Gå til innhold

– Drittslengingen er grunnen til at vi er her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stiftet i 2010.
Da vil jeg spørre hva som har blitt gjort i løpet av 5 år?

"Umulig å være nøytral".

"Vi må stille krav, få inn regler og synliggjøre verdien av denne typen lagspill. Vi må få inn gode vaner for trening og fysisk fostring for de som spiller mye, og det må være narkoregler som i all annen form for sport.".

Vennligst utdyp, for dette er svært vanskelig å ta seriøst.

 

Edit: Ignorèr det første spørsmålet. Etter å ha lest hele artikkelen, ser jeg nå at det ikke har blitt gjort noe som helst.

Endret av fluks
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Beklager, dette her er det mest usaklige jeg har lest. Det eneste Norges E-Sport Forbund har gjort synlig i Norge er å sverte andre lag og organisasjoner offentlig gjennom medlemmenes egne lag og oragnisasjoner (mange hatter osv).

 

Forøvrig, drittslengingen har de organisasjonene som er listet medlemmer (Aposis, BX3) stått bak i lang periode, og det legges ingen skjul på det heller.

 

"Vi må stille krav, få inn regler og synliggjøre verdien av denne typen lagspill. Vi må få inn gode vaner for trening og fysisk fostring for de som spiller mye, og det må være narkoregler som i all annen form for sport."

 

Hopp av den høye fantasihesten er du grei. Ja til mobbefritt e-sport, ja til mer profesjonelle organisasjoner, ja til e-sport støtte, men dere må først rydde opp i egen bakgård før dere kan engang vurdere å bli tatt seriøst.

 

Jeg synes synd på de som involveres i dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stiftet i 2010.

Da vil jeg spørre hva som har blitt gjort i løpet av 5 år?

 

"Umulig å være nøytral".

 

"Vi må stille krav, få inn regler og synliggjøre verdien av denne typen lagspill. Vi må få inn gode vaner for trening og fysisk fostring for de som spiller mye, og det må være narkoregler som i all annen form for sport.".

 

Vennligst utdyp, for dette er svært vanskelig å ta seriøst.

 

Edit: Ignorèr det første spørsmålet. Etter å ha lest hele artikkelen, ser jeg nå at det ikke har blitt gjort noe som helst.

 

Så kan du stille deg selv spørsmålene hvorfor.

Lenke til kommentar

 

Stiftet i 2010.

Da vil jeg spørre hva som har blitt gjort i løpet av 5 år?

 

"Umulig å være nøytral".

 

"Vi må stille krav, få inn regler og synliggjøre verdien av denne typen lagspill. Vi må få inn gode vaner for trening og fysisk fostring for de som spiller mye, og det må være narkoregler som i all annen form for sport.".

 

Vennligst utdyp, for dette er svært vanskelig å ta seriøst.

 

Edit: Ignorèr det første spørsmålet. Etter å ha lest hele artikkelen, ser jeg nå at det ikke har blitt gjort noe som helst.

 

Så kan du stille deg selv spørsmålene hvorfor.

Beklager, men skjønner dessverre ikke hva du mener. Stille meg selv spørsmål om hvorfor denne fantasien har forblitt en fantasi de siste 5 årene? Hvis det er det du skal frem til, så er det vel mer logisk at dere i NEF svarer for dere, enn en som ikke har noe som helst med NEF å gjøre, eller?

 

Lykke til med å forandre holdningene til en gjeng umodne tenåringer.

 

Hvis det stemmer det Rétroéclairage skriver, så er det kanskje ikke så rart at det ikke har skjedd noe som helst på 5 år, da dere er like ille som de tenåringene dere prøver å få skikk på. Ironisk ikke sant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Premiepotten i CS:GO på årets The Gathering.

First Place 7500,- NOK
Second Place 4500,- NOK
Third Place 3000,- NOK

Trenger jeg å skrive mer? Sier seg selv at det er kun yngre mennesker som gidder å bry seg. Dette er lommerusk for alle andre.
Man får altså hele 1500,- om man vinner CS:GO compoen på norges største / blant verdens største LAN.
Å være esportutøver har aldri vært og er fortsatt ikke levedyktig, med mindre man er blant verdens beste.

Vil man leve på å spille dataspill i dag, så er Youtube og/eller Twitch en bedre vei å gå.

Man kan gjerne si at esport aldri har vært større enn nå, men i Norge har det vel aldri vært verre.
Store LANs med høye pengepremier arrangeres ikke. Nettsamfunn som gamle Catch Gamer finnes det ingen erstatning for.
Èn ting er sikkert, online-turneringer er ikke løsningen. Da må man i det minste ha LAN-sluttspill og en heftig premiepott.

Endret av fluks
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Premiepotten i CS:GO på årets The Gathering.

 

First Place 7500,- NOK

Second Place 4500,- NOK

Third Place 3000,- NOK

 

Trenger jeg å skrive mer? Sier seg selv at det er kun yngre mennesker som gidder å bry seg. Dette er lommerusk for alle andre.

Man får altså hele 1500,- om man vinner CS:GO compoen på norges største / blant verdens største LAN.

Å være esportutøver har aldri vært og er fortsatt ikke levedyktig, med mindre man er blant verdens beste.

 

Vil man leve på å spille dataspill i dag, så er Youtube og/eller Twitch en bedre vei å gå.

 

Man kan gjerne si at esport aldri har vært større enn nå, men i Norge har det vel aldri vært verre.

Store LANs med høye pengepremier arrangeres ikke. Nettsamfunn som gamle Catch Gamer finnes det ingen erstatning for.

Èn ting er sikkert, online-turneringer er ikke løsningen. Da må man i det minste ha LAN-sluttspill og en heftig premiepott.

