Gå til innhold

Denne reklamevideoen gikk nok ikke som DJI hadde tenkt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Støy fra motor/rotor er vel umulig å unngå eller minimere? Dette vil vel alltid være et problem uansett hvor godt produktet blir på andre områder... på samme måte som helikopter har ikke redusert lydnivået opp igjennom årene?

 

Helikopter kan redusere lydnivået, men jeg tipper det drar mer drivstoff siden det ikke brukes

Tipper det er noe av samme teknologien som i dag brukes i støydempede hodetelefoner

Med flere rotorer med lavere turtall så kan det sikkert lages en svært stillegående drone og/eller bruke fly (utendørs velogmerke), er jo det forsvaret bruker, da som sagt helikopter bråker for mye og har liten rekkevidde

Lenke til kommentar

Støy fra motor/rotor er vel umulig å unngå eller minimere? Dette vil vel alltid være et problem uansett hvor godt produktet blir på andre områder... på samme måte som helikopter har ikke redusert lydnivået opp igjennom årene?

 

Ja, man har foreløpig ikke klart å lage gode komprimeringsrutiner slik at man kan zip it.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Inspire 1 går for å være vesentlig mer stillegående enn droner i Phantom-serien, selv om den er adskillig tyngre.

Noe av grunnen kan ligge i at den ikke har plast-chassis utover prop-armene, hvor det vibrerer mer enn inne ved sentermassen. I tillegg er det også noe større avstand fra propellene ned til armene på Inspire 1, som fører til mindre turbulens over armene, eller mindre forstyrrelse av luftflyten i et smalt felt under propellene. Dette kan man erfare selv ved å holde en tilsvarende formet gjenstand (stekespade-håndtak eller lignende) nær en bordvifte i parallell med viftens rotasjonsplan. Etpar centimeter gjør stor forskjell på lydnivået.

 

Forøvrig har helikoptre som er designet for det mulighet til å gå stille i perioder hvor dette systemet er aktivert.

 

Det skrives om militære Blackhawks og Apache-helikoptre:

"Some military systems have a means to reduce engine power, thus reducing noise, while increasing the attack angle of the rotor blades, maintaining some lift."

 

Dette er ikke for normal flyving og manøvrering, men kan brukes når full manøvrerbarhet er mindre viktig enn lavt støynivå. Man kan bevege seg rolig med redusert manøvrerbarhet og lydnivå og nok motorkraft til å holde høyden. Ikke brå svinger eller andre mer anstrengende manøvrer.

I tillegg kan man legge til fasevendt lyd, som er hvordan aktiv støydemping på hodetelefoner virker.

 

Men stille blir det uansett ikke. Man oppnår en demping, og ved å bruke terrenget kan man maksimere dempingen i forhold til en stasjonær observatør på en viss avstand, i f.eks. en teltleir eller lignende.

 

For kameradroner i forbrukermarkedet sin del er ikke justering av prop-bladvinkel en del av standarddesignet. Men forskjellige droner kan være designet forskjellig og dermed låte forskjellig, som er tilfellet med Inspire 1 vs. Phantom.

Lenke til kommentar

Dette er ikke for normal flyving og manøvrering, men kan brukes når full manøvrerbarhet er mindre viktig enn lavt støynivå. Man kan bevege seg rolig med redusert manøvrerbarhet og lydnivå og nok motorkraft til å holde høyden. Ikke brå svinger eller andre mer anstrengende manøvrer.

I tillegg kan man legge til fasevendt lyd, som er hvordan aktiv støydemping på hodetelefoner virker.

 

 

Hvordan har du tenkt til å få til fasevendt lyd i praksis når lyden spres i tre dimensjoner til en mengde forskjellige mottakere?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dette er ikke for normal flyving og manøvrering, men kan brukes når full manøvrerbarhet er mindre viktig enn lavt støynivå. Man kan bevege seg rolig med redusert manøvrerbarhet og lydnivå og nok motorkraft til å holde høyden. Ikke brå svinger eller andre mer anstrengende manøvrer.

I tillegg kan man legge til fasevendt lyd, som er hvordan aktiv støydemping på hodetelefoner virker.

 

 

Hvordan har du tenkt til å få til fasevendt lyd i praksis når lyden spres i tre dimensjoner til en mengde forskjellige mottakere?

