Gå til innhold

Derfor vet vi ikke om Popcorn Time er lovlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God artikkel :) enig i at det er film- og TV-bransjen som må løse dette selv, ved å komme med et ordentlig bra lovlig alternativ. Problemet er at norske rettighetshavere er i mindretall her, de store amerikanske selskapene ville aldri tillate alle de nye filmene deres på streamingtjenester. Det vil gå ut over bluray-salget.

 

De vil heller ha mye penger av noen få enn litt av alle. Personlig synes jeg det hadde vært bra med en standardisert avtale om at filmer kom på netflix f.eks 6 måneder etter den gikk på kino. Da er det stort nok gap til at de som virkelig vil se den går på kino, og når den er ferdig på kino kan de legge den ut for streaming og tjene penger på massene.

 

De kan forsåvidt selge bluray i mellomtiden til entusiastene, så fort filmen er ferdig på kino. Det er ikke så mange som kjøper filmene uansett tror jeg.

 

Det samme gjelder for serier. Et halvt år etter at serien gikk på TV kan den komme på netflix.

 

Hvis dette hadde blitt fulgt konsekvent tror jeg mange, inkludert meg selv, kunne betalt mer for netflix. Jeg hadde lett betalt 200 for dette i måneden, kanskje 300 eller mer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Årsaken er at nedlasting er ulovlig i Norge, men ikke streaming.

 

Hvor pøkkings firkanta er disse lovtekstene formulert om dette stemmer...?

 

Det er nevnt i artikkelen... Men kort fortalt er det gjort saann slik at du ikke blir straffet hvis du ser en film paa youtube som er lastet opp ulovlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å forstå hvordan industrien tenker. Jeg har Netflix, men bruker Popcorn Time i tillegg.

 

Et irritasjonsmoment er at du f.eks. ikke får muligheten til engelsk teksting på Netflix og du kan heller ikke laste inn egne. Dette er ofte grunnen til at jeg dropper Netflix og ser filmen/serien på Popcorn Time istedenfor.

 

Hvor dumme er de? De taper bare på det, veldig mange, om ikke de fleste nordmenn er mer interessert i engelsk tekst. Hvorfor skulle de gjøre seg vanskelige på dette?!

 

Jeg utfordrer en hver her til å nevne èn eneste god grunn for at de begrenser undertekstvalgene på denne måten. Og rettigheter er ingen god grunn, fordi istedenfor å tjene egne interesser så går de i mot dem.

Endret av AdNauseam
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Årsaken er at nedlasting er ulovlig i Norge, men ikke streaming.

 

Hvor pøkkings firkanta er disse lovtekstene formulert om dette stemmer...?

 

Det er nevnt i artikkelen... 

 

 

Var redd for det.. TLDR..

 

Men det gir jo mening mtp YouTube ja, men er litt forskjellige konsepter på tjenestene.

Lenke til kommentar

At ikke film/tv-bransjen snart åpner øynene for musikkhistorien er jo helt utrolig. Spotify/Wimp o.l. sendte piratkopier av musikk fullstendig i grøfta, omtrent over natta. Suksessoppskriften er åpen for alle - de trenger bare gjøre ETT grep; koordinert release på netflix/hbo/o.l. over hele verden. TV-episoder minuttet etter de er sendt på TV, "straight to tv"-filmer direkte, og kinofilmer snarlig etter kinopremiere(som jo også burde være koordinert).

 

Gjør de med TV/film akkurat det spotify gjorde med musikk, så er piratvirksomheten så godt som død innen utrolig kort tid.

Lenke til kommentar

En stor del av problemet er fragmentering. I dag har vi i Norge både Netflix, TV2 sumo, viaplay og HBO nordic (sikkert flere). Jeg vil personlig abonnere på en stor streamingtjeneste framfor mange små, og der faller valget på Netflix, ettersom de har den suverent beste plattformen.

 

Disse tjenesten har til tider ganske stort overlapp, og alle har store mangler. Dette er en lite elegant løsning, og det er irriterende å prøve å sjekke hvilke tjenester som har én spesifikk film eller TV-serie. Min løsning er å betale for Netflix og se det jeg vet er der, men siden det er så store innholdsmangler så ender jeg opp med å bruke mindre lovlige alternativer likevel. Har nesten begynt å forvente at serier/filmer jeg har lyst til å se ikke er på Netflix, så jeg er vel mer en støttemedlem enn noe annet. 

