Gå til innhold

Derfor bør du ikke kjøpe 4K-TV akkurat nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Da ble de første TV-ene merket med «HD Ready», for å vise at de ville takle digitale sendinger. Disse TV-ene hadde imidlertid bare 720p-oppløsning..."

Korriger meg hvis jeg tar feil, men var ikke den store svindelen med "HD-ready" at oppløsningen ofte var lavere enn 720p?

 

Jeg husker en kompis av meg hadde en dritdyr plasma-TV med 1024x786-oppløsning, som han hardnakket påsto var en HD-TV fordi den var "HD-ready" ;)

Lenke til kommentar

Kjøper man toppmodell så får man både HDMI 2.0 med 18 Gbps og HDCP 2.2. En rimelig modell har såklart ikke det, men her er jo også bildebehandlingen ofte enklere og 4K er mer en gimmick/salgsargument for å bytte ut tv'en. Nå som de fleste også typisk kun kjører streaming eller laster ned filmer på 4 GB på torrentsider, så er man jo ikke i nærheten av å utnytte tv'ens bildekvalitet uansett.

Lenke til kommentar

Det aller, aller, aller viktigste med 4K er at man må ta skjermstørrelse med i betraktning. Der er mange tekniske termer og ting som vinkler, pixelstørrelse etc, men tenk på det slik - du får bare nytte av høy oppløsning dersom du har "stor nok" TV. La oss si at en 42 tommer HD TV med 1080P oppløsning er *akkurat* stor nok for det rommet du har i dag, med andre ord, du sitter relativt nær din TV.

 

Hvor stor må en 4K TV være for at du skal få full nytte av *oppløsningen* på denne? Vel, de individuelle pikslene må være akkurat like store som på HD TV'en din. Hva betyr det for skjermstørrelsen? Det betyr at for å få en fullkommen opplevelse av 4K så må den nye 4K TV'en din være like stor som fire 42 tommers TV'er. To ved siden av hverandre og to over. Det er en STOR TV.

 

Der er litt variasjon i dette,for all del,og der er andre fordeler ved 4K enn bare oppløsning (den har et bedre fargespekter for eksempel), men for de fleste så betyr 4K TV at de bør ha en 70" TV. Dersom du sitter en god kroppslengde fra din TV (to meter) så er den ideelle størrelsen på en 4K TV 70 tommer. Du får nytte av oppløsningen fra 65" til 95". Dersom du sitter mer enn to meter fra TV'en din (noe de fleste gjør) så drar du ikke nytte av oppløsningen (og kaster dermed bort pengene dine) før du når 70 til 75 tommer.

 

Jeg har sett 45" UHD skjermer. For å oppleve UHD på en såpass "liten" TV må du sitte såpass nær TV'en at du kan ta på skjermen.

 

Se mer her: http://www.rtings.com/info/television-size-to-distance-relationship

Lenke til kommentar

Det aller, aller, aller viktigste med 4K er at man må ta skjermstørrelse med i betraktning. Der er mange tekniske termer og ting som vinkler, pixelstørrelse etc, men tenk på det slik - du får bare nytte av høy oppløsning dersom du har "stor nok" TV. La oss si at en 42 tommer HD TV med 1080P oppløsning er *akkurat* stor nok for det rommet du har i dag, med andre ord, du sitter relativt nær din TV.

 

Hvor stor må en 4K TV være for at du skal få full nytte av *oppløsningen* på denne? Vel, de individuelle pikslene må være akkurat like store som på HD TV'en din. Hva betyr det for skjermstørrelsen? Det betyr at for å få en fullkommen opplevelse av 4K så må den nye 4K TV'en din være like stor som fire 42 tommers TV'er. To ved siden av hverandre og to over. Det er en STOR TV.

 

 

 

 

Her forutsetter du jo at den 42-tommeren du har i dag har så høy oppløsning at den dekker øyts maksimale oppløsningsevne, det er jo slett ikke sikkert, egentlig er det ganske usannsynlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det aller, aller, aller viktigste med 4K er at man må ta skjermstørrelse med i betraktning. Der er mange tekniske termer og ting som vinkler, pixelstørrelse etc, men tenk på det slik - du får bare nytte av høy oppløsning dersom du har "stor nok" TV. La oss si at en 42 tommer HD TV med 1080P oppløsning er *akkurat* stor nok for det rommet du har i dag, med andre ord, du sitter relativt nær din TV.

 

Hvor stor må en 4K TV være for at du skal få full nytte av *oppløsningen* på denne? Vel, de individuelle pikslene må være akkurat like store som på HD TV'en din. Hva betyr det for skjermstørrelsen? Det betyr at for å få en fullkommen opplevelse av 4K så må den nye 4K TV'en din være like stor som fire 42 tommers TV'er. To ved siden av hverandre og to over. Det er en STOR TV.

 

 

 

 

Her forutsetter du jo at den 42-tommeren du har i dag har så høy oppløsning at den dekker øyts maksimale oppløsningsevne, det er jo slett ikke sikkert, egentlig er det ganske usannsynlig.

 

AtW

 

Min anbefaling er, og vil alltid være, at en leser det en svarer på før en svarer. Dersoom du leser innlegget mitt så sier jeg "dersom"... etterfulgt av ... "La oss si at en 42 tommer HD TV med 1080P oppløsning er *akkurat* stor nok for det rommet du har i dag"

 

Med andre ord, om en tar utgangspunkt i at 42 tommer har den aktuelle oppløsningen DA vil resten av det jeg skriver være korrekt. Jeg sier ikke AT 42 tommer er prefekt, jeg sier at DERSOM 42 tommer er perfekt SÅ vil...

 

Da er ikke det ganske usannsynlig, da er det faktisk 100% sannsynlig.

Lenke til kommentar

Teknologiutviklingen på tver har vært fantastisk de siste årene. Veldig synd da at det som sendes på flere og flere kanaler blir dårligere og dårligere.

Kan like godt gå tilbake til min gode gamle Sony 29 tommers trinitron kassetv med en matchvekt på 53 kilo, ser jo uansett mindre og mindre på søppelet.....

Nå har også synet blitt dårlig med årene, så heldigvis er det vanskeligere å se dritten helt klart......:-)

Lenke til kommentar

Jeg er en pixel junkie. Men jeg har lagt merke til at folk flest ikke legger merke til forskjellen på 720p og 1080p. Men når vi snakker om 4k derimot, da merker alle forskjell. Jeg gleder meg til dette er standaren.

 

Er noen år til det, skal man sammenligne med overgangen fra SD til HD (720p) som enda pågår.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...