 

AtW

Og det er noe av grunnen til at det er begrenset effekt av metoden.

Forøvrig har jeg ikke tenkt å få noe av dette til, det er ikke mine oppfinnelser. ;)

Lenke til kommentar

 

 

Dette er ikke for normal flyving og manøvrering, men kan brukes når full manøvrerbarhet er mindre viktig enn lavt støynivå. Man kan bevege seg rolig med redusert manøvrerbarhet og lydnivå og nok motorkraft til å holde høyden. Ikke brå svinger eller andre mer anstrengende manøvrer.

I tillegg kan man legge til fasevendt lyd, som er hvordan aktiv støydemping på hodetelefoner virker.

 

 

Hvordan har du tenkt til å få til fasevendt lyd i praksis når lyden spres i tre dimensjoner til en mengde forskjellige mottakere?

 

AtW

Og det er noe av grunnen til at det er begrenset effekt av metoden.

Forøvrig har jeg ikke tenkt å få noe av dette til, det er ikke mine oppfinnelser. ;)

 

 

Er det noen effekt i det hele tatt? Det er såvidt jeg kan se en oppfinnelse som ikke er relevant i praksis her i det hele tatt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Dette er ikke for normal flyving og manøvrering, men kan brukes når full manøvrerbarhet er mindre viktig enn lavt støynivå. Man kan bevege seg rolig med redusert manøvrerbarhet og lydnivå og nok motorkraft til å holde høyden. Ikke brå svinger eller andre mer anstrengende manøvrer.

I tillegg kan man legge til fasevendt lyd, som er hvordan aktiv støydemping på hodetelefoner virker.

 

 

Hvordan har du tenkt til å få til fasevendt lyd i praksis når lyden spres i tre dimensjoner til en mengde forskjellige mottakere?

 

Det går, forutsatt at det er liten avstand fra lydkilde til høyttalere, i forhold til bølgelengden på lyden. Det betyr at lave frekvenser kan dempes, men ikke høye, på den måten.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Dette er ikke for normal flyving og manøvrering, men kan brukes når full manøvrerbarhet er mindre viktig enn lavt støynivå. Man kan bevege seg rolig med redusert manøvrerbarhet og lydnivå og nok motorkraft til å holde høyden. Ikke brå svinger eller andre mer anstrengende manøvrer.

I tillegg kan man legge til fasevendt lyd, som er hvordan aktiv støydemping på hodetelefoner virker.

 

 

Hvordan har du tenkt til å få til fasevendt lyd i praksis når lyden spres i tre dimensjoner til en mengde forskjellige mottakere?

 

AtW

Og det er noe av grunnen til at det er begrenset effekt av metoden.

Forøvrig har jeg ikke tenkt å få noe av dette til, det er ikke mine oppfinnelser. ;)

 

 

Er det noen effekt i det hele tatt? Det er såvidt jeg kan se en oppfinnelse som ikke er relevant i praksis her i det hele tatt.

 

AtW

Ikke relevant i forhold til disse spesifikke dronene. Det er teknologi som forsåvidt er interessant ift. spørsmålet om demping av støy fra helikoptere. Det er noe det har vært jobbet med, og ble derfor også nevnt.

Lenke til kommentar

 

 

Dette er ikke for normal flyving og manøvrering, men kan brukes når full manøvrerbarhet er mindre viktig enn lavt støynivå. Man kan bevege seg rolig med redusert manøvrerbarhet og lydnivå og nok motorkraft til å holde høyden. Ikke brå svinger eller andre mer anstrengende manøvrer.

I tillegg kan man legge til fasevendt lyd, som er hvordan aktiv støydemping på hodetelefoner virker.

 

 

Hvordan har du tenkt til å få til fasevendt lyd i praksis når lyden spres i tre dimensjoner til en mengde forskjellige mottakere?

 

Det går, forutsatt at det er liten avstand fra lydkilde til høyttalere, i forhold til bølgelengden på lyden. Det betyr at lave frekvenser kan dempes, men ikke høye, på den måten.

