Gå til innhold

Bedre TV-bilder med ny HDMI-standard


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig HDR i denne sammenhengen? HDMI støtter allerede Deep Color (16-bit), så i utgangspunktet skulle det ikke være noe behov for "HDR". Signalet har allerede mer enn nok omfang til å kunne håndtere store variasjoner i lyse og mørke kontraster.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

Melder meg herved som medlem av gruppen som ikke fatter hva HDR skal bety i denne sammenhengen. HDR er jo en måte å tvinge kameraer til å fange opp detaljer i lyse og mørke områder, som regel ved bruk av flere eksponeringer. Det har da ingenting med hvordan bildet vises å gjøre? Jeg kan da fint vise et HDR-foto på en CRT-skjerm fra 90-tallet?

Lenke til kommentar

Jeg kan da fint vise et HDR-foto på en CRT-skjerm fra 90-tallet?

 

Beklager å skuffe deg, men det du så på CRT-skjermen fra 90-tallet var ikke et HDR-bilde.

Mest sannsynlig var det et vanlig bilde som var laget fra et HDR-bilde ved å bruke såkalt tonemapping.

 

Tonemapping komprimerer det høye dynamiske området fra et HDR-bilde ned sånn at bildet kan vises på en vanlig skjerm, eller printes ut, men resultatet er da teknisk sett ikke lenger et HDR-bilde.

 

Jeg skjønner heller ikke helt hvilken nytte HDR-skal ha for video, med mindre man har en veldig lyssterk skjerm i et veldig mørkt rom. Under vanlige forhold tror jeg ingen vil se stor forskjell på HDR-bilder og vanlige bilder, med mindre TV-en kjører en eller annen form for tonemapping som nevnt over.

Lenke til kommentar

 

Beklager å skuffe deg, men det du så på CRT-skjermen fra 90-tallet var ikke et HDR-bilde.

Mest sannsynlig var det et vanlig bilde som var laget fra et HDR-bilde ved å bruke såkalt tonemapping.

Wikipedia sier: The two primary types of HDR images are computer renderings and images resulting from merging multiple low-dynamic-range (LDR)[5] or standard-dynamic-range (SDR)[6] photographs. HDR images can also be acquired using special image sensors, like an oversampled binary image sensor.

 

Dette kan da like godt vises på en CRT? Det hele dreier seg om et bilde som, slik jeg sa i posten min, er satt sammen av flere forskjellige eksponeringer av samme motiv, slik at resultatet er nærmere det hjernen, ved hjelp av øyets dynamiske eksponering, oppfatter. Har du en annen definisjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...