Gå til innhold

Denne bilen ble ødelagt av en laserkanon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble ikke så veldig imponert her.

Med et refleksivt lag (noe alla speil ) vil jeg anta at det vil bli langt vanskeligere om enn ikke umulig for en laserkanon å ødelegge et mål?

Men da blir man jo desto enda lettere mål for andre mer konvensjonelle våpen :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ble ikke så veldig imponert her.

Med et refleksivt lag (noe alla speil ) vil jeg anta at det vil bli langt vanskeligere om enn ikke umulig for en laserkanon å ødelegge et mål?

30rmfj7.jpg

Combat Edition?

 

I en vanlig laserkutter så må man holde speilene plettfrie og ha svært godt avsug. Minste grums på et speil så får strålen tak og griller speilet. De skal gnukke og pusse bra mye på det speilbelagte kjøretøyet sitt om det skal ha noen effekt. Og er vel uansett ikke så bra å kjøre rundt i en stor diskoball midt ute på en slagmark.

 

Et lite forkullet støvkorn gir litt sot, som gir strålen litt bedre tak, som igjen gir enda mer sot osv osv I løpet av veldig kort tid så er det en fin svart overflate der som strålen virkelig kan spise seg inn i.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Laser som våpen stammer helt fra tiden den ble funnet opp (og fra enda tidligere is sci-fi), og enda har den ikke nådd opp til forventningene. Noe annet enn å brenne hull i nokså myke mål har den enda ikke klart, for det vil kreve ytelser i megawatt-klassen, og selv de små milepælene som oppnådd hittil kommer på bekostning av pris, størrelse, og teknisk kompleksitet.

Sånn sett er satsingen på elektriske våpen (enten "railgun", eller plasma-akselerasjon, eller magnetisk akselerasjon av et annet sort) mye mer lovende.

 

Angående speil - man trenger ikke det. Som "laserfanger" (ref "kulefanger" for kinetiske våpen) brukes plater med grafitt, som kan tåle veldig mye juling.

Lenke til kommentar

Ble ikke så veldig imponert her.

Med et refleksivt lag (noe alla speil ) vil jeg anta at det vil bli langt vanskeligere om enn ikke umulig for en laserkanon å ødelegge et mål?

 

Niks.

Temperaturen blir over 10000 grader der laseren treffer, og smelter alt som kunne reflektert før det får reflektert. arealet som treffes er knøttsmått, vi snakker fokus på millimetere, med termisk energi i 30 kilowatts klassen, samme energi som skyver en to tonns bil opp i 200 kilometer i timen, slik kan man sammenligne energien med friksjonen en slik bil gir mot bakken, hadde den friksjonen vært fokusert på noen millimeter av bakken så ville bakken blitt varmet opp så mye at den hadde vaporisert. og dette går bare en vei, 30 kw idag blir til

Lenke til kommentar

 

Ble ikke så veldig imponert her.

Med et refleksivt lag (noe alla speil ) vil jeg anta at det vil bli langt vanskeligere om enn ikke umulig for en laserkanon å ødelegge et mål?

 

Niks.

Temperaturen blir over 10000 grader der laseren treffer, og smelter alt som kunne reflektert før det får reflektert.

En lysstråle har ikke temperatur. Temperaturen i kontaktpunktet er basert på hvor mye av en energien fra laseren som blir absorbert av materialet (og inverst, hvor mye som blir reflektert). Nå sier jeg ikke at disco-armor har noe for seg, men det er pga andre problemer enn at "temperaturen er over 10000 grader der laseren treffer".

Lenke til kommentar

 

 

Ble ikke så veldig imponert her.

Med et refleksivt lag (noe alla speil ) vil jeg anta at det vil bli langt vanskeligere om enn ikke umulig for en laserkanon å ødelegge et mål?

Niks.

Temperaturen blir over 10000 grader der laseren treffer, og smelter alt som kunne reflektert før det får reflektert.

En lysstråle har ikke temperatur. Temperaturen i kontaktpunktet er basert på hvor mye av en energien fra laseren som blir absorbert av materialet (og inverst, hvor mye som blir reflektert). Nå sier jeg ikke at disco-armor har noe for seg, men det er pga andre problemer enn at "temperaturen er over 10000 grader der laseren treffer".

 

Korrekt. Å si at et reflekterende materiale ikke får TID til å reflektere er i beste fall helt på viddene. Eller at en laser har en forhåndsbestemt temperatur der den treffer. Det er dog noe forvirring rundt dette for Ola nordmann. For hver sommer er det de som ikke ser at du ikke kan oppgir en viss temperatur i sola, dvs. at de har hatt termometeret i sola, og gjør en avlesning. Mens andre spesifiserer "temperaturen i skyggen", som i grunn er unødvendig, da det er eneste måten å kunne måle tempen, og fortsatt få en meningsfylt resultat.

 

Og bare så det er sagt, laserstrålen vil allerede ha blitt reflektert millioner av ganger på innsiden av maskinen.

 

Ikke at jeg påstår at du kan oppnå full refleksjon på bilen i noe annet enn perfekte forhold satt opp på en perfekt måte.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Niks.

Temperaturen blir over 10000 grader der laseren treffer, og smelter alt som kunne reflektert før det får reflektert. arealet som treffes er knøttsmått, vi snakker fokus på millimetere, med termisk energi i 30 kilowatts klassen, samme energi som skyver en to tonns bil opp i 200 kilometer i timen, slik kan man sammenligne energien med friksjonen en slik bil gir mot bakken, hadde den friksjonen vært fokusert på noen millimeter av bakken så ville bakken blitt varmet opp så mye at den hadde vaporisert. og dette går bare en vei, 30 kw idag blir til

 

 

Jaaah ... Eh, nei. 30 kilowatt tilsvarer ca 40 hk, tilsvarende ytelsen man finner i en 1954-modell VW Boble, og den klarte man knapt å piske opp i 100 km/t. Ikke veide den to tonn heller, så prøv igjen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...