Gå til innhold

Tesla-grunnleggeren kunngjorde nytt produkt – børsen gikk mann av huse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om det hadde vært gøy å fantasere om både el-motorsykkel og mobiltelefon så er nok den batteripakken mest sannsynlig tror jeg. Eller kanskje den hyperloop-banen han drev å pratet om for en tid tilbake blir en realitet snart likevel? Hadde jo vært spennende! =)

Lenke til kommentar

Hva blir prisen per batteri, kanskje kr 5000,- eller høyere?

 

Jeg sammenlikner litt opp i mot de lithiumbatteriene man finner på elektrisk verktøy når jeg tenker i dette "pris-sporet".

Ca. kr 1200,- for Dewalt f.eks., sine små batteripakker 18 Volt og 4 Ah.

Endret av G
Lenke til kommentar

Kan det være en arm som automatisk putter inn ladekabelen når Teslaen har parkert i nærheten og tar den ut når Teslaen skal kjøre? Musk twittret om det på nyttårsaften.

 

Større sjanse for at man får induksjonslading. Smeller det inn i gulvet på carporten/garasjen/parkeringsplassen, så er det bare å rulle bilen på plass. Ingen kabel å koble til.

 

Kombinert med solcellepaneler og hjemmebatteri, så fyller man opp med solkraft på dagen, kanskje genererer man nok til eget forbruk++, som kan selges tilbake til kraftselskapet, og er det behov, så fyller man på billig hydropower om natta, da det ellers vil sløses vekk en masse.

 

:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva blir prisen per batteri, kanskje kr 5000,- eller høyere?

 

Jeg sammenlikner litt opp i mot de lithiumbatteriene man finner på elektrisk verktøy når jeg tenker i dette "pris-sporet".

Ca. kr 1200,- for Dewalt f.eks., sine små batteripakker 18 Volt og 4 Ah.

 

Skal du kjøre huset ditt på det batteriet? Tipper vi snakker mer 50 000+ kroner, etter prisen på en bilbatteripakke å dømme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man fikk prisen på en lithium "bilbatteripakke", så hadde det vært en fin veiledende ting å forholde seg opp i mot. Gi oss gjerne et slikt lite produkt. Kr 5000,- eller kr 50000,- pluss som du sier.. ?

 

Skaleringen bestemmer man jo likevel selv. Eventuellt et mopedbatteri. Skalere kan man gjøre enten for spenning eller for strøm. Samt man kan ta en klynge som er optimalisert for spenning og koble sammen med en som er optimalisert for strøm. Det er da snakk om enten å seriekoble for den ene ytelsen, eller parellellkoble for den andre ytelsen. Værre er det ikke.

 

Åpne en batteripakke til en gaffeltruck eksempelvis. Så vil du fort se at flere små batterier er koblet sammen til et digert et. Hvert batteri består gjerne av mindre cellestørrelser. Men, skalerer man opp med flere batterier, så funker jo omtrent hvert enkelt batteri "som en egen celle" i det "større batterier du bygger".

Endret av G
Lenke til kommentar

Selv om det hadde vært gøy å fantasere om både el-motorsykkel og mobiltelefon så er nok den batteripakken mest sannsynlig tror jeg. Eller kanskje den hyperloop-banen han drev å pratet om for en tid tilbake blir en realitet snart likevel? Hadde jo vært spennende! =)

Husbatteriet? Hva er det slags konsept? Altså, hvem i all verden vil betale titusner av kroner for å ha et digert litiumbatteri i huset man sannsynligvis allerede har innlagt strøm i? 50 000 kr for å slippe å bruke lommelykt og stearinlys den halve timen i året strømmen er borte?

 

Nei, jeg tror han skal lansere et rullende produkt som ikke er bil. Men spekulasjonene går jo alle veier og er like lite sannsynlige alle sammen. Jeg roer meg heller ned og venter til teppet faller.

Lenke til kommentar

Samme det, jeg ser virkelig ikke poenget. Folk betaler jo samme tariff om dagen som om natta så folk har null incentiv for å være snill og lastutjevne for kraftselskapene. Batterier er også en uhyre dyr energioppbevaring sammenlignet med et varmeenergilager.

 

Om det ikke er et rullende produkt tror jeg det kan ha noe å gjøre med laderen. Noen har vært inne på induktiv automatikk. Det kan også muligens være en måte å bruke bilens batteri til å forsyne en nødkurs i huset. Noe a la det Nissan Leaf har, men med bedre opplegg for å levere kraft til et permanent anlegg i huset. Kanskje en form for passiv UPS, der man monterer noe utstyr i sikringsskapet sånn at bilbatteriet tar over som kraftkilde for enkelte kurser dersom strømmen går. Muligens også et lager for solcelleenergi dersom man ikke har tillatelse til å levere kraft tilbake til nettet og samtidig kraftoverskudd. Men det kan umulig være den eneste delen av produktet siden det er et dyrt opplegg for å spare noen få lusne kroner.

