Gå til innhold

E-sportelevene ved Buskerud folkehøgskole stortrives


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Typiske utspill fra foreldregenerasjonen, med kun én hensikt: Å snakke ned om spilling. Det virker som de fleste sliter med å forstå at alt kan overdrives. Det finnes idrettsutøvere som blir overtrente, og som ikke legger tid i noe annet enn idretten sin. Riktig nok kan ikke en fotballspiller trene fysisk hele tiden, men de drar hjem og ser fotball på tv (ikke alle, selvfølgelig).

 

Jeg trener regelmessig, og har gått på idrettslinja og fotball tidligere. Jeg vet viktigheten av fysisk trening. Kanskje kan et slikt tilbud som nevnt i artikkelen hjelpe ungdom til et sunnere forhold til gaming, og samtidig gi gaming et bedre rykte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var på møte i en stor telebedrift i går, hvor de etterlyste gamere til å jobbe hos dem. Gamere klarer lettere å sette seg inn i nye systemer, multitaske og gi kundeservice mens de holder på med gitte dataprogrammer. Flere ganger la de trykk på at de ønsket gamere i bedriften.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For 3 år siden sa daværende utdanningsminister at "snart er det mer nødvendig med folk som sitter bak en PC en det er bruk for folk som ferdes i skogen", nå sies det motsatte.
Tror ikke på noen politikere jeg, spesielt ikke de litt eldre som ikke forstår tiden vi er i.

 

Liker spesielt det faktum at hun dama antar at alle gamere "bare sitter forran skjermen og aldri trener", gøy å høre for en som har vært Norgesmester i 2 idretter og har holdt på med sport i 20 år samtidig som jeg har vært gamer, tdeligvis er jeg en lat jævel.:<

Takk til rektor Bjørn Olav Nicolaisen som faktisk forstår. :)

 

Synd at LoL er prio da.

Endret av Puro
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå er jo folkehøyskoler noe staten aldri burde brukt penger på i utgangspunktet, men det blir spesielt problematisk å bruke penger på en linje hvor flere av elevene viser tegn på psykiske problemer.

 

Bare i denne artikkelen kommer en uttalelse hvor tydeligvis alternativet til å spille på en "skole" er å spille hjemme, og forsvarer linjen ved å si han har blitt mer sosial? Det ringer noen varselbjeller hos meg i alle fall. Håper disse elevene får god oppfølging etter de er ferdig på skolen og at de ikke bare ender opp hjemme igjen for å fortsette å spille.

 

Hvis de først skulle hatt en spillinje burde de spilt spill hvor de faktisk bruker hjernen, som f.eks SpaceChem og Safecracker. Tipper ikke det hadde vært mange som hadde søkt da. Unnskyldningen om at LoL liksom skal være mantraet for å lære kreativitet og samarbeid må være noe av det dummeste jeg noensinne har lest.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Argumentene for hvorfor det å bruke et år på dataspill kan være nyttig høres fryktelig tynne ut. Nesten alt du øver masse på vil gjøre deg bedre i NOE som kan benyttes på andre arenaer, men av alle mulige aktiviteter jeg kan tenke meg må dette være en av de minst matnyttige.

 

Det å sløse bort et år på å spille data høres for øvrig mer ut som oppskriften på å utvikle depresjon enn det motsatte.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det bugner av folkehøyskoler der man bruker ett år på en hobby, hvorfor er dette verre enn andre ting?

 

 

AtW

La oss late som om dette var en diskusjon om legalisering av hasj og noen sa at alkohol har langt verre skadevirkninger enn hasj. Syns du det i seg selv er et godt argument for å legalisere hasj? Endret av Mithridates VI
Lenke til kommentar

 

Det bugner av folkehøyskoler der man bruker ett år på en hobby, hvorfor er dette verre enn andre ting?

 

 

AtW

La oss late som om dette var en diskusjon om legalisering av hasj og noen sa at alkohol har langt verre skadevirkninger enn hasj. Syns du det i seg selv er et godt argument for å legalisere hasj?

 

 

Godt kan diskuteres, men argument for, ja det vil jeg si det er, det er bra for rettsfølelse, og også prinsipielt at ting passer sammen med tanke på hva som er lovlig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg går på folkehøgskole nå, ett år på Tegneserie, for øvrig ikke noe mer "nyttig" enn e-sportlinjen, men til de som ikke har gått på FHS kan igrunn ikke si så mye mot det, for selv om det er en mindre nyttig ting jeg lærer så har jeg lært så ufattelig mye mer enn jeg har gjort gjennom hele grunnskolen og utallige år på videregående.

Man blir ett bedre menneske etter ett år på FHS som er i min mening langt viktigere enn ett år på høyskole hvor man bare arbeider i ett kjør, man ikke har ordentlig tid til å knytte bånd med de rundt seg for å få en Bachelor eller Master grad, greit nok med høyere lønn men verden består ikke bare av penger.

Jobb får man om man er flink nok og engasjert uansett, uavhengig om man har utdanning i faget eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dataspill er et veldig godt underholdningsmedium. Det er også en fin hobby, antageligvis langt mer givende (i forhold til opplevelsene man får ut av det, ikke i forhold til nyttig lærdom) enn mange tradisjonelle hobbyer som f.eks frimerkesamling.