 

 

Det er ikke den eneste forutsetningen (det er forøvrig ikke avstanden direkte som gjør at man ikke kan dempe høye frekvenser). Det fungerer stort sett der lyden beveger seg langs en akse. Som i øret, eller en luftekanal, her ar man en motor som stråler i alle retninger, da må man i utgangspunktet ha høyttalere i alle retninger rundt motoren, og man må også passe på at de forskjellige høyttalerene ikke forsterker hverandre fordi alle sender ut lyd.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Dette er ikke for normal flyving og manøvrering, men kan brukes når full manøvrerbarhet er mindre viktig enn lavt støynivå. Man kan bevege seg rolig med redusert manøvrerbarhet og lydnivå og nok motorkraft til å holde høyden. Ikke brå svinger eller andre mer anstrengende manøvrer.

I tillegg kan man legge til fasevendt lyd, som er hvordan aktiv støydemping på hodetelefoner virker.

 

 

Hvordan har du tenkt til å få til fasevendt lyd i praksis når lyden spres i tre dimensjoner til en mengde forskjellige mottakere?

 

AtW

Og det er noe av grunnen til at det er begrenset effekt av metoden.

Forøvrig har jeg ikke tenkt å få noe av dette til, det er ikke mine oppfinnelser. ;)

 

 

Er det noen effekt i det hele tatt? Det er såvidt jeg kan se en oppfinnelse som ikke er relevant i praksis her i det hele tatt.

 

AtW

Ikke relevant i forhold til disse spesifikke dronene. Det er teknologi som forsåvidt er interessant ift. spørsmålet om demping av støy fra helikoptere. Det er noe det har vært jobbet med, og ble derfor også nevnt.

 

 

Har du eksempler på prototyper med faktisk effekt når det gjelder motlyd for å dempe helikopterstøy utenfor helikopteret?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Dette er ikke for normal flyving og manøvrering, men kan brukes når full manøvrerbarhet er mindre viktig enn lavt støynivå. Man kan bevege seg rolig med redusert manøvrerbarhet og lydnivå og nok motorkraft til å holde høyden. Ikke brå svinger eller andre mer anstrengende manøvrer.

I tillegg kan man legge til fasevendt lyd, som er hvordan aktiv støydemping på hodetelefoner virker.

 

 

Hvordan har du tenkt til å få til fasevendt lyd i praksis når lyden spres i tre dimensjoner til en mengde forskjellige mottakere?

 

AtW

Og det er noe av grunnen til at det er begrenset effekt av metoden.

Forøvrig har jeg ikke tenkt å få noe av dette til, det er ikke mine oppfinnelser. ;)

 

 

Er det noen effekt i det hele tatt? Det er såvidt jeg kan se en oppfinnelse som ikke er relevant i praksis her i det hele tatt.

 

AtW

Ikke relevant i forhold til disse spesifikke dronene. Det er teknologi som forsåvidt er interessant ift. spørsmålet om demping av støy fra helikoptere. Det er noe det har vært jobbet med, og ble derfor også nevnt.

 

 

Har du eksempler på prototyper med faktisk effekt når det gjelder motlyd for å dempe helikopterstøy utenfor helikopteret?

 

AtW

Kommer ikke på noen spesifikke eksempler, men kan vise til publiserte tekster vedr. forskning og utvikling rundt støydemping.

http://www.ted.com/conversations/13045/active_noise_cancellation_on_s.html

http://www.abovetopsecret.com/forum/thread699202/pg1

http://en.wikipedia.org/wiki/Helicopter_noise_reduction#Methods_of_noise_reduction

http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.15.2387&rep=rep1&type=pdf (NASA's S.I.L.E.N.T. forskningsprogram, PDF)

http://ec.europa.eu/research/transport/projects/items/friendcopter_en.htm

 

Det er flere linker, men fasevendt aktiv støydemping spesifikt er stort sett diskutert ifbm. demping av kabin/cockpitstøy, forståelig nok grunnet lettere kontroll på plassering av støykilder og støymottagere i et lukket miljø.

 

Når man beveger seg utenfor fartøyet, f.eks. ifbm. sightseeing-helikoptre hvor man overflyr områder med ville dyr, skiller man mellom demping av støy mot et punkt 2-dimensjonalt, og mot et område.

