Gå til innhold

– Elbilfordelene varer til 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Videre mener han momsfritaket er et naturlig sted å starte å fase ut elbilfordelene.

Sikkert politisk korrekt og fjerne de mest logiske fritakene først, mens de helt uforståelige fordelene blir værende.

 

Fortsatt skal disse bilistene altså sperre for kollektivtrafikken og slippe bompenger (altså ikke være med å bidra til bedret fremkommelighet på noen som helst måte).

Lenke til kommentar

Fremkommelighet er jo politisk ukorrekt. Trafikken skal kveles slik at folk blir tvunget til å ta tog, trikk eller buss kl 05 om morgenen for å rekke jobb kl 08 og ha aupair som kan levere og hente i barnehagen og være sammen med ungene resten av den våkne tida deres. Foreldrene får jo se ungene i feriene likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Magnetmannen: Nybilsalget forsvinner nok ikke bare ved at det får moms, siden biler som Tesla ville fått mye mer avgifter enn bare det hvis dem hadde fått for HK. Men synke det vil det nok.

 

Tiltman: Totalt momsfritak er akkurat like ulogisk som alt det andre.

Har ikke sett noen buss bli sperret av en elbil, men det kan bare være meg. Og bompenger, som feks inn i Oslo er vel for å dempe forurensninger inne i byene. Alle andre steder burde jo egentlig ingen betale moms. Hvis du irriterer deg over at dem ikke bidrar med bompenger, så burde du jo juble over at dem nå må betale moms?

Lenke til kommentar

Magnetmannen: Nybilsalget forsvinner nok ikke bare ved at det får moms, siden biler som Tesla ville fått mye mer avgifter enn bare det hvis dem hadde fått for HK. Men synke det vil det nok.

 

Tiltman: Totalt momsfritak er akkurat like ulogisk som alt det andre.

Har ikke sett noen buss bli sperret av en elbil, men det kan bare være meg. Og bompenger, som feks inn i Oslo er vel for å dempe forurensninger inne i byene. Alle andre steder burde jo egentlig ingen betale moms. Hvis du irriterer deg over at dem ikke bidrar med bompenger, så burde du jo juble over at dem nå må betale moms?

 

Ikke sett elbilet som sperrer for busser. Kjører ikke inn mot oslo mellom 6 å 7 du ?

 

Uansett så er det helt horibelt å fortsette sponsingeng av dette hylekoret. Som skal få ned de 5 % av forurensningen som privatbilene utgjør i Nårje. Men å få utviddet godstog tilbudet og mindre langtransport over vei i Norge. Det er det heller lite planer for. nei, ser heller at prisene på buss, tog, trikk blir enda mer subsidert over budsjettet/våre skattenpenger. En å la matpakke kjørera i Oslo, fise rundt i subsiderte el biler..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I realiteten er det en gigantisk subsidieordning som i fjor kostet staten i størrelsesorden 3 milliarder. Det er mye annet man kunne brukt det til enn å fylle opp de trange dårlige veiene våre med enda flere unødvendige biler.

Hva legger du i "kostet staten"? Har staten fått en regning på 3 milliarder pga elbil-eiere, eller har de tjent 3 milliarder mindre? Det er 2 helt forskjellige ting. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slutt å kalle fravær av skatter og avgifter for "subsidier".

Nei. Normaltilstanden er at et hvert land har en stat med en rekke oppgaver og plikter ovenfor folket, som også må finansieres på et vis. Normaltilstanden er altså å ha skatter og avgifter. I Norge er normaltilstanden 25% mva på varer. Bensin/diesel-biler har store ekstraavgifter i tillegg til mva. Altså et positivt avvik fra normalen på 25%. Elbiler har et negativt avvik fra normalen. Positive avvik er "straff" eller motvirkende avgifter, mens negative avvik er "belønning" eller favoriserende avgifter. De favoriserende avvikene fra normalen kan gjerne kalles subsidier. Det er i praksis det de er.

 

Personlig mener jeg de burde løst det på en annen måte enn å lage avvikende særordninger for mva. Mva burde vært 25% som det burde vært på alt mulig annet også. Så får man heller kalle subsidiene for subsidier og ikke koble det sammen med mva eller begrense handlingsrommet til 0 - -25%. Det har også en del uheldige følger at subsidiet følger vareprisen lineært, som for eksempel den enorme favoriseringen av Tesla Model S. Forstå meg rett, jeg skulle gjerne hatt en selv og gjerne tatt i mot et hvert subsidie med åpne armer, men det går an å ha to tanker i hodet på en gang og være prinsipielt i mot så høye subsidier også.

Lenke til kommentar

I realiteten er det en gigantisk subsidieordning som i fjor kostet staten i størrelsesorden 3 milliarder. Det er mye annet man kunne brukt det til enn å fylle opp de trange dårlige veiene våre med enda flere unødvendige biler.

Med din tankegang har du tapt penger du ikke har fått enda. Dvs at du har underskudd i hele livet ditt siden du ikke får utbetalt alt du kan få med en eneste gang.

Hvis man snevrer det ned litt, så påstår du at differansen mellom det du tjener nå og lønnsøkningen du kanskje får i juni har vært penger tapt.

 

Hvis incentivene ikke hadde eksistert og ingen hadde kjøpt elbiler, er ikke det ensbetydende at samme personene ville brukt samme mengde penger på annen avgiftsbelagt bil.

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar

 

I realiteten er det en gigantisk subsidieordning som i fjor kostet staten i størrelsesorden 3 milliarder. Det er mye annet man kunne brukt det til enn å fylle opp de trange dårlige veiene våre med enda flere unødvendige biler.

Med din tankegang har du tapt penger du ikke har fått enda. Dvs at du har underskudd i hele livet ditt siden du ikke får utbetalt alt du kan få med en eneste gang.

Hvis man snevrer det ned litt, så påstår du at differansen mellom det du tjener nå og lønnsøkningen du kanskje får i juni har vært penger tapt.

 

Hvis incentivene ikke hadde eksistert og ingen hadde kjøpt elbiler, er ikke det ensbetydende at samme personene ville brukt samme mengde penger på annen avgiftsbelagt bil.

 

Jeg snakker "vi" som i staten.

Disse avgiftene som er gått glipp av burde heller vært brukt på veibygging og vedlikehold som alle i landet hadde fått glede av istedet for noen få.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...