Gå til innhold

SNIKTITT: Apple Watch


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Jeg har en bonusdatter på 23 som er levende opptatt av moter og trender. Hun har hatt alle iPhones siden 2008, pluss flere MBA. I går spurte jeg henne om hun skulle ha Apple Watch, og svaret var "Hæ?".

Lenke til kommentar

Den eneste plussen som Apple Watch har er at den passer fint inn i epleøkosystemet. Hvis man skal sammenligne og være helt ærlig så synes jeg Samsung har gjort det mest imponerende - pakket en hel mobiltelefon (og dermed mange, mange flere funksjoner) i sin telefon contra Apple. AWatch uten iPhone blir litt som en bil uten hjul.

 

Personlig så trodde jeg Apple burde ha tatt sitt forrige iPod Nano (den firkantede, ikke den siste varianten) og heller utvidet funksjonaliteten på den i stedet for å gå for en helt ny klokke fra scratch. Der kunne Apple også ha "slaktet" Nano serien, og heller hatt folk bruke klokke som mp3 spiller med BT headset/propper og hva ellers.

En sak for seg selv er at Apple har ikke lansert så forferdelig umodne produkter - og en klokke som ikke er garantert vanntett til minst 10 meters dyp og ikke nok batteri til å vare i minst en uke er ikke noe klokke i det hele tatt.

Og her kan man faktisk si ja - hvis man tar specs i betraktning - alle specs - så er epleklokken milevis bak sine konkurrenter, og den eneste man kan bortfoklare dette med blir "ja men se så mange fine armbånd!".

 

Hvis man faktisk går tilbake og ser på aller første iPad prototypen (som det ikke ble noe av til slutt) så ser man også en del av perfeksjonismen som Jobs krevde i sin tid, som har tydeligvis visnet vekk i det som gjelder helt nye produkter.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Syntes skjermen virker å være en smule blass med dårlig sortnivå? Virker som man må være villig til å inngå endel kompromisser om man skal anskaffe seg førstegenerasjon av en ny produktserie. Prisen på utgaven i stål (Apple Watch) ble noe dyrere enn jeg hadde håpet på og forventet, og prisen på Link Bracelet alene er satt til 449-dollar noe jeg syntes er ren vanvidd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så sport edition har vanlig glass og laget av aluminium mens Apple watch er i stål og bruker sapphire glass.

 

Jeg syntes forøvrig det er helt drøyt at en jævlig henke i stål koster 449 dollar. Den lile biten med metall koster like mye som en iPad.

 

399 dollar for sport edition

599 for Apple Watch

 

Er helt ok priser, men herregud, prisen på det tilbehøret er helt bak mål

Lenke til kommentar

Dårlig gjort av dere å ikke være mer positiv til produktet når Apple betaler turen deres. Det blir nok siste gang.

 

Den dagen ingen sier noe kritisk om ett produkt som de undersøker vil bli en trist dag for oss forbrukere.

Selv om Apple betaler for å få dem dit betyr det ikke at man må kun si positive ting.

Da kan Apple selv lage repotasjene og selge dem til diverse nettsier/aviser. Hva er da vitsen med en nøytral reporter om de ikke kan skrive sin mening?

Lenke til kommentar

De er nå i det minste med i racet, kanskje dette betyr Android OEMs ser sitt snitt til å virkelig slenge litt penger og videre innsats inn i utviklingen, nå som de ser Apple ikke blir å dra ifra så det synger med Apple Watch og det faktisk er profitt å hente i toppsjiktet*.

 

Toppsjiktet av betalingsvillige.

Lenke til kommentar

På det bildet av de dyre modellene i glassmonter så ser det ut som om skjermen er løsnet fra huset. Synsbedrag, dummy, batterieksplosjon?? Eller skal det være sånn? Ser ut til å være likt på begge :hmm: .

Synsbedrag / refleksjon fra lyset.

 

Veldig tvilsomt med både bruk av dummy og at det er batteriekspansjon på de utstillings modellene der.

Lenke til kommentar

Ref spørsmål om skjerm: Det er hverken synsbedrag eller defekter det er snakk om. Ved vekting av ulike nyanser i bildet dukker den effekten opp, og det gjelder uansett type Apple Watch. Forsøkte å styre unna det, men kombinasjonen trevirke, hud og en ganske lyssterk LCD-skjerm er ikke så lett å stille fornuftig alltid. For det det er verdt - klokken ser bedre ut i levende live enn jeg har vært i stand til å få bildene til å vise. Kantene er mørke, og nyansene inni ses ikke tydelig med øyet, men fremheves av og til av etterbehandlingen.

Batteritid på 18 timer er ugunstig, med tanke på at det er snakk om 18 timer med stort og smått. Gitt et par timer bruk og resten av tiden i dvale, er det ikke mye. Spesielt ikke dersom flere, som meg, er lagelige til å glemme å ta på seg klokken igjen etter lading. Android Wear-klokkene, og Samsungs Tizen-varianter, kan vare i dagevis, litt avhengig av hvordan man bruker dem. Bruker du den like forsiktig som jeg får inntrykk av at Apple ønsker Watch skal brukes, mistenker jeg at også Gear S som fullverdig telefon, med apper og det hele, kan matche Apple Watch i batteritid.

Det store spørsmålet er helt konkret hva den typiske bruken Apple refererer til er. Hadde det vært 18 sammenhengende timer med skjermen på, ville det vært imponerende.

Fasiten kommer først når klokken og programvaren er helt ferdig, og noen har fått prøvd den i daglig bruk.

Det som virker mest spennende med Apple Watch er momentet selskapet har. Det er utviklerne som lager killer apps, og de kommer ikke hvis det ikke er mistanke om en kritisk masse brukere som kan laste ned/kjøpe produktene. Apple fremheves stadig som selskapet som henter mest penger ut av appene i økosystemet sitt. Hvis man fortsatt regner med at Apple vil selge i bøtter og spann av denne klokken, tross blandet mottakelse, kan det hende killer appen og "oppskriften" er der nærmest uavhengig av Apples innsats. I så fall kan det bli spennende veldig fort, og vi kan også se epleklokka drive Android Wear, Tizen, WebOS/LG Wearable Platform, etc. Om noen først får suksess i en formfaktor/med et konsept blør det ofte over.

Akkurat nå er Apple Watch "enda en" smartklokke, men det er fortsatt litt spenning igjen :)

Endret av fjarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det store spørsmålet er helt konkret hva den typiske bruken Apple refererer til er. Hadde det vært 18 sammenhengende timer med skjermen på, ville det vært imponerende.

Apple har gitt detaljert informasjon om hvordan de kom fram til batteritidene sine her:

http://www.apple.com/watch/battery.html

 

Deres "18 timer typisk bruk" er slik: 90 time checks, 90 notifications, 45 minutes of app use, and a 30-minute workout with music playback from Apple Watch via Bluetooth, over the course of 18 hours.

 

Forøvrig hevder de 6.5 timer aktiv bruk for musikk over bluetooth, eller "treningsmodus", og 48 timer om du bare bruker den til å sjekke klokka.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...