Gå til innhold

MYTE: Kan du fikse ødelagt PC-utstyr i ovnen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en gammel ovn jeg kommer til å måtte grave frem i et kommende flyttelass. Har også et skjermkort som blir omtrent like varmt som en ovn. Programvarefeil kan utelukkes, sett bort ifra at det er AMD som lager driverne.

 

Om kortet dør bryr jeg meg ikke. Om det fungerer har jeg noe jeg kan putte i serverboxen og kjøre litt compute-eksperimenter på. Blir morsomt å se hva slags lukter som kommer til å bre seg i heimen :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har for flere år siden "bakt" et Nvidia 8800 GTX etter at dette fikk en del problemer. Jeg demonterte så mye som mulig av plast, og satte kortet inn på ca 210 grader i en ca 10 minutter, om jeg husker rett.

Dette fungerte utmerket etterpå i flere år etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har forsøkt dette med en rrod'et xbox 360 for noen år siden. Den levde videre i kanskje et år før den rrod't på nytt og etter dette hjalp det ikke å verken steke eller koke den igjen. Interessant å få klarhet i akkurat hvordan dette hang sammen.

Steking fungerer stort sett bare midlertidig, og x-boxen eller skjermkortet kommer før eller siden til og få samme feil igjen.

 

Eneste permanente fiks er "reballing" noe som desverre er utenfor hva folk flest kan gjøre hjemme, men det er i det minste en permanent fiks, så fremt det blir gjort ordentlig, som i denne videoen:

 

Endret av Nvidia
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ikke bedre å bruke mikrobølgeovn?

 

Så slipper man å vente så lenge på at ovnen skal bli varm. :p

 

 

Hvis man har ett defekt skjermkort da er det vel bedre å bruke feks en varmluftspistol på hovedbrikken først reflowe den, teste også jobbe seg utover til andre komponenter hvis det ikke løste problemet.

Lenke til kommentar

Bakte hovedkortet på min gamle PS3 med "YLOD". Fungerte heilt fint i ca 1 mnd, før den fikk YLOD igjen. Kjøpte ny maskin etter dette. Kunne sikkert bakt den igjen, og solgt den, men syns det ville være uetisk.

 

Ha dette i bakhodet dersom du skal kjøpe brukt hardware ;)

 

Er ikke YLOD hovedsaklig HDD feil? Fikk YLOD en gang for 3-4 år siden. Reinstallerte OSet og vips så funket alt igjen.

Lenke til kommentar

 

Bakte hovedkortet på min gamle PS3 med "YLOD". Fungerte heilt fint i ca 1 mnd, før den fikk YLOD igjen. Kjøpte ny maskin etter dette. Kunne sikkert bakt den igjen, og solgt den, men syns det ville være uetisk.

 

Ha dette i bakhodet dersom du skal kjøpe brukt hardware ;)

Er ikke YLOD hovedsaklig HDD feil? Fikk YLOD en gang for 3-4 år siden. Reinstallerte OSet og vips så funket alt igjen.

 

Ikkje i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Jeg skulle fikse ett 8800 kort, klarte å sette ovnen på varmluft.

Kortet så ut som kull, huset var dekket i tjukk hvit røyk...

Flere måneder senere sitter fortsatt brent plast/elektrolytt lukten i huset.

 

Noen som har noen gode tips på å fjerne lukten? :)

 

 

Denne

https://www.proffnorge.no/smoke-clean

og denne

https://www.proffnorge.no/luktabsorberende-svamp

Er supereffektivt :)

Endret av neox1900
Lenke til kommentar

Er det ikke bedre å bruke mikrobølgeovn?

 

Så slipper man å vente så lenge på at ovnen skal bli varm. :p

 

 

Hvis man har ett defekt skjermkort da er det vel bedre å bruke feks en varmluftspistol på hovedbrikken først reflowe den, teste også jobbe seg utover til andre komponenter hvis det ikke løste problemet.

 

Jeg brukte varmluftspistol og infrarødt termometer da jeg reflowet GPU på en ThinkPad T41 som var defekt, fungerte som ny etter dette.

Husk å lese veiledninger og se instruksjonsvideoer før man gjør slike reparasjoner. Temperaturen må ikke være for høy eller for lav, og når man ser at loddetinnet flyter skal man senke temperature gradvis for at den nye loddingen skal være holdbar.

 

I etterkant har jeg kjøpt min egen varmluftsloddebolt med justerbar temperatur for punktlodding.

Lenke til kommentar

 

Jeg skulle fikse ett 8800 kort, klarte å sette ovnen på varmluft.

Kortet så ut som kull, huset var dekket i tjukk hvit røyk...

Flere måneder senere sitter fortsatt brent plast/elektrolytt lukten i huset.

 

Noen som har noen gode tips på å fjerne lukten? :)

 

 

Denne

https://www.proffnorge.no/smoke-clean

 

og denne

https://www.proffnorge.no/luktabsorberende-svamp

 

Er supereffektivt :)

 

Supert! Da var det bestillt! Krysser fingrene! Etter denne erfaringen tok jeg til vettet og kjøpte en varmluftstasjon. Jeg har brukt ovn metoden flere ganger tidligere med stor suksess, men jeg tenker at avgasser og slikt ikke nødvendigvis er noe man vil ha i en ovn man skal bruke til matlaging :)

Lenke til kommentar

 

Jeg brukte varmluftspistol og infrarødt termometer da jeg reflowet GPU på en ThinkPad T41 som var defekt, fungerte som ny etter dette.

Husk å lese veiledninger og se instruksjonsvideoer før man gjør slike reparasjoner. Temperaturen må ikke være for høy eller for lav, og når man ser at loddetinnet flyter skal man senke temperature gradvis for at den nye loddingen skal være holdbar.

 

I etterkant har jeg kjøpt min egen varmluftsloddebolt med justerbar temperatur for punktlodding.

 

 

Skulle nettopp til å kommentere denne artikkelen når jeg leste innlegget ditt. Har selv brukt et billig loddeverktøy som absolutt ikke har levd opp til formålet sitt , fikk ordnet noen småproblemer etter mye fikling og venting så jeg er på utkikk etter noe bedre. 

Hvilket merke er det du bruker og hvor får du tak i et?

 

Ellers må jeg påpeke at de fleste som jeg kjenner har endt opp med død Hardware når de har "stekt" det i ovnen , ofte med brent plastikk i tillegg da de ikke leser ordentlig framgangsmåten på dette eller misforstår hva det går ut på. Uansett er dette ikke en god måte å gjøre det på da flere av komponentene blir utsatt for en varmeøkning som kan være nok til å ta knekken på dem, selv om det er kun i en kort stund. Det er derfor viktig at det er kun kontaktpunktene som blir "loddet" på plass igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...