AfterGlow Skrevet 2. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2015 Salget av elbilene begynner å nærme seg en kritisk grense.Snart kan det bli dyrere å kjøpe elbiler Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2015 Like greit. Ingen grunn til at en type bil skal subsidieres av andre. Fjern heller alle avgifter og la folk få bestemme selv hva slags bil de vil ha. Om de vil ha elbil så er det helt greit, da kan de kjøpe det, og betale litt ekstra om de absolutt vil være "grønne". 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg NightFlare Skrevet 2. mars 2015 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 2. mars 2015 Like greit. Ingen grunn til at en type bil skal subsidieres av andre. Fjern heller alle avgifter og la folk få bestemme selv hva slags bil de vil ha. Om de vil ha elbil så er det helt greit, da kan de kjøpe det, og betale litt ekstra om de absolutt vil være "grønne". Ja, for det er jo veien å gå for Norge om de vil nå klimamålene sine, eller når det snakkes om å redusere trafikk i Oslo fordi det er for mye forurensning og dårlig luft. Da er det virkelig lurt å kutte fordelene for elbil. 17 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 2. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2015 Tviler på at det gjøres noe med elbilfordelene før tidligst i 2017. Det eneste som endres er nok at det strammes inn på kollektivfelt enkelte steder (krav om passasjer i elbilen) Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 2. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2015 Det er i alle fall ingen grunn til at en Asker-Passat (Tesla Model S) på over 2 tonn skal ha samme årsavgift som veteranbiler og mopeder. 7 Lenke til kommentar
MacBain Skrevet 2. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2015 En ting som er sikkert er ihvertfall at elbilene må bort ifra kollektivfeltet umiddelbart. Det mest miljøvennlinge alternativer er å reise kollektivt og når bussen må stå i kå grunnet alle elbilene så velger flere sikkert bort å reise kollektivt. Samt at de burde også innføre avgifter på visse elbiler basert på vekt etc. når ett 700hk monster på over 2 tonn slipper alt av avgifter samtidig som den sliter voldsomt på veibanen blir det litt feil. 4 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2015 Årsavgiften bør være beregnet ut fra vekt og ikke noe annet Co2 utslipp betales gjennom drivstoffet, så el-biler slipper unna den avgiften Bom for alle kjøretøy Kollektivfelt for el-biler med minst 2 personer El-biler tar like mye plass på fergene så de må betale også Parkering i byen må være gratis for el-biler så butikkene har litt inntekt (eller gratis for alle) Lenke til kommentar
NyZeta Skrevet 2. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2015 Slik jeg ser det så får det å fjerne godene som bompenger og kollektivfelt størst invirkning på mengden elbiler i bruk. Jeg tror at mange har kjøpt el-bil nettopp på grunn av disse godene. Når da de forsvinner, kommer mange til å selge bilene sine igjen. Det er ikke en fordel å ha en elbil som en bil nr to i stallen. Rett og slett fordi begrensningene ladehastigheten har i dag ikke gjør det mulig å bruke bilen (med mindre du har en tesla) til lange turer. Hvis man istedenfor setter på mva på bilene som skal selges nye, blir det interessant for de som allerede har el-bil å beholde bilen med tanke på verdiøkningen. I tillegg er det også en automatisk begrensning av mengden nye biler på markedet. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 2. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2015 Er det sagt noe om salgstallet for Hydrogenbiler må nå 50 000 solgte også ? (Aner et nytt markedssegment her hvis EL og HY behandles separat) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl Skrevet 2. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2015 de to eneste fordelene jeg er enig med at skal fjernes er kollektivfelt og veiavgift, syns ikke man burde betale for motorstørrelse på elektriske biler Lenke til kommentar
Snøspade Skrevet 2. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2015 (endret) Det er i alle fall ingen grunn til at en Asker-Passat (Tesla Model S) på over 2 tonn skal ha samme årsavgift som veteranbiler og mopeder. Hvorfor skal veteranbiler være billigere? Ofte ganske tunge biler, uten noen form for effektiv eller "ren" motor. Om ikke annet burde de jo vært ekstra avgiftsbelagt. Slik jeg ser det så får det å fjerne godene som bompenger og kollektivfelt størst invirkning på mengden elbiler i bruk. Jeg tror at mange har kjøpt el-bil nettopp på grunn av disse godene. Når da de forsvinner, kommer mange til å selge bilene sine igjen. Det er ikke en fordel å ha en elbil som en bil nr to i stallen. Rett og slett fordi begrensningene ladehastigheten har i dag ikke gjør det mulig å bruke bilen (med mindre du har en tesla) til lange turer. Hvis man istedenfor setter på mva på bilene som skal selges nye, blir det interessant for de som allerede har el-bil å beholde bilen med tanke på verdiøkningen. I tillegg er det også en automatisk begrensning av mengden nye biler på markedet. Hvis du har el-bil som bil nummer to har du nok allerede en bil som klarer langturene. Dermed spiller det vel egentlig liten rolle i hverdagen om du har en liten el-bil eller liten vanlig bil? Hvis du allerede har en Passat i garasjen tviler jeg for at du tar Poloen ut på langtur Endret 2. mars 2015 av Optimuz Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 2. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2015 Det er i alle fall ingen grunn til at en Asker-Passat (Tesla Model S) på over 2 tonn skal ha samme årsavgift som veteranbiler og mopeder. Hvorfor skal veteranbiler være billigere? Ofte ganske tunge biler, uten noen form for effektiv eller "ren" motor. Om ikke annet burde de jo vært ekstra avgiftsbelagt. Veteranbiler går som oftest ikke på langt nær så mange kilometer i året. Uansett, for å få en "rettferdig" årsavgift bør den differensieres både etter vekt og kjørelengde. Kanskje den bør todeles, hvor vektavgiften er fast og km-avgiften bakes inn i forsikringen (som allerede blir beregnet etter kjørelengde). Lenke til kommentar
