Gå til innhold

IPv6 økte mest i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg er litt overrasket over at tallene er såpass høye, trodde det hadde gått mye langsommere med IPv6-innfasingen. 32% i Belgia er jo faktisk ganske oppsiktsvekkende, samtidig skal det vel ikke mer til enn at én stor ISP går over før tallene hopper noen titalls prosentpoeng..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Når er det vi går tom for IPV4 igjen?

Vi gikk tom i sånn 2013..

 

Men siden det stadig vekk blir frigjort IPv4 adresser(de ble delt ut på en temmelig ueffektiv måte på 80-tallet), så kan vi utsette "dommedag" inntil videre ;)

 

https://www.wikiwand.com/en/IPv4_address_exhaustion#Reclamation_of_unused_IPv4_space

 

 

Det blir jo aldri noen "dommedag", men ipv4-problemene har eksistert lenge, og hadde blitt verre om ikke ipv6 hadde kommet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Når er det vi går tom for IPV4 igjen?

Vi gikk tom i sånn 2013..

 

Men siden det stadig vekk blir frigjort IPv4 adresser(de ble delt ut på en temmelig ueffektiv måte på 80-tallet), så kan vi utsette "dommedag" inntil videre ;)

 

https://www.wikiwand.com/en/IPv4_address_exhaustion#Reclamation_of_unused_IPv4_space

 

 

Det blir jo aldri noen "dommedag", men ipv4-problemene har eksistert lenge, og hadde blitt verre om ikke ipv6 hadde kommet.

 

AtW

 

Jepp, det stemmer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Canal Digital, Telenor og Altibox gir sine kunder IPv6-adresser. IPv6 må settes opp korrekt i router. Se internettleverandørens hjemmesider.

 

du glemte get :p

Lenke til kommentar

Ser da ikke altfor ille ut (relativt sett ift. resten). :)

 

Jeg tror det kunne ha hjulpet mye om HW hadde laget en guide til IPv6, som gir folk flest en lettfattelig forståelse av det tekniske her. Fordeler, ulemper, sammenligning til IPv4 og hvordan man setter det i praksis.

 

*Er mulig det finnes allerede, isåfall har det gått meg hus forbi.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

 

 

Når er det vi går tom for IPV4 igjen?

 

Vi gikk tom i sånn 2013..

Sånn går det når både buttpluggen, pulsmåleren og kaffetrakteren din skal være online hele tiden...

Sant nok, men når IPv4 ikke en gang har nok adresser til at alle mennesker på jorda kan få en adresse hver så sier det seg selv at det måtte gå tomt før eller siden ;)
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Når er det vi går tom for IPV4 igjen?

Vi gikk tom i sånn 2013..
Sånn går det når både buttpluggen, pulsmåleren og kaffetrakteren din skal være online hele tiden...

 

Men de er vel på ditt private nett, de bruker IP tall som de får fra ruteren og ikke globale puljen.

Vel.

Fordelen med IPv6 er at alle kan få offentlige adresser til alle dingsene sine. Og til hver eneste en av legobrikkene til ungene. For eksempel.

 

Ulempen er at hvermannsen nå *må* ha en brannmur, om de ikke vil bli digitalt voldtatt.

Slik en kompis oppdaget, da han ville leke med IPv6. Og plutselig oppdaget at det hadde CD enablet uten hans viten og vilje. Og at hele hjemmenettet hans nå lå vidåpent ut mot Internett...

 

Konseptet med private adresser finnes også innenfor IPv6, men litt av poenget med IPv6 er nettopp det å slippe NAT og faenskap.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Når er det vi går tom for IPV4 igjen?

Vi gikk tom i sånn 2013..
Sånn går det når både buttpluggen, pulsmåleren og kaffetrakteren din skal være online hele tiden...

 

Men de er vel på ditt private nett, de bruker IP tall som de får fra ruteren og ikke globale puljen.

Vel.

Fordelen med IPv6 er at alle kan få offentlige adresser til alle dingsene sine. Og til hver eneste en av legobrikkene til ungene. For eksempel.

