Gå til innhold

BBC skal gi bort en million små datamaskiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

England er helt fantastisk på slik som dette. Norge derimot, henger etter og nekter.

 

I Norge sitter vi med en half-assed IKT-linje uten nasjonalt pensum, nekter å lære barn noe som helst mer avansert enn noen Excel-formler i matte.

 

Eneste håpet man har er Informasjonsteknologi-valget i VG2 på studiespesialisering. Blir spennende å se om vi lærer noe der, men de jeg har snakket med som har gått på den linja ser ikke ut til å kunne noe særlig (enda).

 

Trist at Norge henger så sinnsykt langt etter Eneste håpet vi har er Lær Kidsa Koding og Kano Norway.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

England er helt fantastisk på slik som dette. Norge derimot, henger etter og nekter.

 

I Norge sitter vi med en half-assed IKT-linje uten nasjonalt pensum, nekter å lære barn noe som helst mer avansert enn noen Excel-formler i matte.

 

Eneste håpet man har er Informasjonsteknologi-valget i VG2 på studiespesialisering. Blir spennende å se om vi lærer noe der, men de jeg har snakket med som har gått på den linja ser ikke ut til å kunne noe særlig (enda).

 

Trist at Norge henger så sinnsykt langt etter Eneste håpet vi har er Lær Kidsa Koding og Kano Norway.

 

Det er også flere norske skoler som deltar i Lego-konkurranse der man må bygge og programmere roboter:

http://hjernekraft.org/info-fll.aspx

  • Liker 3
Lenke til kommentar

jeg driver på hobbybasis med programmering.

dessverre så er det få som vil hjelpe meg når jeg står fast.

 

men de yngre skal nærmest "tvinges" inn i dette

 

Du har bokstavelig talt hundrevis av muligheter om du trenger hjelp med programmering.

http://www.reddit.com/r/learnprogramming og mange fler ressurser eksisterer på reddit.com

ICQ - Chatrom dedikerte til amatør-/hobby-programmerere.

Khan Academy har intro-kurs i JS og to avanserte kurs i JS, de har også kurs i HTML/CSS og HTML/JS-implementasjon.

YouTube inneholder utallige videoer, generelly såvel som spesifikke gjennomganger av alt mulig.

Google-søk er uvurderlig uansett hva du lurer på.

 

Når det er snakk om de yngre handler det om å tilrettelegge for læringen dems, en forelder er nødt til å kjøpe ungen sin en ball om de vil h*n skal lære seg å spille fotball.

Barn tvinges ikke til å lære, å lære er noe barn naturlig ønsker, det er hva mange av oss tar med i voksen alder, deg selv inkludert tydeligvis. Samfunnet i dag trenger at vi tilrettelegger for at både jenter og gutter lærer seg programmering, forstår hvordan enhetene de bruker daglig fungerer. Alternativet er bokstavelig talt Idiocracy gjort virkelig hva angår IT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det med teori og praksis , som ikke alltid henger i hop

jeg sliter ihvertfall å få hjelp der . til det språket jeg bruker

 

 

Når det gjelder hva de ung ønsker , hva foreldrene ønsker og hvilke muligheter man har generelt sett ( og ikke bare om programgrine ) så er min erfaring at den kombinasjonen ikke alltid går opp

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

England er helt fantastisk på slik som dette. Norge derimot, henger etter og nekter.

 

I Norge sitter vi med en half-assed IKT-linje uten nasjonalt pensum, nekter å lære barn noe som helst mer avansert enn noen Excel-formler i matte.

 

Eneste håpet man har er Informasjonsteknologi-valget i VG2 på studiespesialisering. Blir spennende å se om vi lærer noe der, men de jeg har snakket med som har gått på den linja ser ikke ut til å kunne noe særlig (enda).

 

Trist at Norge henger så sinnsykt langt etter Eneste håpet vi har er Lær Kidsa Koding og Kano Norway.

Det er også flere norske skoler som deltar i Lego-konkurranse der man må bygge og programmere roboter:

http://hjernekraft.org/info-fll.aspx

Dette er en brøkdel av det England holder på med.

Lenke til kommentar

Det norske skolevesenet og NRK bør slenge seg på opplegget, bestille enheter og oversette oppgaver etc. Lage et opplegg ut av det. Hvem er det som kan sette i gang et slikt tiltak i Norge?

Statlig vil jeg anta at Kunnskapsdepartementet vil kunne ta tak i dette.

 

Ellers har vi organisasjoner som Lær Kidsa Koding.

Lenke til kommentar

Det er bare å la være å kaste bort lisenspengene på særinteresse-underholdning som fotball så får man frigjort massevis av penger til samfunnsnyttig folkeopplysning som å lære kidsa koding.

Hvordan skal man få det til ?

Det er jo mange som har særinteresser i NRK .

Enkelte av dem vil nok også gå av skaftet hvis de plutselig måtte begynne å betale mye mere for å få dekket behovet sitt ( helst uten reklame )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...