 

Man lærer enormt mye når man spiller dataspill, men 99,95 prosent (ja jeg dro det tallet ut fra en viss plass) av det du lærer i dataspill er ting du ikke har bruk for i den virkelige verden.

 

Ja det er i en rekke studier påvist at visse type spill trener opp visse typer ferdigheter som ihvertfall i teorien, kan være nyttig ellers i livet. Jeg har ikke fulgt godt med på forskningen om dette men jeg vil tro at 2D spill med Mario og vennenne hans vil være bra for hånd til øye koordinasjonen. Kanskje de som har spilt mye platformspill ville ha en liten fordel fremfor folk som ikke hadde gjort det i enkelte typer håndarbeid? Og kanskje ville det ikke ha noe å si.

 

Actionspill i 3d verdener ville kanskje gi noe bedre orienteringssans hos noen? Litt avhengig av hvilke spill man spiller og hvordan man spiller de.

 

Fra historiske spill som f.eks Civilization vil man jo kunne lære seg noen historiske fakta.

 

Spilling av hjernetrimspill som SpaceChem som ble nevnt ov0er burde åpne noen nye forbindelser i hjernen som kanskje kunne gjøre en bedre til å løse oppgaver på intelligenstester. Kanskje kunne man bli bedre til problemløsing generelt, men jeg er usikker på hvor stor effekt det ville ha.

 

Alt dette er helt fint, og kjekt å ha med seg videre, men det er bare en dråpe i havet i forhold til all den nyttige kunnskapen man får av og gjøre ting i den virkelige verden. Selv cosplay og hesteridning som noen nevnte over, vil gi langt mer nyttig læring enn det Counterstrike og League of Legends kan by på. Særlig for et ungt sinn som kanskje ikke har mye erfaring fra den verden som befinner seg utenfor skjermen. Man har begrenset med tid, og all den tid some blir brukt på dataspilling er tid som kunne ha vært brukt på noe mer nyttig. (Med mindre alternativet er TV eller internett.)

 

Og dette at man skal lære nyttige sosiale ferdigheter av å spille med andre er bare hestemøkk. Jeg er sikker på at jo mer unge mennesker spiller med andre i dataspill over internett, jo dårligere sosiale ferdigheter får de. Altså en direkte negativ effekt.

 

Jeg håper Buskerud folkehøyskole snart legger ned hele linja.

Endret av Mithridates VI
Lenke til kommentar

For 3 år siden sa daværende utdanningsminister at "snart er det mer nødvendig med folk som sitter bak en PC en det er bruk for folk som ferdes i skogen", nå sies det motsatte.

Tror ikke på noen politikere jeg, spesielt ikke de litt eldre som ikke forstår tiden vi er i.

 

Liker spesielt det faktum at hun dama antar at alle gamere "bare sitter forran skjermen og aldri trener", gøy å høre for en som har vært Norgesmester i 2 idretter og har holdt på med sport i 20 år samtidig som jeg har vært gamer, tdeligvis er jeg en lat jævel.:<

 

Takk til rektor Bjørn Olav Nicolaisen som faktisk forstår. :)

 

Synd at LoL er prio da.

Forstår hva da? At det er mange som liker å spille dataspill? Det er fint det, men man må leve av noe også, eller så må man leve av andre, og det er jo heller ufint så lenge det ikke er det eneste alternativet.

 

Noen svært få kan leve av å utvikle, skrive om eller spille spill, men det vil være urealistisk for de aller fleste. Å ha et år med e-sport på folkehøyskole på cv-en tror jeg heller senker sjansen for å få en jobb enn å øke den hos de aller fleste arbeidsgivere.

Lenke til kommentar

 

Og dette at man skal lære nyttige sosiale ferdigheter av å spille med andre er bare hestemøkk. Jeg er sikker på at jo mer unge mennesker spiller med andre i dataspill over internett, jo dårligere sosiale ferdigheter får de. Altså en direkte negativ effekt.

 

 

Sosiale ferdigheter av å spille med andre? Nei, sosiale ferdigheter av å konstant ha folk rundt seg til alle døgnets tider, som man nærmest er dømt til å bli bedre kjent med for å ha ett godt skoleår, definitivt!

og det er tross alt en folkehøgskole, sosialisering er en del av ett år på folkehøgskoler, i tillegg til så mange andre ting man lærer seg som er verdt langt mer enn en hva mot-argumentene her tilsier.

Lenke til kommentar

 

For 3 år siden sa daværende utdanningsminister at "snart er det mer nødvendig med folk som sitter bak en PC en det er bruk for folk som ferdes i skogen", nå sies det motsatte.

Tror ikke på noen politikere jeg, spesielt ikke de litt eldre som ikke forstår tiden vi er i.

 

Liker spesielt det faktum at hun dama antar at alle gamere "bare sitter forran skjermen og aldri trener", gøy å høre for en som har vært Norgesmester i 2 idretter og har holdt på med sport i 20 år samtidig som jeg har vært gamer, tdeligvis er jeg en lat jævel.:<

 

Takk til rektor Bjørn Olav Nicolaisen som faktisk forstår. :)

 

Synd at LoL er prio da.

