Gå til innhold

ANMELDELSE: Cities: Skylines


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette ser veldig interessant ut, og blir sikkert kjøpt på eit eller anna tidspunkt. Det ser ut til at utviklaren har tatt sikte på at spelet skal vere eit slags svar på EA sitt SimCity. Eg trur at det, samt den veldig rimelege prisen, vil gjere dei svært populære.

 

Det er veldig bra at vi no får eit skikkeleg moderne bybyggingsspel, men sjølv likar eg betre dei som har historiske tema, av den typen Impressions og seinare Tilted Mill lagde. Eg hadde gladleg vore med på å folkefinansiere eit nytt Immortal Cities-spel.

 

Kay

Lenke til kommentar

Spillet er litt for enkelt. Det å lage bra veisystemer og få opp befolkningen samtidig som man lager stabile industriområder og forretningsområder er veldig lett så lenge man tar seg god tid.

Min by har ingen trafikkorker eller noen punkter der ting hoper seg opp. Kriminalitet og branner er et ikke-problem så lenge man har god inntekt så man kan bygge et overskudd av politi og brannstasjoner. For å få en stabil høy inntekt så lager man MANGE parker og liknende for å få opp verdien på tomter og hus i nabolaget, da stiger nemlig velstanden til folk og de betaler tilsvarende mer skatt.

Utdanning er enkelt, lag MANGE fler barneskoler og videregåendeskoler for så å sette ned vedlikeholdet på dem, da synker antall skoleplasser, men man sparer penger samtidig som innbyggerne blir ekstra glade av kort vei til skolene. Som igjen gjør at velstanden stiger.

Bygg ut industri og kommersielle soner veldig sakte slik at ingen bygninger blir forlatte etc og de oppgraderes basert på utdanningsnivå, velstand og trivselen i byen.

Som med mange byggespill så kan du lage en liten by som går med f.eks. 2000,- i overskudd og ta en pause på 5 timer. Da har man råd til alle bygninger man trenger når man får låst opp alt og trenger heller ikke gå med et stort overskudd for å bygge videre eller få råd til unike bygninger.

I forhold til andre by-byggespill så vil jeg gi dette 7/10 pga at man kan sette navn på alt. Følge etter biler, innbyggere og tilogmed hunder :p Bare å trykke på den grønne saken i toppen av høyre hjørne og man følger etter og kan vinkle hvor du ser fra med musa.Det er veldig bra underholdning og jeg kan sitte lenge å følge etter folk og biler samtidig som jeg gir dem idiotiske navn :D :D Uten det greiene der og at det er veldig vakker grafikk så er ikke dette spillet verdt mer enn 5/10 kanskje 6/10 på en god dag.

 

Edit; Avgjørelsene man kan ta og de greiene der man kan gi gratis kollektivtransport etc resulterer i mindre trafikk som igjen gjør det lettere. Vær flink med å lage et godt kollektivsystem.

 

Rent underholdningsmessig så er det artig i noen dager så går man lei, det er da min mening og ikke et konstatert faktum :p Er det verdt 200,-? Ja og nei, jeg angrer ikke på å ha kjøpt det selv om jeg gikk lei veldig raskt. Det er et meget artig spill å sette noen som ikke har spillt by-byggerspill foran. Sånn sett så er det god fellesunderholdning i stua i stedet for en film :) :)

Endret av Dante's Inferno
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg merker også at spillet dabbet av etter et par timer(når jeg nådde 50-60K innbyggere), de første timene var drit bra dog - men etterhvert mestrer man spillet og repeterer bare gjøremålene, man mister derfor motivasjonen.

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært borti noen by-simulatorspill tidligere. Men elsker simulatorspill generelt. Spill som The Sims, Rollercoaster Tycoon og Game Dev Tycoon står høyt oppe på min liste. Og personlig må jeg si at jeg absolutt elsker Cities Skyline. Det er ekstremt avhengighetsskapende, og akkurat passe utfordrende for en som meg, som som sagt ikke har erfaring med spill som f.eks. SimCity.

 

Jeg elsker spill som er vanskelige og samtidig gir meg skyldfølelsen for at det er vanskelig. Når jeg sitter og klør meg i huet over en traffikkork blir jeg frustrert på meg selv. Og det elsker jeg. Det er ikke som å spille Call of Duty for eksempel, der raseriet blir rettet mot spillet når jeg blir drept for tiende gangen på rad.

Lenke til kommentar

 

Jeg kan trøste alle som gikk på en smell der med at Cities: Skylines er et mye bedre spill, som gjør mye av det samme som SimCity, bare mye bedre.

Samme karakter som Simcity http://www.gamer.no/artikler/anmeldelse-anmeldelse-simcity/117430/alle?

Det er riktig at SimCity fikk en god karakter, men sett i lys av alle problemene som oppstod i etterkant av slippdato (noe som også etter at anmeldelsen ble skrevether på Gamer.no) så er det liten tvil om at spillet mildt sagt fikk seg en solid ripe i lakken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ah Simcity Original og Simcity 2000 var helt konge, digget også Sim City 4 trur jeg det var, men helvete det siste simcity spillet var horribelt og fortjente enda dårligere mottagelse enn det fikk. Hjelper lite at grafikken blir bedre hvis spillet blir fordummet og nedskalert. Takk for dette reviewet, kommer til å kjøpe dette til helga ^^

Endret av Gunman1986
Lenke til kommentar

"Dette er bybyggerspillet vi har ventet på".

