Gå til innhold

Nvidia Shield er verdens første 4K Android TV-konsoll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så bra hardware, hvorfor så billig ? Jeg skal kjøpe den. Er det noen som vet når den kommer til Norge ??

 

Er hardwaren virkelig SÅ bra? Å avspille film i 4K er noe annet enn å rendere spillgrafikk. Du kan bare glemme å spille med 4K oppløsning og 60 FPS.

Mulig jeg blander litt nå, så ta det med en liten klype salt, men Tegra X1 er oppgitt til å ha 256 GPU-kjerner, mens GeForce GTX 980 er oppgitt til å ha 2048 CUDA-kjerner. Hvor vidt det er det nøyaktig det samme aner jeg ikke, men jeg vil tro at det gir en ganske god pekepinn på hvordan den yter i forhold et high-end grafikkort.

Lenke til kommentar

 

Så bra hardware, hvorfor så billig ? Jeg skal kjøpe den. Er det noen som vet når den kommer til Norge ??

 

Er hardwaren virkelig SÅ bra? Å avspille film i 4K er noe annet enn å rendere spillgrafikk. Du kan bare glemme å spille med 4K oppløsning og 60 FPS.

Mulig jeg blander litt nå, så ta det med en liten klype salt, men Tegra X1 er oppgitt til å ha 256 GPU-kjerner, mens GeForce GTX 980 er oppgitt til å ha 2048 CUDA-kjerner. Hvor vidt det er det nøyaktig det samme aner jeg ikke, men jeg vil tro at det gir en ganske god pekepinn på hvordan den yter i forhold et high-end grafikkort.

http://www.techspot.com/news/59945-nvidia-announces-shield-tegra-x1-android-tv-box.html

Den har 256 CUDA kjerner, tror det er feil i artikkelen her. Når det gjelder slike ting vil NVIDIA imponere. Derfor publiserer de tall som absolutt ikke sier noenting som helst. NVIDIA kan ikke utføre magi. Denne lille boksen vil nok være et stykke unna ps4/xbox one i ytelse. OG konsoll er laaaaaangt unna 980 i ytelse. Jeg tror nok intel HD graphics slår denne. Så de spillene du kan spille er Android spill som enhver toppmodell kan spille. Så istedenfor å kjøpe denne kan du bare kjøpe en mobil og kjøpe en android kontroller. Alternativt en HDMI til micro USB hvis du ikke vil overføre skjermen til TV trådløs.

Lenke til kommentar

Spennende, kan være en grei HTPC. Kun 16 GB, hva med minne kort?

Støtter micro-SD kort

 

Jeg tror nok intel HD graphics slår denne.

Nope, da må du isåfall grave frem en av Iris Pro variantene med L4 cache.

 

Så istedenfor å kjøpe denne kan du bare kjøpe en mobil og kjøpe en android kontroller.

Selv med samme SoC er nok denne boksen raskere, husk at her har du ikke batteri, samt et helt annen kjøleløsning. I denne konsollen kan du fint kjøre hele systemet på for ekempel 10W, mens du i en mobil eller nettbrett er mye mer begrenset.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som stand-alone konsoll/htpc kan den nok ikke konkurrere med x1/p4 eller en normal HTPC, men så var det dette med streaming, både lokalt og over Grid. Har K1 versjonen og den brukes både til HTPC, spillkonsoll, vanlig nettbrett og som tilleggsverktøy på jobb (pga stylusen som følger med med svært grei følelse og oppdatering). Nå må det bemerkes at jeg så og si ikke bruker den hjemme, men med over 250 reisedøgn så har den blitt en god reisekompis!

 

K1 har vel halvparten av Cuda-kjerner, men klarer fint å spille 4k-innhold pr. i dag (24-30 fps). Så at X1 får det til med 60 fps både avspilling og opptak ville nok ikke være en bombe.

 

Av ekslusive androidspill til shield tab får man bl.a. Halflife 2, Portal og Halflife 2 ep1 pr i dag i tillegg til ca 50 andre svært gode titler. Å sammenligne dette med candycrush eller whatever er noe ute på jordet.

 

Og er det virkelig noen som leter etter et nettbrett til rendering og annen grafisk prosessering så er det mulig at de bør tenke noe større.

 

At de derimot velger Android TV i stedet for vaniljeroid er jeg mere betenkt over. Har ikke erfaring med ATV, men har blitt veldig glad i instant utrulling av nyeste Android på mitt nåværende Shield, oppdateringshastigheten er over all forventning noe som flere var svært skeptiske til når den kom ut.

 

Så var det vekten, 650 gram? Dette må vel inkludere stativ til konsollvisning osv eller så bør det være feil. Det viktigste for meg med Shield tab jeg har nå er jo dette at det kjører så mange roller i tillegg til å være et knallbra nettbrett i seg selv. 650 gram høres mye ut, bortimot en dobling om det stemmer.

Lenke til kommentar

 

Spennende, kan være en grei HTPC. Kun 16 GB, hva med minne kort?

Støtter micro-SD kort

 

Jeg tror nok intel HD graphics slår denne.

Nope, da må du isåfall grave frem en av Iris Pro variantene med L4 cache.

 

Så istedenfor å kjøpe denne kan du bare kjøpe en mobil og kjøpe en android kontroller.

Selv med samme SoC er nok denne boksen raskere, husk at her har du ikke batteri, samt et helt annen kjøleløsning. I denne konsollen kan du fint kjøre hele systemet på for ekempel 10W, mens du i en mobil eller nettbrett er mye mer begrenset.

 

 

De vil nok kunne klokke den høyere ja, dessuten vil den aldri oppleve throttling, det er vel tilstede på så godt som alle kraftige modeller hvis de kjører på fullt. For en mobil kan jo fint kjøre på over 10W: http://www.anandtech.com/show/8425/huawei-honor-6-review/4

Her kjører Honor 6 på over 11W under en av testene. Så du vil få bedre ytelse, men jeg føler ikke det er verdt å betale 2000 kr ekstra for. Ville heller brukt de 2000 kr på en GPU. Dette er jo og HW som må oppdateres ofte for å ha lik ytelse som mobiler.

Lenke til kommentar

Men hvorfor må det se så jånny ut? Hvorfor ikke bare en fin liten box i aluminium...

 

 

Det er for at om du går lei av hele greia, så kan du ta fram sag og sandpapir og file av de skarpe tuppene på toppen. Da kan du bruke den som dildo. Altså meget gjenbruksvennlig :green:

Lenke til kommentar

 

men kan man streame fra pcen da?

Med ShadowPlay i GeForce Experience mener du?

Ja, det kan du...

Han mener nok Nvidia Gamestream. Jeg er usikker på om denne kan streame til sider som Twitch, men du kan streame spill fra din Nvidia maskin. På samme måte som Shield Portable og Shield Tablet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...