Forstår hva da? At det er mange som liker å spille dataspill? Det er fint det, men man må leve av noe også, eller så må man leve av andre, og det er jo heller ufint så lenge det ikke er det eneste alternativet.

 

Noen svært få kan leve av å utvikle, skrive om eller spille spill, men det vil være urealistisk for de aller fleste. Å ha et år med e-sport på folkehøyskole på cv-en tror jeg heller senker sjansen for å få en jobb enn å øke den hos de aller fleste arbeidsgivere.

 

Jeg er forøvrig enig med deg. Det siste du sier om at "svært få" kan leve av det gjelder også typiske idretter som f.Eks. Fotball. Her finnes det mange steder å utvikle seg, selv om det ikke gjør deg bedre i noe annet, enn nettopp fotball. Ja fotball er fysisk og psykisk stimulerende på både godt og vondt det er ikke poenget her. Poenget mitt er at gaming er noe som er kommet for å bli, og jeg er sikker på at det kommer til å få større oppslutning enn mange nåværende ledende aktiviteter, og bør få samme oppfølging og tilbud som alt annet. Gaming er en hobby på lik linje med sjakk, eller fotball i mine øyne. 

Lenke til kommentar

Godt kan diskuteres, men argument for, ja det vil jeg si det er, det er bra for rettsfølelse, og også prinsipielt at ting passer sammen med tanke på hva som er lovlig.

 

AtW

Egentlig er jeg ganske enig med deg når jeg tenker meg om. Disse tingene er viktige. Men om jeg mente at hasj var et veldig stort og destruktivt samfunnsproblem og at jeg hadde troen på forbudpolitikk i forhold til rusmidler, så hadde jeg nok ment at det var feil måte å angripe problemet på. Hvorfor gjøre det verre når det allerede er ille?

 

Men det var en dårlig analogi uansett. Det jeg egentlig burde ha sagt i klartekst, var at om det er mange andre folkehøyskolelinjer som (om mulig) er enda mindre samfunnsnyttige, burde man ikke da heller legge disse ned enn å fortsette å opprette lite samfunnsnyttige linjer? Man har jo ikke uendelig med valuta selv her i Norge.

Lenke til kommentar

 

Det bugner av folkehøyskoler der man bruker ett år på en hobby, hvorfor er dette verre enn andre ting?

 

 

AtW

La oss late som om dette var en diskusjon om legalisering av hasj og noen sa at alkohol har langt verre skadevirkninger enn hasj. Syns du det i seg selv er et godt argument for å legalisere hasj?

Linjene Folkehøyskoler har ikke i seg selv noen nytteverdi da de som regel er rene avbrekk fra videre utdanning, men folkehøyskoler er fortsatt en utrolig bra arena for ungdommer til å utvikle seg sosialt og lære seg å kjenne på studentlivet uten noe prestasjonspress.

 

Gikk selv på en folkehøyskole på ei linje fokus på kampsport, noe som både foreldre og andre syntes var sært og lite lurt, jeg synes ikke vi burde diktere hva en folkehøyskole skal drive med så lenge det er innenfor lovens grenser, linja er bare en del av det du driver med på en folkehøyskole, og selv om du søker deg inn på en linje du er interessert i, så får du ett like så stort sosialt utbytte som faglig.

 

Jeg skjønner ikke helt trangen til å drive å moralisere over hva andre bruker tiden sin på eller velger å gjøre med livet sitt, om du ikke synes noe om en linje så er det helt greit, du trenger ikke delta, men om det drar inn en ny gruppe mennesker i ett folkehøyskoleår er det noe jeg stiller meg bak. Det å ønsker å stoppe ett tilbud fra å få statlige midler bare fordi det ikke er noe man selv er interessert i er kjernen i FRPs kulturpolitikk, og selv om jeg er enig i noen av punktene deres på ett personlig nivå, så angår det bare meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er grunnleggende skeptisk, som en 31-åring som har kastet bort litt for mye tid på dataspill (uten at jeg skal si at all tid brukt på dataspill er bortkastet, vær vennlig å ikke putt meg i den båsen). Samtidig regner jeg med at disse linjene har andre fag også. Om jeg husker rett, så hadde vi 3 dager med andre fag enn linjefag da jeg gikk på folkehøyskolen og bare 2 med. Altså gjorde vi mer andre ting enn linjefaget. Ting som korsang og teater har nok preget meg mer i positiv grad enn linjefagene. Om man ser på det på denne måten, kan faktisk folkehøyskolen bidra til å bringe fram nye sider i gamerkids, som de ikke har utforsket fra før av. Men jeg kjenner ikke timeplanen på Buskerud FHS i detalj.

 

 

Ellers må jeg flire litt av at Frp har satt en tidligere frisør til å mene ting om utdanning. Det er vel dette de har ønsket hele tida, å få «arbeidsfolk inn i politikken». Er jo et sjarmerende konsept. Bare synd for partiet at deres politikere jamnt over framstår som omvandrende katastrofer.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...