Gå til innhold

To superzoom-kompakter fra Sony


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelen sier: "[.....]siden 1-tommer og større begynner å bli vanlig også blant små kameraer"

Jeg er svært interessert i hvilke kompaktkameraer utenom Sony RX100 som også har 1" bildesensor.
Hadde vært kjekt med en test av slike kompaktkameraer med 1". Kanskje det er noen av de gode personer her i forumet som kan gi innspill på andre 1" kompaktkameraer som er i markedet nå?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Artikkelen sier: "[.....]siden 1-tommer og større begynner å bli vanlig også blant små kameraer"

 

Jeg er svært interessert i hvilke kompaktkameraer utenom Sony RX100 som også har 1" bildesensor.

Hadde vært kjekt med en test av slike kompaktkameraer med 1". Kanskje det er noen av de gode personer her i forumet som kan gi innspill på andre 1" kompaktkameraer som er i markedet nå?

 

Hei, du kan for eksempel sjekke ut Canons G7X, Panasonics LX100, Olympus' GF7 og Fujifilms X100T, for å gi litt variasjon i produsenter :p Det er bare G7X blant disse jeg vil beskrive som et "lommekamera", men alle er etter min mening som kompaktkameraer å regne, selv om X100T er i grenseland :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Artikkelen sier: "[.....]siden 1-tommer og større begynner å bli vanlig også blant små kameraer"

 

Jeg er svært interessert i hvilke kompaktkameraer utenom Sony RX100 som også har 1" bildesensor.

Hadde vært kjekt med en test av slike kompaktkameraer med 1". Kanskje det er noen av de gode personer her i forumet som kan gi innspill på andre 1" kompaktkameraer som er i markedet nå?

Hei, du kan for eksempel sjekke ut Canons G7X, Panasonics LX100, Olympus' GF7 og Fujifilms X100T, for å gi litt variasjon i produsenter :p Det er bare G7X blant disse jeg vil beskrive som et "lommekamera", men alle er etter min mening som kompaktkameraer å regne, selv om X100T er i grenseland :)

 

 

Hvilke av alle disse inkludert det omtalte Sony-kameraet gir mest bang-for-the-buck?

http://www.dpreview.com/products/sony/compacts/sony_dscwx500

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvilke av alle disse inkludert det omtalte Sony-kameraet gir mest bang-for-the-buck?

 

Det er litt vanskelig å forstå hva du er på jakt etter. Kameraene i svaret du siterer er typisk modeller med lite eller uten zoom som satser på best mulig bildekvalitet i et lite kamera. Sony-modellen du linker til er omtrent så langt unna disse modellen som du kan komme. Det har en knøttliten sensor og masse zoom og mye dårligere bildekvalitet.

 

Hvis det er mye zoom i et lite kamera du er på jakt etter så kan WX500 sikkert være et ok kamera, og alternativ er for eksempel Panasonics TZ-modeller.

 

Bedre bildekvalitet finner du i de andre, men de har forskjellig profil angående sensorstørrelse, mengde zoom, størrelse på kamera osv, så det er hvilke egenskaper du prioriterer som avgjør hva som er "best". Sony RX100 (i fire varianter) har fått mye bra kritikker, men det hjelper ikke hvis det ikke passer til ditt bruk.

Lenke til kommentar

Det er slikt man har kamera-forumet for. Så synd det ikke kommer før i juli da. (eller har jeg lest feil?)

 

 

 

The LX100 doesn't use the entire 4/3" sensor; it's always cropped. The actual area of the LX100 sensor is only 48% larger than than the RX100. And the RX100 IV uses a back-illuminated (BSI) stacked sensor; BSI sensors are typically 50% more efficient than conventional CMOS, and stacked sensors are supposed to be 30% better on top of that.  So in terms of low light performance, I think the RX100 IV would do better. But the LX100 has shallower depth of focus, if that's what you want a large sensor for.

 

http://www.engadget.com/2015/06/10/sony-rx100-iv-mark-4-hands-on/

 

Hvilken variant av de fire er det du siktet til?

 

 

Merker meg at den optiske zoom'en er veldig lav på disse kamera-modellene:

https://prisguiden.no/produkt/sony-cyber-shot-rx100-iv-231461

 

Hvorfor må den være så sinnsykt lav i forhold til consumer-kameraene som har fra en 20x til 30x optisk zoom? Bryr ikke proffer seg om det? Ødelegger det for enkelte andre forhold å lage 30x optisk zoom på et prosumer-kamera?

Endret av G
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...