Gå til innhold

Slik lager du en kraftig lyskaster til fotografering og film


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tilsvarer en 1000 watts lyskaster

Det sier meg veldig lite. Det finnes 1000 Watt lyskastere med alt fra 5000 til 50000 lumen. Hvor mye lyser denne? Og hvor mange watt er LEDen på?

 

 

Kan man lage en god projektor med dette som lyskilde?

Neppe, lyskilden er nok for bred til det.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til de som lurer på effekt og pris og slikt.

Ta en kikk på handlelisten, den inneholder link til nettbutikker som fører komponentene.

Led oppsettet er på 100w, og gir 7500 Lumen.

Led oppsettet Koster $7.61, frakt inkludert.

 

Det går jo ann å ta en ørliten sjekk før dere kommer med negative kommentarer!

 

/Jan

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det hadde jo vært fint om slike essensielle ting ble skrevet i artikkelen og blant annet unngikk watt som mål på lysstyrke (noe det ikke er).

 

Her er en 72 watt ikke-LED arbeidslampe med 5400 lumen

To slike gir 7000 lumen fra 110 Watt (ikke LED her heller)

Denne mindre effektive halogenlyskasteren gir 17200 lumen fra 800 Watt med to av disse pærene.

Jeg lurer fortsatt på hvilke lyskastere som bruker hele 1000 watt på å produsere 7500 lumen.

Lenke til kommentar

10:1 lysutbytte høres ut som en sammenligning med gammeldagse glødepærer. Selv det er i overkant pessimistisk, en 60 W glødepære gir ca 750 lumen, skalert opp til 1000 W tilsvarer det hele 12 500 lumen. 

Tror ikke vi skal henge oss for mye opp i den, men heller glede oss over innsatsen, og at han viser fram det han har gjort. 

Trenger bare lage en vanntett versjon og ha med i båten, for å vekke sløve båtførere...

Lenke til kommentar

At det står 7500 lumen på papiret betyr ikke at den er så kraftig. Har vært lommelykt interessert i flere år og følgt med på lansering av dioder. De diodene der har en dårlig lumen per watt. Selv en eldrende Cree xm-l diode har opp mot 104 lumen per watt, i tillegg virker det som om personen i videoen kjører lykten på lavere volt en maks, som er 34 volt. 

 

Kult prosjekt men i realiteten er noe slikt mye bedre til photo/film: http://www.diyphotography.net/build-a-pro-quality-light-source-with-this-awesome-diy-led-light-panel-tutorial/

 

Og ja 10 ganger effektivitets sammenligningen kommer fra gamle lyspærer av dårligste sort mot mindre dioder med høyere effektivitet. I dette tilfelle stemmer det ikke helt. Da en lyspære ligger på ca 12,7 lumen per watt, er denne maksimalt 75lumen per watt, som er ca 6 ganger så effektiv, tilsvarende en 600 watt lyskaster om en skulle laget det av gamle glødepærer. http://en.wikipedia.org/wiki/Luminous_efficacy

Endret av Ekinorak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor kommer tallet 12,7 lm/w fra? I tabellen du linker varierer 230V glødepærer fra 13,8-19,8%. Noe som gjør denne med opp mot 75 lm/w til 3,8-5,4 ganger mer effektiv.

 

Men hvor finner man egentlig lyskastere med glødetrådspærer uten halogen? Det er et ikke-eksisterende alternativ som kun dras frem for å gi et falsk inntrykk av hvor bra denne LED lyskasteren er. Den halogenpæren jeg linket til lengre opp her har 21 lm/w. LED-lyskasteren gir bare 3,5 ganger mer lm/w en halogenpæren. Halogen kunne altså gitt samme lysstyrke ved hjelp av 349 watt. Det er langt unna de påståtte 1000 wattene. Men det ligger mer i detaljene. Halogen gir et naturlig fargespekter, mens LED-en gir grusomt blåhvitt lys på hele 6400 K med store huller og topper i fargespekteret, som gir unaturlige farger.

Lenke til kommentar

Hvor kommer tallet 12,7 lm/w fra? I tabellen du linker varierer 230V glødepærer fra 13,8-19,8%. Noe som gjør denne med opp mot 75 lm/w til 3,8-5,4 ganger mer effektiv.

 

Men hvor finner man egentlig lyskastere med glødetrådspærer uten halogen? Det er et ikke-eksisterende alternativ som kun dras frem for å gi et falsk inntrykk av hvor bra denne LED lyskasteren er. Den halogenpæren jeg linket til lengre opp her har 21 lm/w. LED-lyskasteren gir bare 3,5 ganger mer lm/w en halogenpæren. Halogen kunne altså gitt samme lysstyrke ved hjelp av 349 watt. Det er langt unna de påståtte 1000 wattene. Men det ligger mer i detaljene. Halogen gir et naturlig fargespekter, mens LED-en gir grusomt blåhvitt lys på hele 6400 K med store huller og topper i fargespekteret, som gir unaturlige farger.

 

Mente 12,6. Slik jeg leser utifra grafen oppgir de en typisk 12,6 lumen/watt, for en 40 watt glødepære (120volt da). se bilde utsnitt under. Men ja det er en litt dårlig sammenligning. Prøver bare å få fram at en slik lykt er LANGT fra 10 ganger så effektiv som en lyskaster med glødepærer, om de i det hele tatt hadde eksistert. 

 

post-62564-0-90178200-1430145833_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Stilig. Det hadde vært interessant med tips om hvor vi kan få tak i komponenter nødvendige komponenter her i Norge. Å handle fra e-bay blir fort dyrt ettersom frakt og tollgebyr koster langt mer enn produktet.

Etter hva jeg kan se, så koster vel samtlige av tingene under 350kr inkl frakt, så da tror jeg ikke det blir en problemstilling.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...