GrixM Skrevet 2. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2015 (endret) Hvis elbilfordelene dras inn blir jeg fortvilet. Det er faktisk livsfarlig. Tusenvis av mennesker vil dø som indirekte følge, for eksempel av lungekreft. Endret 2. mars 2015 av GrixM Lenke til kommentar
kilik Skrevet 2. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2015 Jeg kan se for meg momsfritaket forsvinner. Trolig starter man forsiktig med f.eks. 5% moms og så må man betale full 25% moms for Tesla og co. om fem år. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2015 Like greit. Ingen grunn til at en type bil skal subsidieres av andre. Fjern heller alle avgifter og la folk få bestemme selv hva slags bil de vil ha. Om de vil ha elbil så er det helt greit, da kan de kjøpe det, og betale litt ekstra om de absolutt vil være "grønne". Ja, for det er jo veien å gå for Norge om de vil nå klimamålene sine, eller når det snakkes om å redusere trafikk i Oslo fordi det er for mye forurensning og dårlig luft. Da er det virkelig lurt å kutte fordelene for elbil. Om man bor i byen får man tåle litt eksos og dårlig luft. Det er ingen menneskerett å bo i Oslogryta. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2015 Like greit. Ingen grunn til at en type bil skal subsidieres av andre. Fjern heller alle avgifter og la folk få bestemme selv hva slags bil de vil ha. Om de vil ha elbil så er det helt greit, da kan de kjøpe det, og betale litt ekstra om de absolutt vil være "grønne". Ja, for det er jo veien å gå for Norge om de vil nå klimamålene sine, eller når det snakkes om å redusere trafikk i Oslo fordi det er for mye forurensning og dårlig luft. Da er det virkelig lurt å kutte fordelene for elbil. Om man bor i byen får man tåle litt eksos og dårlig luft. Det er ingen menneskerett å bo i Oslogryta. Er det en menneskerett å forurense avgiftsfritt? Om ikke, hvorfor er menneskerettigheter relevant? AtW 4 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2015 Dette ser jeg virkelig frem til. Alle fordeler bør fjernes. Sånn som det er nå kveles bysentra av parkerte elbiler for de som jobber der hele dagen. Ingen ledig til kunder. Hva skjer da? Butikker går konkurs. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2015 Jeg skjønner motivasjonen bak støtte til elbiler, men det er tross alt ikke så ekstremt bra for samfunnet med elbiler, det er bare litt bedre enn bensinbiler, det er stort sett verre enn alle andre alternative transportmetoder allikevel, så det er veldig mye vekting mot elbiler per i dag. AtW Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2015 Like greit. Ingen grunn til at en type bil skal subsidieres av andre. Fjern heller alle avgifter og la folk få bestemme selv hva slags bil de vil ha. Om de vil ha elbil så er det helt greit, da kan de kjøpe det, og betale litt ekstra om de absolutt vil være "grønne". Ja, for det er jo veien å gå for Norge om de vil nå klimamålene sine, eller når det snakkes om å redusere trafikk i Oslo fordi det er for mye forurensning og dårlig luft. Da er det virkelig lurt å kutte fordelene for elbil. Om man bor i byen får man tåle litt eksos og dårlig luft. Det er ingen menneskerett å bo i Oslogryta. Er det en menneskerett å forurense avgiftsfritt? Om ikke, hvorfor er menneskerettigheter relevant? AtW Folk forurenser enten staten krever inn avgift eller ikke. På samme måte som folk handler handlepose selv om den nå heter Trinepose og er en krone dyrere. Om du tror at man kan skatte seg bort fra klimahysteriet så tar du nok feil. Om du kjøper deg en Tesla, så bruker du kanskje litt mindre bensin. Men det betyr bare at det er mer bensin å bruke for andre. Støtter du elbiler så støtter du også kullkraftverk i de fleste av verdens land. Ikke akkurat miljøvennelig. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2015 Like greit. Ingen grunn til at en type bil skal subsidieres av andre. Fjern heller alle avgifter og la folk få bestemme selv hva slags bil de vil ha. Om de vil ha elbil så er det helt greit, da kan de kjøpe det, og betale litt ekstra om de absolutt vil være "grønne". Ja, for det er jo veien å gå for Norge om de vil nå klimamålene sine, eller når det snakkes om å redusere trafikk i Oslo fordi det er for mye forurensning og dårlig luft. Da er det virkelig lurt å kutte fordelene for elbil. Om man bor i byen får man tåle litt eksos og dårlig luft. Det er ingen menneskerett å bo i Oslogryta. Er det en menneskerett å forurense avgiftsfritt? Om ikke, hvorfor er menneskerettigheter relevant? AtW Folk forurenser enten staten krever inn avgift eller ikke. På samme måte som folk handler handlepose selv om den nå heter Trinepose og er en krone dyrere. Om du tror at man kan skatte seg bort fra klimahysteriet så tar du nok feil. Om du kjøper deg en Tesla, så bruker du kanskje litt mindre bensin. Men det betyr bare at det er mer bensin å bruke for andre. Støtter du elbiler så støtter du også kullkraftverk i de fleste av verdens land. Ikke akkurat miljøvennelig. Om du tror folk sine handlinger er upåvirket av pris og avgifter, så tar du feil. Ellers svarte du ikke på mitt spørsmål om relevansen menneskerettigheter har i dette bildet? AtW 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå