Gå til innhold

Ville du reist fra jorden i denne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Selv om den fortsatt ser ut som noe fra en gammel Bond-film, skal fartøyet være den mest pålitelige måten å komme seg ut i rommet på, ifølge Den europeiske romfartsorganisasjon (ESA)."

 

Ja, og mens NASA atter en gang skal finne upp hjulet på nytt har russere brukt dette "gamle" romskipet med høyeste grad av pålitelighet og nesten ingen [re]design-relaterte utgifter.

Og bærerraketten (videreutviklet R-7) er enda eldre, og like pålitelig arbeidshest, og brukes til bokstavelig talt alt fra menneskelig romfart til kommersielle satellitter i GSTO.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kosmos hadde vært fantastisk, men selv om det ikke hadde stått på penger, tror jeg at huet mitt hadde kortsluttet helt mtp. at det kun er noen cm med aluminium/titan/whatever mellom meg og en sikker, kjip død =P

Ja, man må være ganske glad i verdensrommet om man tør å reise ut dit.

Er fornøyd med en solo, en kvikklunsj og en påsketur over fjellet jeg :wee:

Endret av Eplepaien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Selv om den fortsatt ser ut som noe fra en gammel Bond-film, skal fartøyet være den mest pålitelige måten å komme seg ut i rommet på, ifølge Den europeiske romfartsorganisasjon (ESA)."

 

Ja, og mens NASA atter en gang skal finne upp hjulet på nytt har russere brukt dette "gamle" romskipet med høyeste grad av pålitelighet og nesten ingen [re]design-relaterte utgifter.

Og bærerraketten (videreutviklet R-7) er enda eldre, og like pålitelig arbeidshest, og brukes til bokstavelig talt alt fra menneskelig romfart til kommersielle satellitter i GSTO.

 

Dette er helt riktig. Om jeg skulle reist med noe som helst eksisterende romfartøy så ville en soyuz være å foretrekke. "Skal fartøyet være", skulle vel vært "fartøyet er uten tvil"...

Spacex er ekstremt lovende, men mangler testresultater i forhold til å frakte mennesker. Men det kommer nok.

Lenke til kommentar

I verdensrommet er å se "sexy" ut null vits, trenger ikke å se ut som kule jetcruisere for å fly i komplett vakuum, noe de fleste satelitter som sendes opp beviser. De ser ofte ut som noe bestefar har skranglet sammen i garasjen og pakket inn i tinnfolie.

 

Men klart, det hadde vært KULT om skipet så ut som noe fra Battlestar Galactica..

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Kosmos hadde vært fantastisk, men selv om det ikke hadde stått på penger, tror jeg at huet mitt hadde kortsluttet helt mtp. at det kun er noen cm med aluminium/titan/whatever mellom meg og en sikker, kjip død =P

 

Det er jo akkurat som når du er oppe i et fly. Bare at et kommersielt rutefly er et langt mer avansert fartøy med mye mer som kan gå galt.

Lenke til kommentar

"Selv om den fortsatt ser ut som noe fra en gammel Bond-film, skal fartøyet være den mest pålitelige måten å komme seg ut i rommet på, ifølge Den europeiske romfartsorganisasjon (ESA)."

 

Ja, og mens NASA atter en gang skal finne upp hjulet på nytt har russere brukt dette "gamle" romskipet med høyeste grad av pålitelighet og nesten ingen [re]design-relaterte utgifter.

Og bærerraketten (videreutviklet R-7) er enda eldre, og like pålitelig arbeidshest, og brukes til bokstavelig talt alt fra menneskelig romfart til kommersielle satellitter i GSTO.

 

 

Mener du man ikke skal utvikle løsninger med raketter som bruker mindre brensel og yter mer, som kan løfte tyngre laster, eller raketter som er mindre og mer spesialiserte til andre oppgaver . at vi heller skal bruke en tung rakett som er en traktor, men de ulempene det er, se bort fra nye fremskritt. holde oss til det vi har?

 

Er det sånn at russerene er geniale ved å ikke utvikle ny rakett som erstatning for denne?

Lenke til kommentar
Elon Musks Space X trenger nok litt mer tid for å bli like pålitelig, en prøvelanding i januar endte nemlig i fyr og flamme »

 

Her er det jo to helt forskjellige ting det blir snakket om, denne prøve landingen har ikke noe med SpaceX sin pålitelighet i forhold til om ting går galt, fordi det eneste som sprengte der var den nederste delen av en rakett mens lasten kom dit den skulle(rommet)... det SpaceX prøver å gjøre er å resirkulere den delen siden den er veldig kostbar og vil spare dem for flere millioner dollar pr gang de bruker den samme delen, har ikke en verdens ting å si for NASA om den delen sprenger på en plattform på vannet eller ikke. For det er jo bare SpaceX som "tjener" mindre penger på oppdraget siden de må bruke en ny rakett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...