Gå til innhold

Nå vet vi når Teslas billigbil kommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel mye politisk som tyder på at en lansering etter 2017 kan være for seint for denne modellen på det norske markedet. Det kan nok blokkere et godt norsk salg, hvis denne plutselig spretter 25% opp i pris, samtidig som den ikke har noen av de politisk bestemte elbil-fordelene. Naturligvis avhengig av utgangsprisen.

Lenke til kommentar

Tommy: Det blir ingen stopp i elbilfordelene fra 2017. Det blir en gradvis nedtrapping etter hvert som elbilene selger godt med stadig mindre drahjelp. Tidspunktene for de ulike trappetrinnene er ikke bestemt ennå, men kollektivfeltkjøringen ryker nok først (lokalt bestemt).

 

Det som ødelegger mest for prisen i øyeblikket er valutaen. Hadde dollaren falt tilbake fra 8 til 6 kr så hadde dagens Model S ikke kostet fra 558 000 men fra ca 418 000.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dagens Dagens Næringsliv står det at regjering og støtteparti er enige om at nullmomsen på elbil ­forsvinner i 2018, men erstattes av et kjøps­tilskudd hva enn nå det betyr.

 

Det skal også komme vektavgift på elbil fra 2020 som vil gjøre Tesla S ca. 200,000 dyrere og Leaf ca. 30,000 dyrere.

 

Det blir opp til fylkeskommunene å avgjøre kjøring i kollektivfelt, gratis parkering og bompenger.

 

Halv årsavgift fra 2018, full årsavgift fra 2020.

Fordelsmessig firmabeskatning forsvinner i 2018.

 

Effektavgiften forsvinner på alle biler, mens C02-avgiften og Nox-avgiften blir høyere. Bilavgiftene totalt skal være lavere enn i dag.

 

Nå kan jo det skje noe helt annet. Det er som kjent stortingsvalg i 2017 og de rødgrønne vil kanskje beholde elbil-fritakene lenger.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Tommy: Det blir ingen stopp i elbilfordelene fra 2017. Det blir en gradvis nedtrapping etter hvert som elbilene selger godt med stadig mindre drahjelp. Tidspunktene for de ulike trappetrinnene er ikke bestemt ennå, men kollektivfeltkjøringen ryker nok først (lokalt bestemt).

 

Det som ødelegger mest for prisen i øyeblikket er valutaen. Hadde dollaren falt tilbake fra 8 til 6 kr så hadde dagens Model S ikke kostet fra 558 000 men fra ca 418 000.

 

Det partiene (inklusive nåværende regjeringspartier) opprinnelig ble enige om var jo som kjent til 50,000 solgte eller 2017. 50,000 solgte er vel omtrent der vi er nå, og det diskuteres hvor de forskjellige trappetrinnene skal inn... Hvor de dukker opp vil vi se i nasjonalbudsjett og revidert nasjonalbudsjett de neste årene. Et lite drypp hvert år. Men når det gjelder momsen spesifikt har det virket å være mest snakk om 2017. En halv årsavgift kan imidlertid "redde" elbilene gjennom 2018 til 2020. Kjøpstilskuddet virker som et PR-grep mer enn noe annet, på samme måte som overgangsordningen for uføretrygdede småbarnsforeldrene som er en plakat over et synkehull for de aller svakeste. Men hvis det er utført riktig kan det jo være en reell fordel. 

 

Valutasvingningene knyttet til den norske kronen rammer alle merkene likt, så man velger ikke en Golf over en Model 3 på grunn av den før dollaren styrker seg kraftig i forhold til euroen. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Valutasvingningene knyttet til den norske kronen rammer alle merkene likt, så man velger ikke en Golf over en Model 3 på grunn av den før dollaren styrker seg kraftig i forhold til euroen. 

Folks inntekter og utgifter er omtrent likt nå som da dollaren lå på 6 kr for et par år siden. Det kommer også til å være omtrent likt om dollaren holder seg, synker til 6 kr eller øker til 10. Dvs. folk har omtrent like mange kroner å bruke på bilkjøpet, men når bilprisene svinger i takt med valutaen så er det klart at høy dollarkurs flytter kundene nedover i dollarprisklasse på bilene. For eksempel at de kjøper Leaf/VW/Ford i stedet for Tesla/BMW elbil.

Lenke til kommentar

Hvorfor bør det være skatter og avgifter på en EL-bil i det hele tatt? Tenk hvor hurtig man kunne fått byttet ut en aldrende bilpark om man lot folk løpe og kjøpe EL-biler over en 5 års periode, elns.