 

Dette fører til at jeg rives litt mellom to ytterpunkter. På den ene siden har jeg lyst til at film/serieskaperne jeg liker skal få betalt for arbeidet sitt. På den annen side har jeg ikke lyst til å kjøpe filmer/serier fysisk, ettersom jeg virkelig tror at digital "se så mye du vil"-løsninger er det eneste riktige, jeg vil ikke være med på å holde liv i et døende fysisk medium. (Synes ærlig talt det er irriterende å måtte forholde seg til fysisk media, både i forhold til lagring og bekvemmelighetsfaktor)

 

Samme konflikt ligger til grunn for hvorvidt jeg skal abonnere på noen flere streaming-løsninger enn Netflix. Som sagt ønsker jeg egentlig å betale for meg. Men jeg har ikke lyst til å støtte opp om ideen om at alle store TV-nettverk skal ha sin egen abonnementsløsning ...!  :dontgetit: "Voting with your wallet" er ikke alltid like lett.

Endret av Jakoozie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En stor del av problemet er fragmentering. I dag har vi i Norge både Netflix, TV2 sumo, viaplay og HBO nordic (sikkert flere). Jeg vil personlig abonnere på en stor streamingtjeneste framfor mange små, og der faller valget på Netflix, ettersom de har den suverent beste plattformen.

 

Disse tjenesten har til tider ganske stort overlapp, og alle har store mangler. Dette er en lite elegant løsning, og det er irriterende å prøve å sjekke hvilke tjenester som har én spesifikk film eller TV-serie. Min løsning er å betale for Netflix og se det jeg vet er der, men siden det er så store innholdsmangler så ender jeg opp med å bruke mindre lovlige alternativer likevel. Har nesten begynt å forvente at serier/filmer jeg har lyst til å se ikke er på Netflix, så jeg er vel mer en støttemedlem enn noe annet. 

 

Dette fører til at jeg rives litt mellom to ytterpunkter. På den ene siden har jeg lyst til at film/serieskaperne jeg liker skal få betalt for arbeidet sitt. På den annen side har jeg ikke lyst til å kjøpe filmer/serier fysisk, ettersom jeg virkelig tror at digital "se så mye du vil"-løsninger er det eneste riktige, jeg vil ikke være med på å holde liv i et døende fysisk medium. (Synes ærlig talt det er irriterende å måtte forholde seg til fysisk media, både i forhold til lagring og bekvemmelighetsfaktor)

 

Samme konflikt ligger til grunn for hvorvidt jeg skal abonnere på noen flere streaming-løsninger enn Netflix. Som sagt ønsker jeg egentlig å betale for meg. Men jeg har ikke lyst til å støtte opp om ideen om at alle store TV-nettverk skal ha sin egen abonnementsløsning ...!  :dontgetit: "Voting with your wallet" er ikke alltid like lett.

Helt enig med deg - jeg VIL betale, men ikke ubegrenset. Jeg betaler for Spotify og Netflix, men jeg gidder ikke betale for Wimp og HBO i tillegg. Jeg vil ha én stor leverandør som har alt jeg vil se, så kan jeg godt kaste get-boxen ut vinduet og betale det beløpet til strømmeleverandøren. Jeg er jo tydeligvis villig til å bruke 299/mnd(get)+99(netflix) på TV, men jeg kunne gjerne gitt alt til Netflix hvis de ga meg alt jeg ville ha, samme dag som episoden/filmen slippes i USA.

 

Jeg gidder ikke vente på lovlig release av suits og walking dead, jeg vil se dem dagen etter de er sendt i USA. pr idag er det umulig på lovlig vis, og da må jeg gjøre det på annet vis.

Lenke til kommentar

Helt enig med deg - jeg VIL betale, men ikke ubegrenset. Jeg betaler for Spotify og Netflix, men jeg gidder ikke betale for Wimp og HBO i tillegg. Jeg vil ha én stor leverandør som har alt jeg vil se, så kan jeg godt kaste get-boxen ut vinduet og betale det beløpet til strømmeleverandøren. Jeg er jo tydeligvis villig til å bruke 299/mnd(get)+99(netflix) på TV, men jeg kunne gjerne gitt alt til Netflix hvis de ga meg alt jeg ville ha, samme dag som episoden/filmen slippes i USA.