Lenke til kommentar

 

 

Selv om det hadde vært gøy å fantasere om både el-motorsykkel og mobiltelefon så er nok den batteripakken mest sannsynlig tror jeg. Eller kanskje den hyperloop-banen han drev å pratet om for en tid tilbake blir en realitet snart likevel? Hadde jo vært spennende! =)

Husbatteriet? Hva er det slags konsept? Altså, hvem i all verden vil betale titusner av kroner for å ha et digert litiumbatteri i huset man sannsynligvis allerede har innlagt strøm i? 50 000 kr for å slippe å bruke lommelykt og stearinlys den halve timen i året strømmen er borte?

 

Nei, jeg tror han skal lansere et rullende produkt som ikke er bil. Men spekulasjonene går jo alle veier og er like lite sannsynlige alle sammen. Jeg roer meg heller ned og venter til teppet faller.

Som er blitt nevnt, er det i så fall snakk om kombinasjon med solcellepaneler o.l.

Dette er ikke ment for det norske markedet med relativt billig (og fornybar) strøm, men for det amerikanske der strømmen er dyrere. I flere stater blir det mer og mer lønnsomt å sette opp solceller men batterier er ennå dyre og her kan Tesla hjelpe.

Et annet viktig punkt er at strømnettene våre ikke vil kunne takle en overgang til el-biler i stor skala slik situasjonen er i dag, da nettene er ment å takle strømforbruk fra hovedsakelig husstander, ved å gjøre husstander selvforsynt i større grad åpnes det eksisterende nettet for lading av elbiler.

 

En amerikansk husstand bruker også gjerne langt mindre strøm en norske, da vi baserer det meste av energi-forbruket vårt på strøm. Amerikanere bruker gjerne gass istedenfor strøm i feks varmtvannstanker, komfyrer, til oppvarming osv, og et batteri trenger derfor ikke være like stort i USA for å dekke daglige behov som det trenger å være i Norge.

Ting som Googles Nest er også med på å gjøre dette fullt mulig, ved å automatisere ting som oppvarming og lys, så forbruket er så lavt som mulig.

 

Men igjen, mest av alt, ved å flytte belastning vekk fra det nasjonale strømnettet åpnes det for lading av elbiler, og det er det Tesla virkelig går for, antar jeg.

 

Ps. Hvorfor så utrolig pessimistisk? Tar du stolthet fra å forsøke å slå ned idéer? Det er ingen bragd.

Lenke til kommentar

Samme det, jeg ser virkelig ikke poenget. Folk betaler jo samme tariff om dagen som om natta så folk har null incentiv for å være snill og lastutjevne for kraftselskapene. Batterier er også en uhyre dyr energioppbevaring sammenlignet med et varmeenergilager.

Slik er det ikke i alle land - enkelte steder er det faktisk forskjellige priser avhengig av tiden på dagen: https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_7

 

Det kan med andre ord være betydlige kostnader å spare ved å investere i et hjemmebatteri som lades om natten og brukes om dagen. Selvfølgelig avhengig av prisen på utstyret vs. strømpris. Strøm i Norge er til sammenligning veldig billig, og vi er faktisk nr. 2 på strømforbruk per husstand i verden (etter Island).

Lenke til kommentar

 

 

Selv om det hadde vært gøy å fantasere om både el-motorsykkel og mobiltelefon så er nok den batteripakken mest sannsynlig tror jeg. Eller kanskje den hyperloop-banen han drev å pratet om for en tid tilbake blir en realitet snart likevel? Hadde jo vært spennende! =)

Husbatteriet? Hva er det slags konsept? Altså, hvem i all verden vil betale titusner av kroner for å ha et digert litiumbatteri i huset man sannsynligvis allerede har innlagt strøm i? 50 000 kr for å slippe å bruke lommelykt og stearinlys den halve timen i året strømmen er borte?

 

Nei, jeg tror han skal lansere et rullende produkt som ikke er bil. Men spekulasjonene går jo alle veier og er like lite sannsynlige alle sammen. Jeg roer meg heller ned og venter til teppet faller.

Som er blitt nevnt, er det i så fall snakk om kombinasjon med solcellepaneler o.l.

Dette er ikke ment for det norske markedet med relativt billig (og fornybar) strøm, men for det amerikanske der strømmen er dyrere. I flere stater blir det mer og mer lønnsomt å sette opp solceller men batterier er ennå dyre og her kan Tesla hjelpe.

Et annet viktig punkt er at strømnettene våre ikke vil kunne takle en overgang til el-biler i stor skala slik situasjonen er i dag, da nettene er ment å takle strømforbruk fra hovedsakelig husstander, ved å gjøre husstander selvforsynt i større grad åpnes det eksisterende nettet for lading av elbiler.

 

 

Ps. Hvorfor så utrolig pessimistisk? Tar du stolthet fra å forsøke å slå ned idéer? Det er ingen bragd.

 

 

Strøm er ikke noe nevneverdig dyrere i USA enn i norge er det? Trodde prisene var ganske like?

 

Det er ingen bragd å ukritisk anta at alle ideer er gode heller, men det er jo ikke bragder vi snakker om her, vi snakker om hva man synes om en ide, og det er ikke noe grunnleggende bedre å være optimistisk til en tilfeldig ide enn å være pessimistisk.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...