Gå til innhold

Vil bygge svevetog mellom Oslo og København


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så du mener dette skal utkonkurere fly til danmark? Ser meg ikke for å reise til danmark for litt danskepølser, og honning, da er det langt billigere å reise til sverige.

 

Sikkert bra plan, for de som bor i trondheim, men oss som bor i sørlandet får lite glede av dette.

Blir billigere på lengere sikt med egen båt.

Lenke til kommentar

Så du mener dette skal utkonkurere fly til danmark? Ser meg ikke for å reise til danmark for litt danskepølser, og honning, da er det langt billigere å reise til sverige.

 

Sikkert bra plan, for de som bor i trondheim, men oss som bor i sørlandet får lite glede av dette.

Blir billigere på lengere sikt med egen båt.

Selvfølgelig. 78 minutter Oslo-København er langt bedre enn med fly om man skal regne med oppmøte på flyplass, sikkerhetskontroll osv. Det er heller ikke tenkt som et "harryhandeltog", og for de i Trondheim vil det fortsatt være lønnsomt å fly til København. Du skjønner tydeligvis ikke poenget, og er ikke særlig interessert i å se det utifra et annet perspektiv enn ditt eget så da er det ikke så mye å gjøre med det :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Ja tak til Maglev  mellom Oslo og København :)

 

Håper på en rask utbygning av disse strekningene :

  • Oslo - Bergen
  • Oslo - Trondheim
  • Oslo - Stockholm

 

 

Venter bare på kommentarer på hvor dyrt og urealistisk dette er.

 

Hvis man likevel skal bruke 100 til 200 milliarder på tog burde man heller bygge Vactrain (6500 km/h) istede for Maglev (430 km/h).

Trondheim/Oslo på ca 5 minutter (ikke medregnet akselerasjon og nedbremsing).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig godt tiltak, men dessverre har jeg vanskelig for å se at Norge vil bli med på et slikt spleiselag selv om dette bare er småpenger om man ser stort på det. Politikerne i Norge fokuserer jo fortsatt bare på at vi skal fortsette å kjøre gamle biler på dårlige veier og oppgradere litt på snegletogene på linjer lagt i stor grad før krigen. 

 

I Norge skal vi alltid se så kortsiktig på ting og argumentene er stort sett enkle.

  • For lite folk
  • For dyrt
  • Vil presse norsk økonomi å lage inflasjon
  • Umulig å få til

I samme slengen kan man kanskje begynne å se på å koble Troms og Finnmark sammen med tog til resten av landet.

Her har vi kjerreveier som ikke er beregnet for at all godstrafikk skal foregå på den, det fører til abnormal slitasje på den lille veien vi har og forurensende er det også. Vi er kanskje ikke så mange her oppe, men det blir neimen ikke flere om man fortsetter å satse alle tiltak på den sørlige delen. Det er her mye av fremtidens naturressurser ligger å venter på å bli utvunnet, kan si mye stygt om Kineserne, men de evner iallefall å se langsiktig på ting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Ja tak til Maglev  mellom Oslo og København :)

 

Håper på en rask utbygning av disse strekningene :

  • Oslo - Bergen
  • Oslo - Trondheim
  • Oslo - Stockholm
 

 

Venter bare på kommentarer på hvor dyrt og urealistisk dette er.

 

Hvis man likevel skal bruke 100 til 200 milliarder på tog burde man heller bygge Vactrain (6500 km/h) istede for Maglev (430 km/h).

Trondheim/Oslo på ca 5 minutter (ikke medregnet akselerasjon og nedbremsing).

Vactrain er framtiden mellom store byer og kontinenter ikke Maglev.

Jeg er helt enig at det er mye bedre å satse på Vactrain mellom store byer. Som Trondheim, Bergen, Oslo, København, Stockholm og New York.

 

Elon Musk vil bygge Vactrain mellom kontinentene. Det er det som er framtiden innen tog, Det vil erstattet mange fly og forurensningen går ned.

Lenke til kommentar

Og hvorfor ikke? Flybilletter er jo ikke akkurat noe billigere. Og slik det ihvertfall omtales her, vil det være av interesse for blant annet bedrifter, ogex det er vel heller sjeldent at de er villige til å sitte på en buss i 9 timer hver vei, evt litt raskere med togene som finnes idag, for å være på et møte i København, før de drar hjem igjen.. (var ihvertfall så lang tid det tok da jeg gjorde det)

 

Og når det gjelder den tunnellen du foreslår, så er jo litt av poenget å koble sammen hele Skandinavia, og innad i landene, ikke bare Norge og Danmark.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis man likevel skal bruke 100 til 200 milliarder på tog burde man heller bygge Vactrain (6500 km/h) istede for Maglev (430 km/h).

Trondheim/Oslo på ca 5 minutter (ikke medregnet akselerasjon og nedbremsing).

Vactrain er framtiden mellom store byer og kontinenter ikke Maglev.

Jeg er helt enig at det er mye bedre å satse på Vactrain mellom store byer. Som Trondheim, Bergen, Oslo, København, Stockholm og New York.

 

Elon Musk vil bygge Vactrain mellom kontinentene. Det er det som er framtiden innen tog, Det vil erstattet mange fly og forurensningen går ned.

 

 

Finnes det testbane for Vactrain ?

 

Er det i det hele tatt gjort noe slags praktiske  forsøk med Vactrain ?

Endret av johome
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vactrain er foreløpig ikke realisert og bare på prosjektplanen til Musk. Vi kan ikke sitte på gjerdet og vente på noe som kanskje kommer når vi har noe som fungerer bra. Maglev er nesten like raskt som fly, iallefall når man kan se bort fra de latterlige trege sikkerhetskontrollene vi har på flyplassene i dag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vell ikke åpenbart at man slipper de tidtagende sikkerhetskontrollene ved denne banen? Ser for meg at en bombe denotert når toget er i høy hastighet kan gjøre gjøre hele greien til totalvrak.

 

Ellers er jeg stort sett positiv, men ser nok for meg at vi må stå i sikkerhetskontroll her også. Men i sentrum istedenfor at vi må 40 min utenfor byen først.

Lenke til kommentar

 

 

 

 Hvis man likevel skal bruke 100 til 200 milliarder på tog burde man heller bygge Vactrain (6500 km/h) istede for Maglev (430 km/h).

Trondheim/Oslo på ca 5 minutter (ikke medregnet akselerasjon og nedbremsing).

Vactrain er framtiden mellom store byer og kontinenter ikke Maglev.

Jeg er helt enig at det er mye bedre å satse på Vactrain mellom store byer. Som Trondheim, Bergen, Oslo, København, Stockholm og New York.

 

Elon Musk vil bygge Vactrain mellom kontinentene. Det er det som er framtiden innen tog, Det vil erstattet mange fly og forurensningen går ned.

 

 

Finnes det testbane for Vactrain ?

 

Er det i det hele tatt gjort noe slags praktiske  forsøk med Vactrain ?

Det skal bygges en test-strekning i Texas. Søk etter artikkelen her på tek.no

Lenke til kommentar

Først skal den bygges, så skal det testes og om alt går bra skal det lages en kommersiell løsning som kan selges.

 

Det kan jeg garantere blir å ta iallefall 10 år før vi ser noe til om alt går som det skal, det er ikke slik at man bare setter i gang på milliardprosjekter som skal frakte folk før man vet at ting er driftsikre og stabile.

Lenke til kommentar

Svevetog har jeg svært liten tro på. Bare ved å se på illustrasjonsbildet deres gir meg grøssninger. Helt sinnsykt mye ressurser blir brukt på bare å heve toget.

 

Kan ikke tenke meg at dette skulle utkonkurrere ideen om lyntogene. Selvsagt en spennende ide, men tror ikke den kommer til å bli gjennomført i et så lite befolkningsfattig land som oss i Scandinavia. Spennende teknologi da, skal lese mer om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...