 

Jeg gidder ikke vente på lovlig release av suits og walking dead, jeg vil se dem dagen etter de er sendt i USA. pr idag er det umulig på lovlig vis, og da må jeg gjøre det på annet vis.

 

+1 !

 

Har betalt nesten sammenhengende til Spotify siden 2010, og har siden den gang knapt nok lastet ned noe musikk! De faa gangene jeg har gjort det har vaert siden albumet ikke har vaert tilgjengelig paa Spotify.  

 

Har i perioder ogsaa betalt for baade Sumo, Viaplay, Netflix og HBO, men det tar bare uker eller maaneder før jeg kansellerer igjen, som oftest for de jeg har sett deg jeg ville se! (Netflix for aa se House of Cards, og HBO for aa se Game of Thrones) Betaler gladelig HBO 100 kroner maaneden for aa se Game of Thrones dagen etter det er gitt ut i USA, men utvalget er for tynt til at jeg betaler gjennom et helt aar! 

 

Forbrukerne er storforlangende, og vil ha alt, paa en plass, saa fort som mulig! Pris er nok en av de mindre faktorene. Hadde gladelig betalt flere hundre kroner i maaneden, saa lenge de hadde alt jeg ville se, og det var tilgjengelig innen kort tid etter det var sendt paa tv! 

Lenke til kommentar

Enig med AdNauseam vedrørende mangelen av engelsk teksting på engelskspråklige filmer. Det er helt hull-i-hode at man ikke får engelsk teksting.

 

Irriterer meg flere gang i uken. For jeg har ønske om å både høre og lese det engelske ordet. Jeg er etterhvert ganske flink i engelsk, men synes det kan være greit innimellom om jeg ønsker å lære mer. I noen filmer er lydstøy fra filmen selv, og ymse "slang"-bruk et dilemma. For ikke å glemme vanskelige dialekter på engelsk.

Endret av G
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enig med AdNauseam vedrørende mangelen av engelsk teksting på engelskspråklige filmer. Det er helt hull-i-hode at man ikke får engelsk teksting.

 

Irriterer meg flere gang i uken. For jeg har ønske om å både høre og lese det engelske ordet. Jeg er etterhvert ganske flink i engelsk, men synes det kan være greit innimellom om jeg ønsker å lære mer. I noen filmer er lydstøy fra filmen selv, og ymse "slang"-bruk et dilemma. For ikke å glemme vanskelige dialekter på engelsk.

Og enda viktigere, de norske oversettelsene er elendige vanligvis. Meningen til 90% av alle vitser forsvinner som dugg for solen så fort den oversettes til norsk, og det er etter min mening ofte vanskeligere å følge handlingen til filmen hvis man ser på den norske teksten. Urk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og enda viktigere, de norske oversettelsene er elendige vanligvis. Meningen til 90% av alle vitser forsvinner som dugg for solen så fort den oversettes til norsk, og det er etter min mening ofte vanskeligere å følge handlingen til filmen hvis man ser på den norske teksten. Urk.

Hahah, tell me about it... xD Den norske tekstingen er forferdelig, særskrivingsfeil overalt, mangel på grunnleggende grammatikk og generelle feiloversettelser. Det er sånn at jeg lurer på om det i det hele tatt er norske folk som har gjort jobben, eller om det kanskje kan være Google Translate.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil tru det er ulovlig, for det er nedlasting! Du kan finne fila som du spiller på C:\Users\<user name>\AppData\Local\Temp\Popcorn Time. Og du kan velge i innstillinga for å lagre filer etter avspilling! PS las ikkje heile artikkelen(vist dette står i slutten) :p

Lenke til kommentar

Vil tru det er ulovlig, for det er nedlasting! Du kan finne fila som du spiller på C:\Users\<user name>\AppData\Local\Temp\Popcorn Time. Og du kan velge i innstillinga for å lagre filer etter avspilling! PS las ikkje heile artikkelen(vist dette står i slutten) :p

Youtube lagrer ogsaa filene midlertidig paa maskin.

 

At du har et valg for aa ikke slette dette, gjør ikke programmet ulovlig. 

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...