Gå til innhold

Slå den: 603 kilometer i timen, med tog!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen ganger føler jeg at utviklingen går sakte også. Om 12 år hadde jeg nesten forventet noe banebrytende mye mer avansert enn en toglinje.

Det har jo gjennom tidene alltid vært oppgraderinger av eksisterende løsninger som har kommet, og gjerne en periode levd parallelt med "det store nye", det kan nok hende at vi kjører tog i 900km/t om 40 år selv hvis f.eks. teleportering finnes fordi det er ubehagelig, upraktisk, dyrt etc.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Noen ganger føler jeg at utviklingen går sakte også. Om 12 år hadde jeg nesten forventet noe banebrytende mye mer avansert enn en toglinje.

Tja, nå kommer muligens Hyperloop allerede neste år.

Sant nok, men stor forskjell fra teoretisk maksfart og faktisk maksfart.

Usikker på kostnader for å sette slike systemer i drift, er det en klar vinner når man ser på kost/hastighet/nytte?

 

Uansett, vært bra å fått laget et nytt nett i Norge. Fått erstattet regiontogene med slike, så har nok flytrafikken gått på en smell.

Lenke til kommentar

Fått erstattet regiontogene med slike, så har nok flytrafikken gått på en smell.

Disse Maglev togene egner seg ikke for norske forhold. De egner seg mellom millionbyer med forholdsvis lange avstander mellom. Det er flere årsaker til det. Akselerasjon og oppbremsing bruker så mye energi og lange avstander at det gir lite mening å ha stopp så tett som avstanden mellom Oslo og Gardermoen. Kostnaden på ingen måte kan forsvares med typiske norske passasjertall (selv om vi ganger med 5 for å ta litt i med tanke på bruksøkning). Trafikkpolitisk er det også ønskelig at folk bor nært jobben og ikke pendler over store avstander. Pendleavstanden til Oslo vil i teorien strekke seg så langt som til Trondheim dersom det hadde tatt 1 time.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen ganger føler jeg at utviklingen går sakte også. Om 12 år hadde jeg nesten forventet noe banebrytende mye mer avansert enn en toglinje.

 

Må innrømme at jeg ikke er enig. Fart og luftmotstand er en ikke lineær kurve. Grovt sagt, for å dobbel farten må man overvinne 4 ganger av luft motstandskraft. Tidligere rekord var på 590 km/t og at dem har klart å øke det til 603 km/t imponerer meg. det kunne fort bety Oslo - Kristiansand på under en time!

 

Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke Norge velger å satse mer på slik fremtidsrettet teknologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke Norge velger å satse mer på slik fremtidsrettet teknologi.

Forklaringen står rett over innlegget ditt.

 

Norge bør ikke satse på nye ting fordi de er nye, men på ting som er egnet for Norge fordi de er egnet for Norge.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

 

Fått erstattet regiontogene med slike, så har nok flytrafikken gått på en smell.

Disse Maglev togene egner seg ikke for norske forhold. De egner seg mellom millionbyer med forholdsvis lange avstander mellom. Det er flere årsaker til det. Akselerasjon og oppbremsing bruker så mye energi og lange avstander at det gir lite mening å ha stopp så tett som avstanden mellom Oslo og Gardermoen. Kostnaden på ingen måte kan forsvares med typiske norske passasjertall (selv om vi ganger med 5 for å ta litt i med tanke på bruksøkning). Trafikkpolitisk er det også ønskelig at folk bor nært jobben og ikke pendler over store avstander. Pendleavstanden til Oslo vil i teorien strekke seg så langt som til Trondheim dersom det hadde tatt 1 time.

Det går jo et maglev tog i Shangai, og det er jo verdens raskeste rutetog. Likevel var det ikke veldig vellykket kostmessig, og gevinsten var liten. Kina har jo bygget ut mye jernbane i det siste, og har nå halvparten av verdens hurtigtognett. Der har de valgt sine egen tog til å kjøre på disse linjene. Bortsett fra magleven i Shangai er jo dette verdens raskeste rutetog, de holder og en veldig høy gjennomsnittsfart, noe som er mye viktigere enn maks hastighet. Så jernbanen rogene går på har ganske mye å si også, nytter ikke bare å ha et godt tog. I Norge kunne togene fint gått myeraskere enn de gjør, men det er mange strekninger det de må ned i fart.

 

For vanlige høyhastighetstog hadde du hatt samme problemer, men gjerne ikke i like stor grad. Togene er likevel beregnet på transport over lange avstander med få stopp. Et slik mellom bergen og oslo ville dermed ikke stoppet noen plasser, og ville vært ubrukelig for alle som ikke bodde i bergen eller oslo.

Lenke til kommentar

Norge bør ikke satse på nye ting fordi de er nye, men på ting som er egnet for Norge fordi de er egnet for Norge.

 

Er godt mulig at du har et viktig poeng med at maglev teknologien verken er praktisk å bygge eller ikke passer til behov hos den Norske befolkning. Mitt argument var ikke ment direkte for Maglev, men generelt om teknologien som blir brukt av NSB i dag. Tkongen nevner over så er snittfart viktigere enn toppfart og NSB sine tog har ikke særlig imponerende snittfart den dag i dag. Innlegget mitt over var nok i grunn bare farget av frustrasjon, fordi jeg ikke synes norsk jernbaneverk fungerer så godt som det burde gjøre for et land som er beryktet for å ha mangfoldig med penger på bok.

Lenke til kommentar

Det blir en litt annen diskusjon/avsporing, men jeg er enig i at dagens jernbane og NSB ikke er noe å skryte av. Det er sikkert deler av jernbanenettet som bør oppgraderes og noen stasjoner legges ned for å øke snitthastigheten, men jeg er usikker på om det er en god strategi over hele jernbanenettet. Det er sikkert strekninger som bør legges ned også fordi veitrafikken gjør jobben billigere og bedre. Det gjelder spesielt grisgrendte strøk. Ennå et sidespor er hvor mye av oljefondet det er smart å bruke på det. Økt forbruk fører til inflasjon som igjen skader norsk økonomi. Det gjelder altså å ikke satse for hardt heller. Det bør satses målrettet på utvalgte strekninger og investeres smart så det ikke skader mer enn det tilfører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...