Demping av støy eksternt på denne måten antas å fungere bedre mot ører i en bestemt retning ift. fartøyet, sammenlignet med ører i tilfeldige retninger rundt fartøyet.

 

For militære formål har dette klare nytteområder, men det ser altså ut til å fortsatt være på forskningsnivå, ikke praktiske aplikasjoner pt.

Med mindre noen her har et inside scoop fra Groom Lake da.  :cool:

 

Edit:

Ved nærmere ettertanke mener jeg å huske et forskningsprosjekt på 90-tallet hvor man prøvde å indusere nøye modulerte vibrasjoner i rotorbladene, i et forsøk på å dempe helikopterstøyen bak et slags akustisk teppe via denne metoden. Hva det ble av det prosjektet er jeg ikke i stand til å finne via google. For alt jeg vet kan det være i bruk i dag, og kan være en del av grunnen til at helikopteret som gikk ned under Bin Laden-raidet måtte sprenges. Om så er tilfellet er det ikke så rart at detaljer om teknologien ikke er helt lett å google seg frem til.  :rofl:

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Det er klart at man kan få lavere lydnivå fra en drone enn det en billig sak til noen tusen vil være, og med mer konvensjonelle metoder enn motlyd som det virker veldig vanskelig å få til i praksis.

 

Alt som er inne i dronen kan åpenbart gjøres mindre hørbart med høyere kvalitets komponenter og ved å minimere vibrasjoner i akslinger osv samt isolere bedre. Helt stille vil blir det ikke, men det vil nok gi høyere vekt. Rotorene er nok hvoedproblemet. Igjen kan nok bedre komponneter hjelpe litt samt lavere rotasjonshastighet.

 

For helt stille innebruk vil nok en heliumfylt ballong og motor bare for fremdrift være bedre, problemet med det er størrelsen for å få nok nyttevekt til et kamera, men det finnes jo flere "leketøy-luftskip". Kan sikkert lages mer diskret enn denne...511Xe81q-cL.jpg
 

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Dette er ikke for normal flyving og manøvrering, men kan brukes når full manøvrerbarhet er mindre viktig enn lavt støynivå. Man kan bevege seg rolig med redusert manøvrerbarhet og lydnivå og nok motorkraft til å holde høyden. Ikke brå svinger eller andre mer anstrengende manøvrer.

I tillegg kan man legge til fasevendt lyd, som er hvordan aktiv støydemping på hodetelefoner virker.

 

 

Hvordan har du tenkt til å få til fasevendt lyd i praksis når lyden spres i tre dimensjoner til en mengde forskjellige mottakere?

 

AtW

Og det er noe av grunnen til at det er begrenset effekt av metoden.

Forøvrig har jeg ikke tenkt å få noe av dette til, det er ikke mine oppfinnelser. ;)

 

 

Er det noen effekt i det hele tatt? Det er såvidt jeg kan se en oppfinnelse som ikke er relevant i praksis her i det hele tatt.

 

AtW

Ikke relevant i forhold til disse spesifikke dronene. Det er teknologi som forsåvidt er interessant ift. spørsmålet om demping av støy fra helikoptere. Det er noe det har vært jobbet med, og ble derfor også nevnt.

 

 

Har du eksempler på prototyper med faktisk effekt når det gjelder motlyd for å dempe helikopterstøy utenfor helikopteret?

 

AtW

Kommer ikke på noen spesifikke eksempler, men kan vise til publiserte tekster vedr. forskning og utvikling rundt støydemping.

http://www.ted.com/conversations/13045/active_noise_cancellation_on_s.html

http://www.abovetopsecret.com/forum/thread699202/pg1

http://en.wikipedia.org/wiki/Helicopter_noise_reduction#Methods_of_noise_reduction

http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.15.2387&rep=rep1&type=pdf (NASA's S.I.L.E.N.T. forskningsprogram, PDF)

http://ec.europa.eu/research/transport/projects/items/friendcopter_en.htm

 

Det er flere linker, men fasevendt aktiv støydemping spesifikt er stort sett diskutert ifbm. demping av kabin/cockpitstøy, forståelig nok grunnet lettere kontroll på plassering av støykilder og støymottagere i et lukket miljø.