 

Ulempen er at hvermannsen nå *må* ha en brannmur, om de ikke vil bli digitalt voldtatt.

Slik en kompis oppdaget, da han ville leke med IPv6. Og plutselig oppdaget at det hadde CD enablet uten hans viten og vilje. Og at hele hjemmenettet hans nå lå vidåpent ut mot Internett...

 

Konseptet med private adresser finnes også innenfor IPv6, men litt av poenget med IPv6 er nettopp det å slippe NAT og faenskap.

 

 

Han hadde vel en router allikevel? Routeren forsvinner ikke bare fordi man har ipv6? Uansett, hvermansen har en brannmur, det er innbygd i OSet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har fremdeles lite eller ingen forhold til IPv6. Alt jeg ser er vel IPv4..

 

Jeg er Altibox-kunde.

 

 

 

 

 

Når er det vi går tom for IPV4 igjen?

Vi gikk tom i sånn 2013..

Sånn går det når både buttpluggen, pulsmåleren og kaffetrakteren din skal være online hele tiden...

 

 

http://www.cracked.com/article_16032_the-25-most-disturbing-sex-toys.html

 

"baby jesus buttplug" - OMG  :closedeyes:

 

 

Det kan bli et viktig tilskudd med IP-adresse på buttpluggen sin, slik at man kan fjernstyre den, og slå på oppvarming til et valgt sted mellom 25 - 37 grader C. Når du kommer hjem, så er den nesten helt klar for akten. Spørs om det ikke også blir innbakt "lube-portioning unit". Så kan man justere det med blåtann fra mobilen sin.

 

Uff, nei, nå røpte jeg jo hele businessmodellen jeg hadde sett for meg  :wee:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Når er det vi går tom for IPV4 igjen?

Vi gikk tom i sånn 2013..
Sånn går det når både buttpluggen, pulsmåleren og kaffetrakteren din skal være online hele tiden...

 

Men de er vel på ditt private nett, de bruker IP tall som de får fra ruteren og ikke globale puljen.

Ulempen er at hvermannsen nå *må* ha en brannmur, om de ikke vil bli digitalt voldtatt.

Slik en kompis oppdaget, da han ville leke med IPv6. Og plutselig oppdaget at det hadde CD enablet uten hans viten og vilje. Og at hele hjemmenettet hans nå lå vidåpent ut mot Internett...

 

 

Han hadde vel en router allikevel? Routeren forsvinner ikke bare fordi man har ipv6? Uansett, hvermansen har en brannmur, det er innbygd i OSet.

 

AtW

Selvsagt hadde han en ruter. Og?

Ruteren var konfet av CD. Og det at brannmuren er innebygget i OSet er som generelt sikkerhetsargument betraktet, vås. Mange OS har brannmurfunksjonalitet, ja. Hvorvidt den er enablet og riktig konfigurert er en ting. En annen ting er at alle dingsene dine ikke nødvendigvis har et OS med brannmur innebygget. Så når en angriper scanner nettet ditt og nmap identifiserer en brødrister eller vaskemaskin av merke FooBar, så vet han at sjansen er god for at han kan aksessere den via telnet og logge seg på med default passord. Og vips har han et bein inne i nettet ditt.

 

Kan han rekonfigurere brødristeren til å late som det er aksesspunktet ditt? Kan han gjøre arp-spoofing sånn at all trafikk til ruter eller printer går via brødristeren?

 

I det hele tatt:

Det er så mange potensielle angrepsvektorer at man kan bli helt svimmel. Du trenger en dedikert dings til å beskytte hjemmenettet ditt, når hjemmenettet ditt står eksponert ut mot Internett med offentlige adresser.

Lenke til kommentar

Om ruteren hadde slått på NAT, så var vel NAT også på for IPv6-adresser?

 

Ellers er jeg mildt sagt uenig i betrakntingen at brannmur innebygsd i OS er vås, når du sammenlikner det med NATing, som ikke akkurat er noen sikkerhetsfunksjon i utgangspunktet, heller brannmur enn NAT om jeg må velge for å si det sånn.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...