Gå til innhold

8K blir standard i Windows 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må oppløsning være hardkodet i OS siden det står "standard" i tittelen? Jeg trodde ærlig talt at vi var kommet til et punkt hvor vi kunne ha hvilken som helst oppløsning så lenge det var maskinvare som klarte å drive pikslene, med drivere dertil.

 

Og hva med ikke-rektangulære skjermer?

 

eDP er et grensesnitt for enheter hvor skjerm og skjermkort befinner seg i umiddelbar nærhet, altså i samme kabinett. Laptoper, tableter, tver, telefoner, AIO-PCer etc.

 

eDP1.4a er heller ikke en "kabel" men en slags subset av DisplayPort 1.3. Den benytter seg av det nye høyhastighets-transportlaget til DP1.3 på eksisterende eDP-kabling og -kontakter. Presselinken i artikkelen reflekterer også dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gode nyheter for folk som venter på at standardoppløsningen på bærbare PCer skal opp fra 1366*768 ... eller vent litt! Det kunne klart vært formulert på en annen måte.

 

b115242: Nei, sanntid betyr at seeren ser innspillingen i det øyeblikket den skjer. I praksis kvalifiserer vel sendinger med noen få sekunders forsinkelse som sanntid. Sanntid har ikke noe med oppløsning å gjøre. Det er selvsagt mer enn idrett der sanntid er viktig. Noen typer nyheter, musikkonkurranser, alt med avstemningskonkurranser eller direkte interaksjon med seerne.

Lenke til kommentar

*snipp*

eDP er et grensesnitt for enheter hvor skjerm og skjermkort befinner seg i umiddelbar nærhet, altså i samme kabinett. Laptoper, tableter, tver, telefoner, AIO-PCer etc.

 

eDP1.4a er heller ikke en "kabel" men en slags subset av DisplayPort 1.3. Den benytter seg av det nye høyhastighets-transportlaget til DP1.3 på eksisterende eDP-kabling og -kontakter. Presselinken i artikkelen reflekterer også dette.

Dette var det jeg også trodde, det er vel ikke en ny kabel på vei?

Og er MHL en HDMI oppfølger? Jeg trodde dette var en standard utviklet for mobile enheter (telefoner, tablets etc) siden den kan lade samtidig?

 

Mulig det er jeg som er trøtt, men denne artikkelen virker mer forvirrende enn informerende.

Lenke til kommentar

Er vel mer snakk om at windows skal tåle oppløsningen uten noen form for tapt av funksjon for bruker.

 

Skalering etc

 

Er jo lov å håpe man får skikkelig skalering og vektor-grafikk, men jeg tviler, det er jo ikke støttet i win8, som liksom skal være godt egent til høyere oppløsninger.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Windows har jo ikke skalering i det hele tatt (PC versjonen). De eneste MS trenger å gjøre for å "støtte" 8K er jo å legge til en ny tilgjengelig størrelse på alle ikoner, så folk slipper at ting blir knøttesmått på 8K skjermen sin. Evt. autoskalering av (desktop) applikasjoner må jo utviklere evt legge inn selv (mulig Modern UI er anderledes der).

Lenke til kommentar

Windows har jo ikke skalering i det hele tatt (PC versjonen).

 

Så du bruker fortsatt Windows 98 du da eller? En form for skalering kom i Windows XP, og Windows 8.1 støtter opp til 250% skalering. Det er nødvendig for å kunne bruke denne type skjermer: http://asusnordic.com/no/asus-zenbook-ux305.html

"Opp til 13.3" QHD+ IPS LED (3200x1800) Touch"

 

Evt. autoskalering av (desktop) applikasjoner må jo utviklere evt legge inn selv (mulig Modern UI er anderledes der).

 

Det er automatisk skalering av gamle applikasjoner, ja. Ellers ville det meste av programvare vært ubrukelig på slike skjermer som den jeg linker til ovenfor. Det vil fortsatt ta lang tid før "alle" orker å støtte skalering i applikasjonene sine selv, og det finnes selvsagt programmer som aldri mer blir oppgradert.

 

Ta deg en tur på nærmeste Elkjøp-butikk og prøv en slik maskin, så ser du hvordan skaleringen virker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Windows har jo ikke skalering i det hele tatt (PC versjonen).

Så du bruker fortsatt Windows 98 du da eller?

 

Antagelig.

 

WND WINAPI CreateWindow(

_In_opt_ LPCTSTR lpClassName,

_In_opt_ LPCTSTR lpWindowName,

_In_ DWORD dwStyle,

_In_ int x,

_In_ int y,

_In_ int nWidth,

_In_ int nHeight,

_In_opt_ HWND hWndParent,

_In_opt_ HMENU hMenu,

_In_opt_ HINSTANCE hInstance,

_In_opt_ LPVOID lpParam

);

x, y, nWidt, nHeight er (ofte) pixler. Aldri sett at windows har overstyrt disse på noen som helst måte. Uansett oppløsning. Mulig det du refererer til som "moderne" er ting kjørt av interpretere som .Net, godt mulig de benytter andre greier som OS'et kan auto-overstyre.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Mulig det du refererer til som "moderne" er ting kjørt av interpretere som .Net, godt mulig de benytter andre greier som OS'et kan auto-overstyre.

 

Det er du selv som har dratt begrepet "moderne"

inn i dette. Det jeg snakker om er at gamle desktopapplikasjoner bilr skalert opp til å fungere på høyoppløste skjermer, akkurat det du påstår at Windows ikke gjør. Som sagt ser du effekten av dette ved å endre skaleringen på en demo-PC på din nærmeste Elkjøp-butikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Som sagt ser du effekten av dette ved å endre skaleringen på en demo-PC på din nærmeste Elkjøp-butikk.

Er det den skaleringsfunksjonen/settingen ("DPI") under "display" du tenker på ?

 

Jeg tenkte på en annen type funksjonalitet, det slo meg ikke også den antagelig burde kunne brukes... iallefall til en viss grad. Ulempen der er jo at det blir "alle over en kam", noe som neppe faller heldig ut hver gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvorfor bryr MS seg om hvor mange tommer skjermen er? Om jeg har 1" på 16k eller 200" med 1280x720 skal vel ikke de bry seg om.

Sikkert pga DPI settingen (kontrollpanel->display) eloekset refererte til over. Den endrer størrelsen på "windows pixlene" slik at du f.eks får 1200x1920 "windows pixler" (or whatever) på en 2160x4096 skjerm. De kaller den DPI og da antar jeg det ligger til grunn en eller annen beregning som involverer "Inch".

Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som får litt vondt i lommeboka når det kommer til gaming? Syns 1080p er helt greit på 24 tommers skjerm, men ca det halve FPSen forsvinner med 4k gjør spillopplevelsen litt choppy. Flott for de som har råd til å punge ut 2x GTX 980

 

Om det er en trøst så kommer det ikke til å skje så mye på grafikkfronten de neste 10 åra før PS5 og Xbox Two (?) er klar, så når neste generasjon fra NVidia og AMD er lansert så kan du sikkert fint spille 4K med et enkelt toppkort ;)

 

Jeg har selv en enkelt GTX980, og det fungerer fint på min 2.5K-skjerm (2560x1600) i det meste jeg har prøvd, inkludert Metro Last Light og Dragon Age Inquisition.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...