 

Når man beveger seg utenfor fartøyet, f.eks. ifbm. sightseeing-helikoptre hvor man overflyr områder med ville dyr, skiller man mellom demping av støy mot et punkt 2-dimensjonalt, og mot et område.

Demping av støy eksternt på denne måten antas å fungere bedre mot ører i en bestemt retning ift. fartøyet, sammenlignet med ører i tilfeldige retninger rundt fartøyet.

 

For militære formål har dette klare nytteområder, men det ser altså ut til å fortsatt være på forskningsnivå, ikke praktiske aplikasjoner pt.

Med mindre noen her har et inside scoop fra Groom Lake da.  :cool:

 

Edit:

Ved nærmere ettertanke mener jeg å huske et forskningsprosjekt på 90-tallet hvor man prøvde å indusere nøye modulerte vibrasjoner i rotorbladene, i et forsøk på å dempe helikopterstøyen bak et slags akustisk teppe via denne metoden. Hva det ble av det prosjektet er jeg ikke i stand til å finne via google. For alt jeg vet kan det være i bruk i dag, og kan være en del av grunnen til at helikopteret som gikk ned under Bin Laden-raidet måtte sprenges. Om så er tilfellet er det ikke så rart at detaljer om teknologien ikke er helt lett å google seg frem til.  :rofl:

 

 

Ingen av lenkene dine har jo noe som helst om noe som er engang på prototypenivå når det gjelder ekstern aktiv demping, eneste som snakker litt om det er den TED-saken, men det er jo bare en fyr som spør et spørsmål. Aktiv støydemping for et slikt formål er såvidt meg bekjent nærmest som science fiction å regne per i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Dette er ikke for normal flyving og manøvrering, men kan brukes når full manøvrerbarhet er mindre viktig enn lavt støynivå. Man kan bevege seg rolig med redusert manøvrerbarhet og lydnivå og nok motorkraft til å holde høyden. Ikke brå svinger eller andre mer anstrengende manøvrer.

I tillegg kan man legge til fasevendt lyd, som er hvordan aktiv støydemping på hodetelefoner virker.

 

 

Hvordan har du tenkt til å få til fasevendt lyd i praksis når lyden spres i tre dimensjoner til en mengde forskjellige mottakere?

 

AtW

Og det er noe av grunnen til at det er begrenset effekt av metoden.

Forøvrig har jeg ikke tenkt å få noe av dette til, det er ikke mine oppfinnelser. ;)

 

 

Er det noen effekt i det hele tatt? Det er såvidt jeg kan se en oppfinnelse som ikke er relevant i praksis her i det hele tatt.

 

AtW

Ikke relevant i forhold til disse spesifikke dronene. Det er teknologi som forsåvidt er interessant ift. spørsmålet om demping av støy fra helikoptere. Det er noe det har vært jobbet med, og ble derfor også nevnt.

 

 

Har du eksempler på prototyper med faktisk effekt når det gjelder motlyd for å dempe helikopterstøy utenfor helikopteret?

 

AtW

Kommer ikke på noen spesifikke eksempler, men kan vise til publiserte tekster vedr. forskning og utvikling rundt støydemping.

http://www.ted.com/conversations/13045/active_noise_cancellation_on_s.html

http://www.abovetopsecret.com/forum/thread699202/pg1

http://en.wikipedia.org/wiki/Helicopter_noise_reduction#Methods_of_noise_reduction

http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.15.2387&rep=rep1&type=pdf (NASA's S.I.L.E.N.T. forskningsprogram, PDF)

http://ec.europa.eu/research/transport/projects/items/friendcopter_en.htm

 

Det er flere linker, men fasevendt aktiv støydemping spesifikt er stort sett diskutert ifbm. demping av kabin/cockpitstøy, forståelig nok grunnet lettere kontroll på plassering av støykilder og støymottagere i et lukket miljø.

 

Når man beveger seg utenfor fartøyet, f.eks. ifbm. sightseeing-helikoptre hvor man overflyr områder med ville dyr, skiller man mellom demping av støy mot et punkt 2-dimensjonalt, og mot et område.

Demping av støy eksternt på denne måten antas å fungere bedre mot ører i en bestemt retning ift. fartøyet, sammenlignet med ører i tilfeldige retninger rundt fartøyet.

