Gå til innhold

– iPhone 11 vil være omtrent like smart som deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om han ikke har en veldig bred definisjon av "emulere en menneskehjerne" så tror jeg han tar feil, mye feil.

 

AtW

 

Om du ikke har en bra begrunnelse på hvorfor de beste A.I. forskerne ikke har peiling på hva de snakker om tror jeg du tar feil, mye feil.

 

CuY

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Om han ikke har en veldig bred definisjon av "emulere en menneskehjerne" så tror jeg han tar feil, mye feil.

 

AtW

Om du ikke har en bra begrunnelse på hvorfor de beste A.I. forskerne ikke har peiling på hva de snakker om tror jeg du tar feil, mye feil.

 

CuY

 

 

Om du tror de beste AI-forskerene er unisont enige om dette, så tar du feil, mye feil :)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Om han ikke har en veldig bred definisjon av "emulere en menneskehjerne" så tror jeg han tar feil, mye feil.

 

AtW

 

Om du ikke har en bra begrunnelse på hvorfor de beste A.I. forskerne ikke har peiling på hva de snakker om tror jeg du tar feil, mye feil.

 

CuY

Vell, de prøver å emulere en musehjerne på en veldig kraftig superdatamaskin si 50.000 xenon cpuer.

En menskehjerne er kanskje 1000 ganger vanskeligere.

 

Si du optimaliserer algoritmene 1000 ganger og du trenger fortsat 50.000 cpuer.

Om du gjør cpuer 10 ganger bedre de neste 7 årene trenger du kun 5000.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi aldri vil klare å utvikle AI som er smartere enn oss. Mer datakraft enn hjernen vår ja, men ikke en tilsvarende intelligens/kognitiv tankegang.

Et kjent ordtak fra Lyall Watson går som følger:
"If the brain were so simple we could understand it, we would be so simple we couldn't."

Hvordan kan vi være smarte nok til å utvikle noe som er smartere? - Ved å være like smarte som det vi utvikler, ergo oppstår det et paradoks jeg ikke tror vi kan komme oss rundt.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

a)

Definer smart.

 

b)

Det er ikke noe behov for smarte dingsbomser i fremtiden grunnet nettverk. Smartingen vil være servere hos f.eks Apple som forteller brukere av appledingser det de ønsker at "Apple dingse folket" skal foreta seg. Altså en dum dings, men et smart selskap. Det handler fortsatt bare om menneskers kontroll over andre mennesker.

 

c)

Vår hjerne er utviklet for å overleve samt reprodusere. Vi har mengder av sensorer, både fysiske og kjemiske, for å få til det. Maskiner vil i lang tid mangle både sensorer nok og et utvidet egendefinert mål, rett og slett fordi det ikke er noen grunn til å gi dem det.

Dersom det noen gang kommer er det våpenindustrien som står bak (selvtenkende, selvreparerende og selvproduserene våpen)-det å designe noe sånt er omtrent like korttenkt som bruk av landminer (og det har vi jo gjort...).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg er uenig med det første premisset i c). Man kan like fullt si at hjernen er utviklet med tanke på språk og å dedusere sannhetsproposijoner.

Hvis sprørsmålet er hvorvidt AI er farlig når den blir "smartere" enn oss, så vil jeg anta at det er en sammenheng mellom å være smart og å være moralsk (det er for eksempel ikke så smart å nekte å anerkjenne andre "jeg"er). Hvis AI blir smartere enn oss vil de også ha høyere moral. De vil bli engler.

Endret av reidarm
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

Nei, jeg vil heller at dem skal fortsette å lage iphone mobiler, ikke en iphone armbånd...

Du tenker litt smått her. Det er ikke et armbånd, men heller en telefon som kan rulles rundt håndleddet. Sammenrullbare skjermer er ikke så langt unna.

 

Så lenge de fortsetter å lage vanlige iphoner med :) Jeg syns ihvertfall dette ser mye kulere ut enn de smart klokkene :D

Lenke til kommentar

 

 

Om han ikke har en veldig bred definisjon av "emulere en menneskehjerne" så tror jeg han tar feil, mye feil.

 

AtW

 

Om du ikke har en bra begrunnelse på hvorfor de beste A.I. forskerne ikke har peiling på hva de snakker om tror jeg du tar feil, mye feil.

 

CuY

Vell, de prøver å emulere en musehjerne på en veldig kraftig superdatamaskin si 50.000 xenon cpuer.

En menskehjerne er kanskje 1000 ganger vanskeligere.

 

Si du optimaliserer algoritmene 1000 ganger og du trenger fortsat 50.000 cpuer.

Om du gjør cpuer 10 ganger bedre de neste 7 årene trenger du kun 5000.

Du kjenner ikke til Moore's lov skjønner jeg.

mengden tranistorer på en chip fordobles ca hver 16måned.

Og med fungerende nanoteknologi rett rundt hjørnet ser det ikke ut til å være noen ende på moore's lov i sikte.

Dagens smartphones vil fremstå som en lommekalkulator om kun et par år.

Lenke til kommentar

Dagens mobiltelefoner er da lommekalkulatorer. Og mer. 

 

 

 

... skrekkscenarier.

(...)

Kurzweil tror kunstig superintelligens kan løse flere av de største utfordringene vi har på planeten, som sykdom, sult, energibehov, utdanning og rent vann.

 

Ja, nettopp. Ved å eliminere mennesket har man løst disse problemene. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...