Svaret er selvsagt at slike statlige markedstiltak koster penger som kunne vært brukt på andre ting. Det med løpe og kjøpe avgiftsfrie elbiler i en 5-årsperiode er vel ganske god beskrivelse av de siste 5 årene siden Leaf ble lansert. Folk har løpt og kjøpt. 50 000 biler faktisk.

 

Personlig mener jeg det på sikt bør bli normal mva på elbiler, men ikke de ekstraavgiftene fossilbiler har. Den foreslåtte vektavgiften har jeg for eksempel ingen forståelse for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folks inntekter og utgifter er omtrent likt nå som da dollaren lå på 6 kr for et par år siden. Det kommer også til å være omtrent likt om dollaren holder seg, synker til 6 kr eller øker til 10. Dvs. folk har omtrent like mange kroner å bruke på bilkjøpet, men når bilprisene svinger i takt med valutaen så er det klart at høy dollarkurs flytter kundene nedover i dollarprisklasse på bilene. For eksempel at de kjøper Leaf/VW/Ford i stedet for Tesla/BMW elbil.

 

 

Ja... Eller Golf i stedet for e-Golf, som starter dyrere, og i framtiden 25% dyrere på topp av det igjen. Forhåpentligvis blir masseproduksjonen rimeligere før vi har full MVA på dem. 

 

Jeg kan skjønne en vektavgift basert på at en tyngre bil krever mer energi å forflytte. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Kanskje jeg brukte et rekorddårlig eksempel? e-Golf starter slett ikke dyrere, men litt billigere. I tillegg kan man velge å kjøpe en dobbelt så dyr eller tre ganger så dyr Golf som startprisen. 

 

Begge starter i alle fall rett under 260k, og det vil si at man med 25% MVA lagt til på den elektriske modellen må ha et mer enn 25% større lån - med mindre man har 0 i egenkapital. 

Skandiabankens kalkulator gir på 0% egenandel og omkostninger holdt utenfor, 4454kr/mnd @ 260k/6år, og 5562kr/mnd @260*1.25/6år. 

 

Det er henholdsvis ca. 800kr/mnd eller 1900kr/mnd mer enn jeg betaler på nåværende billån på #1:stasjonsvogna, og #2:bensinsluket har 0kr/mnd i lån. Uansett hvilken bil jeg bytter ut, blir den månedlige kostnaden høyere. Kjøper jeg Golf @ 25%MVA i stedet for e-Golf @ 25% MVA er det 1108kr til å dekke drivstoff.

 

Og så skal jeg vente på en ellers spennende Model 3 som kanskje ikke rekker markedet før MVA slår inn, helt sikkert vil miste noen elbilfordeler relativt raskt, jeg ikke vet helt hvor prisen og rekkevidden vil ligge, eller hvordan konkurrentene utvikler seg. Bl.a. Bolt har ambisjoner om vesentlig lengre rekkevidde enn ikke-Teslaene i dag. På toppen kommer usikkerhet i forhold til livstidskostnad/levetid på en elbil, forskjell på forsikring og årsavgift, usikkerhet på drivstoffpriser og usikkerhet på strømpriser, etc. Det er knapt mulig å vite hvordan det økonomiske regnestykket blir til slutt, men det er tydelig at mer av pengene går til "bilen" når man kjøper på 0% MVA.

 

Det føles veldig enkelt og økonomisk sikkert å kjøpe en 3 år gammel brukt bensinbil der man kjenner verditapet og ikke har noen fordeler som kommer til å falle bort på ukjent tidspunkt... Og enda bedre å utsette kjøpet. 

 

Men da kommer 2018 ganske raskt. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Hvorfor bør det være skatter og avgifter på en EL-bil i det hele tatt? Tenk hvor hurtig man kunne fått byttet ut en aldrende bilpark om man lot folk løpe og kjøpe EL-biler over en 5 års periode, elns.

Svaret er selvsagt at slike statlige markedstiltak koster penger som kunne vært brukt på andre ting. Det med løpe og kjøpe avgiftsfrie elbiler i en 5-årsperiode er vel ganske god beskrivelse av de siste 5 årene siden Leaf ble lansert. Folk har løpt og kjøpt. 50 000 biler faktisk.

 

Personlig mener jeg det på sikt bør bli normal mva på elbiler, men ikke de ekstraavgiftene fossilbiler har. Den foreslåtte vektavgiften har jeg for eksempel ingen forståelse for.

 

 

 

Betyr vel bare at folk forgjelder seg noe så inni jævlig mye, eller at de er søkkrike.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...