Gå til innhold

Hva er disse merkelige lyse flekkene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel nærliggende å tro at det er en form for is, kanskje? Jeg er ikke så stødig i fysikk og kjemi, men jeg har forstått det sånn at blant annet metan også kan fryse til is? (det er vel metan det er på Europa?)

 

Dette er ikke Europa, men Ceres. Det kan være helt normal is, for det tror man det er ganske mye av på "planeten".
Lenke til kommentar

Om det er noe annet enn is, så må det nok være den største sensasjonen siden...nei den største sensasjonen, punktum.

 

Dawn har vel spektrometer om bord så om noen få dager vil de nok få nøyaktige målinger av hvilken type is det eventuelt er. Det er antatt at Ceres inneholder store mengder vann, både på overflate og under.

 

Disse bildene ligner veldig på noen tatt over månens sørpol for noen år siden (refleksjonsgraden til Ceres er veldig lik månens), dette ble vel konfirmert som vannis etter hvert. Det som blir interessant er å se hvilken type vann det er, tungt eller "vanlig".

Lenke til kommentar

Det er vel nærliggende å tro at det er en form for is, kanskje? Jeg er ikke så stødig i fysikk og kjemi, men jeg har forstått det sånn at blant annet metan også kan fryse til is? (det er vel metan det er på Europa?)

 

Whoa! Stopp en halv nå. La oss nå ikke spekulere i vilden sky med fantastiske forklaringer med basis i fysikk og kjemi her. Uforklarlige lysflekker kan rett og slett enkelt forklares med at det dreier seg om romvesener.

 

fa8qv6.jpg

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...