 

For militære formål har dette klare nytteområder, men det ser altså ut til å fortsatt være på forskningsnivå, ikke praktiske aplikasjoner pt.

Med mindre noen her har et inside scoop fra Groom Lake da.  :cool:

 

Edit:

Ved nærmere ettertanke mener jeg å huske et forskningsprosjekt på 90-tallet hvor man prøvde å indusere nøye modulerte vibrasjoner i rotorbladene, i et forsøk på å dempe helikopterstøyen bak et slags akustisk teppe via denne metoden. Hva det ble av det prosjektet er jeg ikke i stand til å finne via google. For alt jeg vet kan det være i bruk i dag, og kan være en del av grunnen til at helikopteret som gikk ned under Bin Laden-raidet måtte sprenges. Om så er tilfellet er det ikke så rart at detaljer om teknologien ikke er helt lett å google seg frem til.  :rofl:

 

 

Ingen av lenkene dine har jo noe som helst om noe som er engang på prototypenivå når det gjelder ekstern aktiv demping, eneste som snakker litt om det er den TED-saken, men det er jo bare en fyr som spør et spørsmål. Aktiv støydemping for et slikt formål er såvidt meg bekjent nærmest som science fiction å regne per i dag.

 

AtW

 

Det skal jeg ikke protestere på, men det er utvilsomt noe det har vært jobbet med. Den som graver nok vil vel finne noe om det, prinsippet er slett ikke ukjent og er allerede beviselig i bruk på andre områder som er nevnt tidligere i tråden.

Når det gjelder "aktiv støydemping", og ikke forutsetter at det benyttes en "høyttaler" spesifikt, men emitter uansett type, så er forsåvidt forskningsprosjektet jeg nevnte fra 90-tallet innenfor dette. 

 

 

Edit: Etter litt mer googling fant jeg referanser til dette i et dokument publisert av det amerikanske forsvaret i 1997 vedr. en tverretatlig samling forskningsprosjekter rundt støy i forbindelse med luftfart (både sivil og militær), under akronymet FICAN.

På side 18 listes det en rekke teknikker for støyreduksjon, flere av dem vha. aktiv støydemping. Blant disse er egne prosjekter for aktiv eksosstøy-kansellering, aktiv motorstøykontroll, og aktiv støykontroll for motorducts. Disse spesifikt nevnte punktene omhandler prosjekter under både USAF og NASA. 

PDF link: www.dtic.mil/cgi-bin/GetTRDoc?AD=ADA334209 

 

Kan også nevne at det ble forsket på aktiv støydemping til bruk i YF-22 Raptor mens dette var på prototypstadiet, rundt 1990. Det skal ha blitt gjort praktiske tester, og prosjektet ble omtalt som tildels vellykket, men ble ikke inkludert i den endelige serieproduserte utgaven pga. høye kostnader i et klima preget av store budsjettoverskridelser ved utvikling og produksjon av dette flyet.

Igjen; dette er noe jeg tar fra hukommelsen, akkurat som de tidligere nevnte forskningsprosjektene omtalt i dokumentet via linken over. Jeg føler meg ikke akkurat tilstrekkelig engasjert til å grave etter dokumentasjon om dette, jeg er ikke spesielt ute etter å overbevise noen, så dette blir litt take it or leave it.

 

 

Å kalle det science fiction blir litt drøyt, og jeg har aldri påstått at det i dag flyr rundt fartøy med høyttalere til aktiv ekstern støykansellering. Jeg har snakket om forskning, og hvis noen har inntrykk av noe annet kan det være misforståelser ute og går. Prinsippet var forøvrig nevnt helt kort i en enkel setning (før alle spørsmålene kom) lengre opp, nærmest som en bisetning etter at jeg hadde nevnt støydempingmetoder som allerede er i bruk, og som tilsvar til ytringer lengre opp om at støydemping av helikoptre ikke lot seg gjøre, noe som helt klart ikke medfører riktighet. I hovedsak handler ekstern støydemping av helikoptre om andre metoder som også er omtalt. Med tid og stunder er det slett ikke utenkelig at tilsvarende blir inkludert i design av droner, uten at det stiller seg bedre for en Phantom 3 under et kirkebryllup i år av den grunn.

Endret av xRun
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...