 

Nei, det er det ikke. Hvis folk syntes SimCity2013 var fordummet så er dette enda verre... bare til info.

 

Mulig det blir bedre med mods, men tviler på at koedn tillater så altfor mye.

 

Blant mange irritasjonsmomenter:

- Få bygninger

- ingen dynamiske bygninger i det hele tatt (en gravplass eller søppeldynge er akkurat så stor som de vil at den skal være, ikke mer, ikke mindre)

- krematorier erstatter kirkegårder ved å ta ut likene og brenne dem? (ja, det er jo nesten som i virkeligheten)

- Kan ikke oppgradere bygninger (skoler, politi, etc.)

- Ingen tunneler (morsomt da en av utgiverne satt på en stream og sa noe sånt som at veisystemet i byen hans var inspirert av å kjøre rundt i Norge)

- Teite soner (4x rubrikker dybde på alle veier, og det blir horribelt når man prøver å lage litt kurver på veiene)

- en skyskraper tar like stort areal som en villa - eller motsatt (alle vet da dette!)

- å legge enveiskjørte veier er skikkelig moro når du MÅ dra dem i riktig retning for at bilene skal kjøre den veien (det gjelder motorveier også)

- ingen to-veis motorveier (dette er nok med vilje, men jeg syntes det hadde vært greit å ha alternativet)

- kan ikke sette vanlige veier til enveiskjørte (krever skikkelig, som OCD-skikkelig, planlegging i utgangspunktet)

- vil du ha en lekepark må du bruke mer plass enn en skyskraper trenger

- Vann flytter forurensning, men det gjør ikke vind?

- Ingen måte å håndtere søppel på uten forurensning

Ingen måte å redusere forurensning på

- CHIRP (die birdie die!) -dårligste feedback-system ever

- Å sette ut buss/metro er skikkelig smertefullt (UI-messig, pluss altfor lite detaljinformasjon som trengs)

- Hvor er trikkene, monorailene, etc.?

- Hvor reiser folk hen? Jeg aner ikke... må bare gjette

- Administrasjon av kollektiv transport er nesten helt fraværende

- Import-/eksportstyring? Glem det

- Skoler og brannstasjoner overalt. Samme bygningene om og om igjen sprutet utover byen

Solkraftverk litt større enn et kullkraftverk produserer 4x så mye elektrisitet (oh, really?). Dette poenget gjelder egentlig alt av grønn energi i spillet.

 

Alt i alt er det altfor lite detaljstyring som skal til for å drive byen din, og altfor få alternativer til det som "funker"...

 

Men pent er det, og smooth går det, det skal de ha!

Lenke til kommentar

"Dette er bybyggerspillet vi har ventet på".

 

Nei, det er det ikke. Hvis folk syntes SimCity2013 var fordummet så er dette enda verre... bare til info.

 

Mulig det blir bedre med mods, men tviler på at koedn tillater så altfor mye.

 

Blant mange irritasjonsmomenter:

- Få bygninger

- ingen dynamiske bygninger i det hele tatt (en gravplass eller søppeldynge er akkurat så stor som de vil at den skal være, ikke mer, ikke mindre)

- krematorier erstatter kirkegårder ved å ta ut likene og brenne dem? (ja, det er jo nesten som i virkeligheten)

- Kan ikke oppgradere bygninger (skoler, politi, etc.)

- Ingen tunneler (morsomt da en av utgiverne satt på en stream og sa noe sånt som at veisystemet i byen hans var inspirert av å kjøre rundt i Norge)

- Teite soner (4x rubrikker dybde på alle veier, og det blir horribelt når man prøver å lage litt kurver på veiene)

- en skyskraper tar like stort areal som en villa - eller motsatt (alle vet da dette!)

- å legge enveiskjørte veier er skikkelig moro når du MÅ dra dem i riktig retning for at bilene skal kjøre den veien (det gjelder motorveier også)

- ingen to-veis motorveier (dette er nok med vilje, men jeg syntes det hadde vært greit å ha alternativet)

- kan ikke sette vanlige veier til enveiskjørte (krever skikkelig, som OCD-skikkelig, planlegging i utgangspunktet)

- vil du ha en lekepark må du bruke mer plass enn en skyskraper trenger

- Vann flytter forurensning, men det gjør ikke vind?

- Ingen måte å håndtere søppel på uten forurensning

Ingen måte å redusere forurensning på

- CHIRP (die birdie die!) -dårligste feedback-system ever

- Å sette ut buss/metro er skikkelig smertefullt (UI-messig, pluss altfor lite detaljinformasjon som trengs)

- Hvor er trikkene, monorailene, etc.?

