Gå til innhold

Her ser han grønt for første gang i livet sitt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har opplevd at jeg ikke greier å bestemme meg for om en reklameplakat er gul eller grønn. Er vel en form for fargeblindhet, selv om jeg stort sett ser tydelig forskjell på farger, inkludert gul og grønn.

 

Edit: Rundt #E5FF00

Endret av Samuel T.
Lenke til kommentar

Nå er man vel ikke strengt tatt fargeblind når man ikke ser/ser forskjell på rødt og grønt - man er fargesvak. Fargeblinde er de som ikke ser (eller gjenkjenner) farger i det hele tatt - nei vi ser ikke i sort/hvitt, men utover det er vi på vei fra fargelæren til filosofien. Undertegnede har akromatopsi, dvs. at man som en analogi kan si at vi bare har øyne (=synsceller) med piksler som ikke ser farger, altså fargeblind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat hvor godt du kan skille farger er en høyst glidende grense. Ikke noe menneske er perfekt, og normalt syn vil bare si at man havner innenfor et utvalg med gjennomsnitlig god prestasjon.

En slik test som dette er litt mer omfattende når det kommer til det å blande farger fra hverandre: http://www.color-blindness.com/farnsworth-munsell-100-hue-color-vision-test/#prettyPhoto

Og selv små svakheter vil potensielt kunne oppdages. En som klassifiseres som fargesvak vil raskt få svært mye dårligere resultater, men selv jeg, som i tester blir ansett som normalt syn, klarer ikke perfect score. Som regel et par eller to som blir feil. Som igjen gir meg en 15-16 poeng (lavere er bedre).

Men igjen, det kan påvirkes litt av bla. skjermen også. (men om det er visse farger som skiller seg ut, så kan det gi tendenser til om du sliter på visse farger)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg har opplevd at jeg ikke greier å bestemme meg for om en reklameplakat er gul eller grønn. Er vel en form for fargeblindhet, selv om jeg stort sett ser tydelig forskjell på farger, inkludert gul og grønn.

 

Edit: Rundt #E5FF00

 

Selv jeg sliter med å sette den på enten gul eller grønt, men den ligger faktisk midt i mellom de to. Du er pokkers nære "lemon lime" på #E3FF00.

Lenke til kommentar

Fargesvak, fargeblind eller blind.

 

Våre sanser, og spesielt øynene er jo svært begrenset i forhold til spekteret som lyskilder sender ut, og som blir reflektert.

 

Selv er jeg fargesvak, noe som gav meg 6/9 på sesjon i stedet for 9/9 ;)

Så det var da godt for noe!

 

Gi meg briller som ser røntgen, IR og UV. Da snakker vi :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...