Gå til innhold

DAGENS DINGS: Kompakt og lekker mini-PC med Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forstår lite hvorfor man skal satse på noe slik, riktignok er ikke ytelsen allverdens nedelag.

 

Men det blir jo omtrent å kjøpe maskin fra 2007 eller en god mobil for film.

Ser dette unyttig stort sett, da det finnes så mye alternativ man kan bruke. Nettbrett eller mobil er god erstatter, men da får man ikke med windows 8.1 bing.

 

Skulle man først komme med noe slik hvorfor ikke 4k støtte? Det er vanskelig å få tak i i dagens mobiler og nettbrett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mistet jobben for seks måneder siden, og all unødvendig forbruk er lagt på is. Men ny mobil, da sønnen min klarte å "sette" en pyntegjenstand på en måned gammel sony z3, så skjermen knuste, og denne er noe av det første som blir kjøpt når jeg får ny jobb. 

Lenke til kommentar

966 kr med frakt synes jeg er en helt ok pris, men kunne gjerne sett den ennå billigere uten Windows-lisens og med preinstallert Kodi (tidligere XMBC) i stedet for.

 

Atom........... en stor tabbe.... = ingen kjøper den

 

Få inn en AMD cpu med bra integrert grafikk så man kan spille på den. Kjøling må man være kreativ med.

Uenig. AMD-løsninger passer ikke inn i hverken formfaktoren eller effektbudsjettet. Atom yter greit nok både på CPU og GPU til å gjøre det denne boksen/knekkebrødet er ment å gjøre: spille av film, musikk, se bilder etc.

Lenke til kommentar

Er veldig spent på alle enhetene som kommer med cirka de samme specsene. Om jeg får en liten enhet som får til følgende.

  • Streame Netflix, Hbo Nordic, nrk nett tv, Tv2 sumo osv. uten noen form for problemer.
  • Spille av videofiler fra en nettverksstasjon av noe slag.
  • Benytte Steam in home streaming.

Så skal jeg si meg fornøyd. Er stort sett bare det jeg bruker en overkill Htpc til i dag. Basert på tester ser de to første punktene ut til å gå bra, mens Steam streaming kan virke som muligens blir litt tungt for denne atom prosessoren.

 

Å få en enhet som er så liten at den skjules direkte bak tven er midt i blinken for mitt bruk.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår lite hvorfor man skal satse på noe slik, riktignok er ikke ytelsen allverdens nedelag.

 

Men det blir jo omtrent å kjøpe maskin fra 2007 eller en god mobil for film.

Ser dette unyttig stort sett, da det finnes så mye alternativ man kan bruke. Nettbrett eller mobil er god erstatter, men da får man ikke med windows 8.1 bing.

 

Skulle man først komme med noe slik hvorfor ikke 4k støtte? Det er vanskelig å få tak i i dagens mobiler og nettbrett.

 

Slike pc'er er jo midt i blinken dersom man ikke har smart tv. Skulle ønske TV produsentene sluttet med smart tv, og heller la ved en slik pc. Da kan man i alle fall oppgradere til nyere hardware, når den stom fulgte med ble litt sliten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
 

Operativsystemet som følger med er Windows 8.1 with Bing, som er en nedstrippet Windows-versjon beregnet på enkle datamaskiner.

 

Iflg howtogeek er eneste forskjell på 8.1 og 8.1WB at produsenten ikke betaler noe for OS, mot at de lar IE beholde Bing som standard søkemotor. Bruker kan deretter fritt endre det, og har fortsatt fullverdig windows.

http://www.howtogeek.com/195934/what-exactly-is-windows-8.1-with-bing-do-i-have-to-use-bing/

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Operativsystemet som følger med er Windows 8.1 with Bing, som er en nedstrippet Windows-versjon beregnet på enkle datamaskiner.

 

Iflg howtogeek er eneste forskjell på 8.1 og 8.1WB at produsenten ikke betaler noe for OS, mot at de lar IE beholde Bing som standard søkemotor. Bruker kan deretter fritt endre det, og har fortsatt fullverdig windows.

http://www.howtogeek.com/195934/what-exactly-is-windows-8.1-with-bing-do-i-have-to-use-bing/

Ser ut til at du har rett. Jeg har endret artikkelen. Takk for tilbakemeldingen.

Lenke til kommentar

Synes faktisk denne dingsen virker veldig kjekk. Et godt alternativ for å ha hengende bak på tv'en for å kunne streame film over nettverk. Innebygd batteri er også et plus. Er enig med Simen1 at jeg heller ville ha foretrekt å ha den billigere og installert med en disro for Kodi eller lignende.

