hver intallasjon?

Nå kan du installere Office (med automatiske oppdateringer) på inntil 5 PC'er + nettbrett/mobile enheter (Surface Pro 3 defineres som nettbrett i denne forbindelse).
Så dette bør vel taes med i beregningen for kostnaden over tid for abbonnements-modellen.

Lenke til kommentar

Office 365 Small Business Premium inkluderer også endel tjenester og Premium brukerstøtte. Desverre er brukerstøtten kun på engelsk og tjenestene litt vanskelige å ta i bruk. Alt i alt lurer jeg på om ikke Office 365 Home hadde gitt meg like mye, men ærlig som jeg er betaler jeg et par hundrelapper ekstra i året fordi jeg tjener penger som attåtnæring på noe av det jeg produserer. Prisen er uansett lav sammenlignet med mye annet en har av (fysiske) kontorutgifter. 2013-versjonen har så mye utvidet funksjonalitet sammenlignet med 2007 og delvis 2010 at jeg ikke helt ser vitsen med å sitte med særlig 2007-versjonen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Verdien av office 365:

1. Nåverdien av kjøpene blir lavere for kjøperen grunnet utsatt betaling = billigere

2. Ingen enorm engangskostnad hjelper på likviditeten til kjøperen og reduserer risiko

3. Inkludert skytjenester

4. Uovertruffen support som gjerne gir deg en time av sin tid for å installere word for deg som igjen fører til redusert nedetid og høyere verdiskaping

5. Produkter med de funksjoner du trenger i dag

 

Ja, utrolig nok har DeGrot ingen faglig bakgrunn i sin påstand.

 

For de som ikke ser verdien:

1.Office produktene er ment for profesjonelle, studenter og entreprenører.

2.Nedetiden har ingen tapt verdi for dere da tiden deres ikke koster dere noe.

3.Open source er ofte gratis men likevel verdiløst for bedrifter grunnet oppetid og service

4.Dere er ikke nødt til å foreta opplæring av ansatte.

 

Skribenten av artikkelen er trolig pinlig klar over dette men unngår å skrive seriøse artikler da de ikke trekker klikk. Og når bedrifter ikke villig til å betale for positive artikler på nettstedet poster skribentene slander og hat- artikler(se f.eks lenovo sakene til tek som garantert vil føre til søksmål på lang sikt).

 

Manglende kunnskap og manglende etikk samtidig som at seriøse gratisartikler kuttes var ikke helt det vi ble lovet med introduksjonen av "ekstra".

  • Liker 5
Lenke til kommentar

MS stiller egentlig veldig sterkt på papiret når man tenker på at Office 365 koster omtrent det samme som Dropbox og kommer med 1 TB skylagring. Problemet er bare at OneDrives hastighet ikke er bra nok til at den kan regnes som en praktisk og konkurrerende løsning. Hvis de klarer å rette opp det, tror jeg virkelig de vil klare å overta markedet.

Lenke til kommentar

MS stiller egentlig veldig sterkt på papiret når man tenker på at Office 365 koster omtrent det samme som Dropbox og kommer med 1 TB skylagring. Problemet er bare at OneDrives hastighet ikke er bra nok til at den kan regnes som en praktisk og konkurrerende løsning. Hvis de klarer å rette opp det, tror jeg virkelig de vil klare å overta markedet.

 

Right men skydrive har en hard cap på 20.000 filer så selv om de totalt sett kan være på noen hundre GB så får du ikke lagret mer der. Nå har du heller ingen form for backup av alt du har på microsoft sine servere så bedriftene burde samtidig ha en løsning for det satt opp, har sett hos våre kunder flere ganger situasjoner som har oppstått der de har mistet data fordi det er ingen måte å gjenopprette det på.

Lenke til kommentar

 

MS stiller egentlig veldig sterkt på papiret når man tenker på at Office 365 koster omtrent det samme som Dropbox og kommer med 1 TB skylagring. Problemet er bare at OneDrives hastighet ikke er bra nok til at den kan regnes som en praktisk og konkurrerende løsning. Hvis de klarer å rette opp det, tror jeg virkelig de vil klare å overta markedet.

 

Right men skydrive har en hard cap på 20.000 filer så selv om de totalt sett kan være på noen hundre GB så får du ikke lagret mer der. Nå har du heller ingen form for backup av alt du har på microsoft sine servere så bedriftene burde samtidig ha en løsning for det satt opp, har sett hos våre kunder flere ganger situasjoner som har oppstått der de har mistet data fordi det er ingen måte å gjenopprette det på.

 

Begrensningen på 20000 filer gjelder kun Onedrive for bedrifter, ikke forbrukerutgaven. Hva backup angår, så er ikke OneDrive ment for backup, men filsynkronisering, så bedriftene må selvsagt sørge for å ta backup av filene lokalt. Du må bare klare å banke dette inn i skallene til kundene dine på et vis. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...