Gå til innhold

- Aaah, Nei! Jeg kjøpte akkurat en Xbox!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, kanskje litt morsomt, men det belyser egentlig et voksende problem. Det at ting har blitt alt for lett å bestille. Selgerne og i dette tilfellet provisjonssalg-tilbydere som Apple har alle incentiver til å gjøre feilbestillinger lettest mulig. De har også alle incentiver til å utnytte de som handler mer enn de bør. Jeg synes slike løsninger bør pålegges minst to klikk, der sistnevnte er et bekreft bestilling-steg. En annen ting er at klokka i praksis virker som et kredittkort med påklistret pinkode. Får noen tak i det et øyeblikk så kan man være ranet uten å vite om det. Det bør kanskje kreves et personidentifiserende steg også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tja, kanskje litt morsomt, men det belyser egentlig et voksende problem. Det at ting har blitt alt for lett å bestille. Selgerne og i dette tilfellet provisjonssalg-tilbydere som Apple har alle incentiver til å gjøre feilbestillinger lettest mulig. De har også alle incentiver til å utnytte de som handler mer enn de bør. Jeg synes slike løsninger bør pålegges minst to klikk, der sistnevnte er et bekreft bestilling-steg. En annen ting er at klokka i praksis virker som et kredittkort med påklistret pinkode. Får noen tak i det et øyeblikk så kan man være ranet uten å vite om det. Det bør kanskje kreves et personidentifiserende steg også.

 

Jeg er litt uenig, synes ting har blitt unødvendig tungvindt å bestille, masse mas med bank-id og dill for å drive med kortbetaling. 

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, BankID er jeg enig i går for langt i motsatt retning. Jeg ønsker heller ingen 100-klikks prosess "er du heeelt, helt sikker på at du vil bestille?" "Hva var fargen på sokkene bestemor strikket til deg i 4-årsgave?" "oppgi 121-siffers KID-nr riktig innen autoutlogging" etc. Men jeg vil ha mer enn étt klikk som kan føre til feilbestillinger som dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet låses Apple Watch automatisk når man tar den av, og da må den låses opp på nytt før man kan gjøre noe som helst. Det er en god løsning på problemet med at enkel bestilling kan misbrukes. 

 

Kombiner dette med en god angrefunksjon når man kjøper noe ved et uhell, så er det en knallgod løsning. "Lett å bestille og lett og avbestille ved feil" er mye bedre enn "vanskelig å bestille for å hindre feil" om man antar at de fleste faktisk bestiller med vilje. 

 

Når det er sagt tipper jeg Amazon kommer med en litt bedre løsning enn dette på sikt. Husk hvordan 1. gen smartphone-apps så ut, og se hvor langt vi har kommet i dag. Nye grensesnitt krever lang tilvenning og tilpasning både fra brukere og utviklere. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...