Lenke til kommentar

 

Atom........... en stor tabbe.... = ingen kjøper den

 

Få inn en AMD cpu med bra integrert grafikk så man kan spille på den. Kjøling må man være kreativ med.

Uenig. AMD-løsninger passer ikke inn i hverken formfaktoren eller effektbudsjettet. Atom yter greit nok både på CPU og GPU til å gjøre det denne boksen/knekkebrødet er ment å gjøre: spille av film, musikk, se bilder etc.

 

 

 

Den artikkelomtalte boksens prosessor har en SDP på 2,2 Watt.

 

Vente til Intel Skylake - 4 Watt utgaven:

SKL-Y Config 1: 2 Cores with GT2 Graphics and LPDDR3 1600Mhz Memory Support. [/size]TDP is 4W[/size] and eDRAM statistics are unknown, most likely because it will not have eDRAM.[/size]

 

Read more: http://wccftech.com/intel-14nm-skylake-leak-multiple-edram-configurations-desktop-variant-tdp/#ixzz3YE95G9kE[/size]

 

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTc4NDc

 

Skylake

The Skylake line of processors is expected to retire VGA support. They will support up to five monitors connected via HDMI, DisplayPort or Embedded DisplayPort (eDP) interfaces.%5B16%5D

  • GT1 - 12 execution units
  • GT1.5 - 18 execution units
  • GT2 - 24 execution units
  • GT3 - 48 execution units
  • GT3e - 48 execution units with 64 MB eDRAM
  • GT4e - 72 execution units with 64 or 128 MB eDRAM

 

http://www.extremetech.com/gaming/185460-intel-skylake-leak-predicts-ddr4-support-configurable-tdps-dramatic-power-reductions

 

We can’t draw many conclusions from the graphics engines themselves; Intel tends to keep the same labels while increasing the relative horsepower. The HD 4000 and HT 4600 are both referred as “GT2″ solutions in Intel’s nomenclature, even though the two chips have different performance capabilities and feature sets. Broadwell is supposed to deliver a major update to Intel’s graphics engine and the company’s performance has been increasing with every product line — we don’t know yet if Skylake will continue this trend, but Intel’s decision to include a smaller version of its EDRAM cache on more processors also jives with what we’ve heard about Broadwell.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Hvordan takler den full HD 1080p?

 

H265 å slik..ville vaert veldig intressant!

 

Får gjerne svare på hvordan det funker med varmen å sånne greier.. Selv om den klarer å spille all 1080p, klarer den å spille opp en film en varm sommerdag uten å begynne å hakke?

ennå godt vi ikke har så mange av de der her i norge.... (neida)

Lenke til kommentar
Med moms og postens momsgebyr, skiller det under 300 kr for å få kjøpslovens fortreffeligheter.. Men bryr en seg ikke om sånt så har du helt rett, den er billigere....

DX jukser med påført verdi og det er vel ytterst sjeldent kundene drar med seg pakkene til tollkontoret og ber om å få betale mva og gegyr i ettertid. Det er all grunn til å tro at de fleste vil få to enheter for ca prisen av én i Norge. Da kan du legge den ene på hylla til den første eventuelt skulle streike og slippe hele reklamasjonsprosessen. Alternativt ta sjansen på at det fungerer greit og eventuelt ta garantisaken med DX (litt mer krøkete enn å reklamere i Norge)

 

Joda, norske rettigheter er absolutt verdt noe, men ikke mye som dobbel pris.

Lenke til kommentar

 

 

Med moms og postens momsgebyr, skiller det under 300 kr for å få kjøpslovens fortreffeligheter.. Men bryr en seg ikke om sånt så har du helt rett, den er billigere....
DX jukser med påført verdi og det er vel ytterst sjeldent kundene drar med seg pakkene til tollkontoret og ber om å få betale mva og gegyr i ettertid. Det er all grunn til å tro at de fleste vil få to enheter for ca prisen av én i Norge. Da kan du legge den ene på hylla til den første eventuelt skulle streike og slippe hele reklamasjonsprosessen. Alternativt ta sjansen på at det fungerer greit og eventuelt ta garantisaken med DX (litt mer krøkete enn å reklamere i Norge)

 

Joda, norske rettigheter er absolutt verdt noe, men ikke mye som dobbel pris.

Jeg kan ordne dem for 1000kr + post for dere hvis noen har lysst å spleise.

 

Men foerst må jeg da vite hvis den faktisk funker å bruke i stua med 1920x1080.. Er der noen som helst mulighet til at det vil hakke er jeg ikke spesiellt intressert av å skaffe en selv for å si det sånn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...