- Hvor reiser folk hen? Jeg aner ikke... må bare gjette

- Administrasjon av kollektiv transport er nesten helt fraværende

- Import-/eksportstyring? Glem det

- Skoler og brannstasjoner overalt. Samme bygningene om og om igjen sprutet utover byen

Solkraftverk litt større enn et kullkraftverk produserer 4x så mye elektrisitet (oh, really?). Dette poenget gjelder egentlig alt av grønn energi i spillet.

 

Alt i alt er det altfor lite detaljstyring som skal til for å drive byen din, og altfor få alternativer til det som "funker"...

 

Men pent er det, og smooth går det, det skal de ha!

 

CO har hele tiden sagt at målet deres med utgivelsen er gi ut ett morsomt og interessant spill som har et stabilt fundament som de og moddere kan bygge videre på. Det synes jeg de har klart. Ja det mangler endel og det er for lett akkurat nå. Men om ett års tid vil jeg tro at de manglene vi ser nå er borte. Tunneler vil for eksempel komme ganske snart og da som en fri patch. De har sagt de skal følge CK2 sin måte å lage nytt innhold, det betyr noe kommer gratis og noe må man betale for. For meg er dette spillet en langtids investering, ett spill jeg kan ha det artig med i mange år framover.

Lenke til kommentar

Jeg er ekstremt fornøyd med spillet. Det er en bitteliten gruppe på 13(?) mennesker totalt som står bak. I tillegg har de fikset et brukbart system for moddere som fungerer ganske bra. Jeg er så vanvittig imponert over hvor mye de har klart å få til med en så liten gruppe. Tenk hva de kunne klart med EAs team?

 

De har i tillegg sagt at de kommer til å gi ut masse ekstra content til spillet (mye gratis, noe koster). Gleder meg allerede til det kommer oppgradering (betalt eller ikke, betyr ikke noe for meg) med bedre kollektivtrafikk. Noe CIM2 blir det neppe, men hvis jeg vil styre med bare trafikk bytter jeg bare spill.

 

Spillet er ikke perfekt og det trengs en stor porsjon med detaljestyring for å bli det, men kanskje det kommer etter hvert. Har brukt mange timer til nå, og har mange timer igjen.

 

Rettferdig anmeldelse :)

Lenke til kommentar

Har lagt inn et par timer i dette nå, og syns det er helt konge. Har ikke spillt så mye Sim City eller lignende, og var hvertfall ikke gira på å kjøpe Sim City 2013 etter alt trøbbelet de hadde.

 

Syns det har en helt fin vanskelighetsgrad for meg. Sliter litt av og til, men det er også lett til tider.

 

Eneste minuset er at å koble seg til motorveien er vanskelig, at de ikke er helt rette slik at alt blir firkantet og fint. Det var noen andre ting jeg tenkte på og, men desverre har jeg glemt av de...

Lenke til kommentar

Dette spillet blir kjøpt til høsten, har av ein eller anna grunn alltid likt bybygging når mørketida nærmar seg. Syns utviklerene har gjort eit fornuftig valg samt at di vil forsette utviklinga over litt tid. Det lover godt. Håper spillet blir mulig å gjere litt vanskeligare etter at man har kome igang. Har ingenting imot at byen kan få diverse problem som naturkatastrofer, politikere på fylla, bingo-bander osv. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er riktig at SimCity fikk en god karakter, men sett i lys av alle problemene som oppstod i etterkant av slippdato (noe som også etter at anmeldelsen ble skrevether på Gamer.no) så er det liten tvil om at spillet mildt sagt fikk seg en solid ripe i lakken.

Synes også å huske at alle fortalte dere allerede da anmeldelsen kom at å basere den på en lukket anmelder-session under optimale forhold, var en sikker oppskrift på å pinlige påminnelser som dette.

 

Liker Cities veldig godt så langt, men er enig med Nicci om at det er en del rare valg og mangler. Spesielt at ikke vanlige veier kan oppgraderes til enveiskjørte veier, som nesten er nødvendig for å sluse trafikken gjennom enkelte deler av byen. Synes også det er litt sløvt at f.eks. tog MÅ loope, og ikke kan kjøre en ABC-CBA-rute.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Har lagt ned en hel haug av timer (litt for mange egentlig) på denne i helga og det har virkelig vekket til live den gleden jeg hadde av å spille Sim city en gang i tia.

Det er fremdeles en del mangler, men disse er jeg ganske sikker på blir fikset (tuneller!) men det som er der er virkelig solid.

 

Vil bare påpeke et par ting. Dere som klager over å ikke kunne oppgradere veier til en veiskjørte, det er allerede en mod for dette (god damn yey mod support). Er også en som fjærner det forbanna fjærkreket og automatisk fjærner nedbrennte byggninger. Virkelig gode mods å ha og bare et par trykk unna så slutt å klag.

 

Er bare èn stor bugg jeg har funnet hittill og det er at parker gjør at folk ikke vil ha butikker. Er modda parker som fikser dette til det blir patchet.

 

Spillet er ikke vanskelig i den forstand at penger er lett å tjene og man kan fint få en fungerende by. Problemet er heller å få alt til å gå glatt mens du når 1 mill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...