Gå til innhold

Krever bedre informasjon om 4G-fart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er jo at operatørene bruker betegnelsen 4G som om det var noe univserselt, selv om man med 4G-dekning kan få alt i fra 5 til 100 mbps. Dette er veldig frustrerende. Bra at forbrukerombudet gjør noe med denne forvirringen, så får vi se hvor mye det faktisk hjelper.

Endret av Jakoozie
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Netcom jobber også hardt med å spre løgn i den nye reklamen sin.

 

Helt riktig. Ser de skryter av dekningen sin, men det er like moro hver gang noen drar frem telefonen sin i en kjeller i Oslo sentrum og ikke har dekning, mens jeg som har tilbyder som bruker Telenor sitt nett har 4 av 5 barer på signalstyrken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dekning varierer etter forhold, man kan ikke forvente å ha topp hastighet om man befinner seg i bygning omringet med betong eller i en tunnel. Men det burde være fornuftig for selskapene å garantere en "minste" hastighet i områder. "Lynkjapp" er nok ikke ordet jeg oftest ville ha brukt på å beskrive mobildata hastigheten hos meg.

 

Føler uansett at stor del av problemet at mange ikke har kunnskap om 4G og hva man kan forvente seg. Kanskje 5 mbps er det man kaller "lynkjapp" i dag, det var jo det tros alt for 5 år siden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det er ikke mulig å garantere noen som helst hastighet når du deler radioressurser. Ikke i det hele tatt. Men inne på Tøyen T-bane får jeg 90 mbit/sek, men det er vel fordi jeg er den eneste med NetCom i det området...

Lenke til kommentar

Jeg ser 4G reklamer overalt, men ved en rask titt på alle abonnementer så er det i hovedsak 6-10 mbit/s hastighet man kan få på de fleste abonnementer. Man må betale for høyere hastigheter og utvidede kvoter. Nå sier jeg dette på en negativt ladet måte.

 

Men over til noe annet. Det er klart og tydelig at forretningsmodellene til leverandørene smått har begynt å bevege seg bittelitt fra kvotebaserte abonnementer til at man betaler for hastigheter. Jeg forstår at flere kan være uenig med meg, men som sagt, dette er starten. Om noen år kommer en eller annen leverandør til å kvitte seg med kvotebegrensningene og ta betalt for kun hastighetsbegrensninger på lik linje som vi så utviklingen innen ADSL ved tusenårskiftet.

 

Samtaler, sms og mms er jo alt inkludert. Nå går det på datatrafikk. Når datatrafikken blir "uendelig" med hastighetsbegrensninger istedet for så vil dette gjøre store ringvirkninger i markedet.

Lenke til kommentar

Hadde en merkelig opplevelse med chili mobil for litt siden. Hadde brukt opp datakvoten min, så kjøpte derfor mer i den tro at hastigheten skulle komme tilbake, noe den ikke gjorde. Da jeg ringte inn for å klage fikk jeg vite at datapakkene jeg fikk kjøpe, kun var for å slippe at det ble trukket fra kontantkortet, ikke for å få tilbake hastigheten. De har maks pris per dag på 10 kr for data, så jeg betalte da over 100 kr for å spare 10 kroner... Fikk heldigvis pengene tilbake.

 

Netcom, hvor datapakkene fungere som jeg er vant til, har litt merkelig oppfatning på hva 4G dekning i min kommune er. På en plass på siden deres så står det at det er utbygd 4G her, men viss man sjekker dekningskartet så ser man at det kun er på toppen av fjellene rundt om, i bygda ellers har de ikke mer enn 2G.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...