 

 

Mange mange år siden TG hadde noe fokus på e-sport. Om du ser på Sørlanet, Gigacon, ByLAN, the convention (LAN), telenorligaen og altiboxligaen, så har det vell aldri vært større premiepotter å spille om enn nå.

Så du bommer litt med konklusjonen din om du baserer konklusjonen din på det du skrev over, da det er litt missvisende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei. Synes diskusjonen om hva som har blitt gjort og ikke gjort blir lite relevant. Det viktigste er hva som kan gjøres fremover for å forbedre status quo, noe jeg tror de fleste ser behovet for og ønsker.

 

Etter min mening så er den største utfordringen e-sport har er å komme bredt nok ut og hjem til folk. Et slikt forbund kan ikke bare nå ut til top 0.5% av spillerne. Samtidig så kan du nok ikke nå ut til de som er definitive casuals og ikke har noen interesse av å spille organisert.

 

Referansene mot Norges idrettsforbund er forsåvidt greie de, men føler det er viktigere å referere mot underavdelinger som fotball og håndball. Disse forbundene har et godt og målrettet divisjons system og avgreninger ut til regionene. Å ha avgreininger lokalt tror jeg er noe av oppskrifter for å lykkes med å få bredden av spillere retter mer mot organiserte former. Det at du hjemme forran PCen kan se en tydlig vei på hvordan du kan utvikle deg og jobbe deg fremover kan minke barieren og gi alle både tydeligere og mer "håndgripelige" mål. Da kan du ha en typisk oppbygging som starter veldig lokalt, som deretter bygger seg opp til større georgafiske områder hvor en til slutt ender opp med typsik en eliteserie og 1. divisjon som dekker de beste over hele landet.

 

En stor ulempe med disse lokale avgreningene er at det er utrolig ressurskrevende. Spesielt i forhold til antall timer, men også til dels økonomisk. Skal du få til dette så må diverse organisasjoner og arrangører jobbe sammen slik at så stor del som mulig av fellespotten går til slik felles utvikling.

 

Selv om du kan titte mot etablerte idrettsorganisasjoner så er det også viktig å se anderledes på e-sport og den infrastrukturen du har. Det blir litt som å organisere friminutt eller løkkefotball.

 

Ønsket bare å få fram noe konstruktivt og dette er noen forenklede og grove trekk av mine tanker rundt veien videre. Jeg regner ikke dette som nye og revolusjonerende tanker, men håper innlegget kan trigge andre til å dele sine fremtidstanker. Min erfaring kommer hvedsaklig fra den spede starten av e-sport for ca 15 år siden. Jeg tar gjerne noen samtaler og diskusjoner rundt dette temaet, så om ønskelig så legg meg til på steam så kan vi ta det fra der: https://steamcommunity.com/profiles/76561197961653918/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

*snipp*

 

Jeg tror du og jeg har kommet til mange like konklusjoner. Veldig mye av diskusjonen jeg har sett dreier seg om organisering og tilrettelegging for topplagene. Disse 0,5%'ene du nevner. Idretten i Norge er så mye mer enn toppdivisjoner som Tippeligaen.

 

For de aller fleste av oss lå det ikke i kortene å bli fotballstjerner eller esport-stjerner. Men fotballtreningen, guttelagserien og cup'er er viktige barndomsminner for meg. For svært mange var dette grunnlaget for deres senere sporslidenskap.

 

Skal et esport forbund ha noen hensikt må det ha et breddetilbud. Det må kunne organisere og informere foreldrene til ungdom. Jeg får titt og ofte telefoner fra foreldre som er bekymret for barnas spilling, kredittkort-misbruk, mobbing o.a. Det kreves aktiv leting for en forelder for å finne veien til meg. Jeg antar det finnes svært mange foreldre der ute som gjerne skulle vite mer om podens fritidsaktivitet. Hvem online vennene er, hvorvidt poden har et "normalt" forhold til spilling, osv.

Hvor mange foreldre stiller på dugnad til det lokale LANet eller spillturneringen i dag?

 

Det er på et breddefundament at toppspillerne og topplagene har de beste forutsetningene for å kunne vokse.

 

Profflagene i esport som annen sport har gjerne ikke lokal-forankring, lagene er toppet. Men esport organisasjonen bør ha lokal forankring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Premiepotten i CS:GO på årets The Gathering.

 

First Place 7500,- NOK

Second Place 4500,- NOK

Third Place 3000,- NOK

 

Trenger jeg å skrive mer? Sier seg selv at det er kun yngre mennesker som gidder å bry seg. Dette er lommerusk for alle andre.

Man får altså hele 1500,- om man vinner CS:GO compoen på norges største / blant verdens største LAN.

Å være esportutøver har aldri vært og er fortsatt ikke levedyktig, med mindre man er blant verdens beste.

 

Vil man leve på å spille dataspill i dag, så er Youtube og/eller Twitch en bedre vei å gå.

 

Man kan gjerne si at esport aldri har vært større enn nå, men i Norge har det vel aldri vært verre.

Store LANs med høye pengepremier arrangeres ikke. Nettsamfunn som gamle Catch Gamer finnes det ingen erstatning for.

Èn ting er sikkert, online-turneringer er ikke løsningen. Da må man i det minste ha LAN-sluttspill og en heftig premiepott.

 

Mange mange år siden TG hadde noe fokus på e-sport. Om du ser på Sørlanet, Gigacon, ByLAN, the convention (LAN), telenorligaen og altiboxligaen, så har det vell aldri vært større premiepotter å spille om enn nå.

Så du bommer litt med konklusjonen din om du baserer konklusjonen din på det du skrev over, da det er litt missvisende.

Hvis det stemmer så beklager jeg. Da har jeg fått feilaktig informasjon. :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...