Gå til innhold

GUIDE: Sikker sletting: ATA Secure Erase (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De-monter disken, knus platene til fint pulver, ligg det på en induksjon ovn i et par sekunder, og spre pulveret i en elv. :)

 

Neida :) , fin guide om en vil beholde disken. Men å knuse platen til pulver med en hammer, er godt nok for min del. Det skal mye penger og resurser til for å sette sammen fragmentene til en stor nok overflate så en kan lese data fra det.

Lenke til kommentar

De-monter disken, knus platene til fint pulver, ligg det på en induksjon ovn i et par sekunder, og spre pulveret i en elv. :)

 

Neida :) , fin guide om en vil beholde disken. Men å knuse platen til pulver med en hammer, er godt nok for min del. Det skal mye penger og resurser til for å sette sammen fragmentene til en stor nok overflate så en kan lese data fra det.

 

Men å knuse med hammer er jo også mer tungvindt?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

De-monter disken, knus platene til fint pulver, ligg det på en induksjon ovn i et par sekunder, og spre pulveret i en elv. :)

 

Neida :) , fin guide om en vil beholde disken. Men å knuse platen til pulver med en hammer, er godt nok for min del. Det skal mye penger og resurser til for å sette sammen fragmentene til en stor nok overflate så en kan lese data fra det.

 

Men å knuse med hammer er jo også mer tungvindt?

 

AtW

 

 

Hadde opprydding på jobben der vi skulle "slette" 150+ gamle harddisker før de skulle kastes. Da var det rett og slett lettere med en hammer. Eller ikke akkurat lettere, men mindre tid-krevende. Men dette er med kasting av disker, ikke særlig brukbart om en skal fortsette å bruke diskene. 

Lenke til kommentar

 

Den eneste måten å forhindre at filer havner i hendene på uvedkommende er å systematisk slette alle sektorer på disken.

 

Dette er jo ikke helt riktig. Det er fortsatt fullt brukbart å bruke degaussere for å destruere disker. Skal man slette mange disker av gangen, er det også en veldig rask og grei prosess. Degaussere er sjølvsagt veldig dyre i innkjøp, men det finnes firmaer i Norge som f.eks. leier ut slike for kortere og lengre tidsperioder.

 

Merk at en disk som man degausser, ikke vil være funksjonell etterpå, ettersom dette også ødelegger noe av kontrolleren på disken. Merk også at degaussere ikke vil slette en SSD.

Lenke til kommentar

lag ein fin kraftig magnet, = over på eit blunk

 

Ikke helt. For å være sikker på at det bare blir støy/tilfeldig informasjon på harddisken, må du variere magnetfeltet. Det er standarder og sertifiseringsordninger for degaussere, som bare blir strengere etter hvert som teknologien for å gjenskape data blir bedre.

Lenke til kommentar

Illustrasjonsbildet av boren og hammeren er stikk i strid med hva tittelen og artikkelen prøver å fortelle. Da kunne dere heller endret tittelen til "Slik fjerner du ikke alle spor fra disken".

 

Steinaldermetoden med vold er som sagt både usikker, tungvinn og miljøfiendtlig. Bra dere oppfordrer til en moderne og smart måte å gjøre jobben på. :thumbup:

 

<Her skulle det vært et bilde av Atle Antonsen i huleboerkostyme, men siden jeg ikke fant det får du lage ditt eget mentale bilde av det>

Lenke til kommentar

 

Hvis noen skal kaste eldre og litt store harddisker så anbefaler jeg å åpne dem først og ta vare på neodym-magnetene som brukes for å steppe skrivehodet. I gamle disker er de sterke og kan brukes til mangt...  Nye disker har en mye lettere mekanisme som ikke trenger så store magneter.

Endret av asdfteam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...