Gå til innhold

Nye Netflix-regler kan være dårlig nytt for nordmenn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når og hvordan skal forbrukere få påvirke avtalen mellom de to partene, forbruker og leverandør? Ensidig utformede avtaler har det med å være ensidig positivt for den ene parten som utformer avtalen og tilsvarende ensidig negativ for den som ikke er med på utformingen.

Lenke til kommentar

Det ble også skrevet en artikkel slik nylig:
 

Sablene EU nå rasler med er atter en del av den såkalte Digital Single Market-satsingen, der også Google-motstanden og den langvarige satsingen på å fjerne roamingavgiftene inngår. Får EU det som de vil, blir det slutt på blokkering av innholdstjenester for andre lands brukere, og på videostrømmer som kun er tilgjengelig her og der fra for eksempel Youtube og andre leverandører.
EU ønsker også å ta en ny titt på opphavsrettslovgiving, til tross for at bransje og lobby kan gjøre det vanskelig å få gjennomført endringer.

 
http://www.tek.no/artikler/eu-vil-ha-lik-tilgang-pa-innhold-i-hele-europa/185469

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg spør meg selv om det finnes noen god grunn til å fortsette som abonnent på Netflix. Filmer og serier har jeg sett med Netflix+VPN fordi de ikke har eksistert på norsk Netflix. Det er vel en dårligere nyhet for Netflix som mister mange kunder, enn for oss som finner andre alternativer. For Popcorn-Time derimot er det nok en god nyhet.

Lenke til kommentar

Jeg spør meg selv om det finnes noen god grunn til å fortsette som abonnent på Netflix. Filmer og serier har jeg sett med Netflix+VPN fordi de ikke har eksistert på norsk Netflix. Det er vel en dårligere nyhet for Netflix som mister mange kunder, enn for oss som finner andre alternativer. For Popcorn-Time derimot er det nok en god nyhet.

 

Det spesielle med slike pirattjenester er at flere brukere faktisk er en dårlig nyhet. Når de får flere brukere fra Netflix, tjener bransjen mindre penger, og kvaliteten på innholdet de ønsker forverres

Lenke til kommentar

Hvis man tror at dette er noe Netflix har lagt inn på helt eget initiativ tar nok ganske feil. De som lager filmer og serier har ganske mye makt og det er en enkel jobb å presse Netflix til å legge inn disse setningene i brukeravtalen. "Legg til dette ellers så boikotter vi dere..."

 

Saken er derimot om Netflix selv vil håndheve dette og i hvor stor grad. Det er like enkelt for Netflix å drite i dette tillegget i avtalen som det er for innholdsskaperne å presse det inn :)

 

Personlig så regner jeg med at det ikke skjer mye, men det hadde vært trist å bli stengt ute fordi jeg ser på anime som det ikke fins en dritt av på norsk Netflix. Da går det raskt over til piratkopiering for meg igjen og målene dems blir da "drept" av dems egen "piratjakt".

 

Blir spennende å følge denne saken :) :)

Lenke til kommentar

Var det ikke akuratt en nyhet om at Netflix ville ha vekk region sperre? De ombestemte seg fort.

 

Jo, det var en sak, nei de ombestemmer seg ikke.

 

Det har seg sånn at de som eier innholdet sier til netflix at de må følge reglene satt av dem, om de vil ha innholdet.

 

Altså, enten kommer netflix med regionsperre som også stopper f.eks VPN, eller så forsvinner innholdet fra enkelte innholdsleverandører.

 

Dette betyr ikke at de gir opp å jobbe for å få tilgang til globale rettigheter på innholdet de kjøper inn fra andre.

Om du søker på "netflix" på netflix, så finner du alt innholdet de selv står bak og eiger alle rettigheter til.

Det innholdet lanseres globalt samtidig.

 

Det å benytte seg av VPN på netflix for å få amerikansk innhold er i praksis det samme som å laste ned fra en torrent....

Lenke til kommentar

Når og hvordan skal forbrukere få påvirke avtalen mellom de to partene, forbruker og leverandør? Ensidig utformede avtaler har det med å være ensidig positivt for den ene parten som utformer avtalen og tilsvarende ensidig negativ for den som ikke er med på utformingen.

 

Jo flere kunder netflix har, jo mer makt får de ovenfor rettighetshaverne på innholdet vi som kunder ønsker.

Vi kan med andre ord la netflix få det slik vi vil, eller motarbeide dem.

Lenke til kommentar

Når og hvordan skal forbrukere få påvirke avtalen mellom de to partene, forbruker og leverandør? Ensidig utformede avtaler har det med å være ensidig positivt for den ene parten som utformer avtalen og tilsvarende ensidig negativ for den som ikke er med på utformingen.

 

 

Jo det er veldig enkelt. Blir du utestengt fra Netflix så bare driter du i noen ny konto. Da bruker du popcorn for streaming og andre gode gamle tjenester kan børstes støv av og igjen komme til heder og verdighet. 

 

Med et dramatisk fall i antall abonnenter så vil både Netflix og underholdningsbransjen etterhvert fatte budskapet.

 

Vi trenger ikke Netflix. Vi velger oss Netflix. Netflix trenger oss. Og underholdningsbransjen trenger Netflix og tilsvarende tjenester. 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke konto der og selv om jeg hadde hatt det hadde min påvirkningskraft vært tilnærmet null. Avtalen vil bestå som den er og kundeflukten du etterlyser ser ikke ut til å komme. Slik tingenes tilstand er nå så forsetter Netflix som før med en like dårlig brukeravtale.

Lenke til kommentar

 

Var det ikke akuratt en nyhet om at Netflix ville ha vekk region sperre? De ombestemte seg fort.

Jo, det var en sak, nei de ombestemmer seg ikke.

 

Det har seg sånn at de som eier innholdet sier til netflix at de må følge reglene satt av dem, om de vil ha innholdet.

 

Altså, enten kommer netflix med regionsperre som også stopper f.eks VPN, eller så forsvinner innholdet fra enkelte innholdsleverandører.

 

Dette betyr ikke at de gir opp å jobbe for å få tilgang til globale rettigheter på innholdet de kjøper inn fra andre.

 

 

Det å kjøpe globale rettigheter er også en måte å få rettighetshaverne til å holde kjeft, og løse hodepinen på for Netflix. Og Netflix begynner å bli en såpass sterk player at de kan begynne å snakke pris med i alle fall noen av leverandørene. 
 
 

Om du søker på "netflix" på netflix, så ...

 

Bare ikke skriv inn google på google! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...