Gå til innhold

Apple knuser Android på profitt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En fantastisk utvikling for Apple, litt mer betenkelig for de som lager dingser for Android, og ikke minst andre plattformer. Selv om jeg holder til i Apple sin plattform, så håper jeg at det vil være mulig for aktører innen andre plattformer å tjene gode penger i dette markedet også. Konkurranse er fint...:-)

Lenke til kommentar

Fint for apple, ikke så bra for markedet, håper apple får mindre etterhvert.

 

AtW

 

Tja, det er vel kanskje bedre å ønske at de andre aktørene kan drive litt mer lønnsomt å få bedre profitt, enn å ønske at Apple skal få mindre. Det er et marked i kraftig utvikling, og det er vel grunn til å tro at det bare blir enda større i fremtiden.

 

Jeg ønsker meg heller en bedring i profitten til alle, enten de heter Apple, Google, Microsoft eller noe annet...:-)

Lenke til kommentar

...Apple sine produkter er jo overpriset...

De er nok ikke det. De er priset i forhold til kvalitet og markedsaksept, pluss en god del andre faktorer. Bare som et lite apropos, nå blir vel Samsung sitt nyeste tilskudd, S6, priset noen kroner høyere enn iPhone. Den er neppe overpriset den heller...:-)

Lenke til kommentar

 

...Apple sine produkter er jo overpriset...

De er nok ikke det. De er priset i forhold til kvalitet og markedsaksept, pluss en god del andre faktorer. Bare som et lite apropos, nå blir vel Samsung sitt nyeste tilskudd, S6, priset noen kroner høyere enn iPhone. Den er neppe overpriset den heller...:-)

Jeg vet ikke om jeg er enig i det med kvalitet. OS og oppdateringer synes jeg er bedre med iOS, men HW er litt diverse. Men klart de kan ta seg så godt betalt når folk vil betale for det.

 

Tamagotchi var "inn" på 90-tallet. Nå er det Svampebob og Apple-produkter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg er enig i det med kvalitet...

Du trenger selvsagt ikke være enig. Jeg har hatt et antall PC med Windows og noen telefoner med Android. Det var hvert fall produkter med svært sprikende kvalitet, alt fra skrekkelig dårlig til helt greit. Men ingen strålende.

 

Problemet med kvalitet innen Android er at siden markedet/produsentene er så differensiert så er det ingen av aktørene som kan ha total kvalitetskontroll over sluttresultatet. Det kan Apple ha siden de selv kontrollerer hele verdikjeden integrert med styrende og støttende prosesser.

 

 

Tamagotchi var "inn" på 90-tallet. Nå er det Svampebob og Apple-produkter.

Trender kommer og trender går. Jeg antar at dine sammenligninger er tilfeldig valgte... Endret av rogkas
Lenke til kommentar

 

Jeg vet ikke om jeg er enig i det med kvalitet...

Du trenger selvsagt ikke være enig. Jeg har hatt et antall PC med Windows og noen telefoner med Android. Det var hvert fall produkter med svært sprikende kvalitet, alt fra skrekkelig dårlig til helt greit. Men ingen strålende.

 

Problemet med kvalitet innen Android er at siden markedet/produsentene er så differensiert så er det ingen av aktørene som kan ha total kvalitetskontroll over sluttresultatet. Det kan Apple ha siden de selv kontrollerer hele verdikjeden integrert med styrende og støttende prosesser.

 

 

Tamagotchi var "inn" på 90-tallet. Nå er det Svampebob og Apple-produkter.

Trender kommer og trender går. Jeg antar at dine sammenligninger er tilfeldig valgte...

Det er fornuft i det du skriver, og jeg valgte å ordlegge meg med "jeg" bevist for å understreke at folk har forskjellige oppfatninger om hva som er best.

 

Min erfaring er delt. Jeg har opplevd problemer med både iOS-enheter og Android-enheter. Min betraktning er at iOS har en fordel med en stor entusiast-base (et fint ord for fanboys, da jeg ikke er så glad i det uttrykket). Jeg husker også de som sverget til Intel selv da Pentium 4 Prescott var lansert (med RD-RAM). Kanskje ikke helt relevant sammenligning da Apple faktisk produserer en bra telefon, men jeg mener at den er overpriset, mangler en del ting (mulighet for SD-kort, bluetooth og vanntett), og at kvaliteten ikke er så diamant som mange kanskje mener, og som den burde ut fra at de faktisk har kontroll over både software og hardware, hele verdikjeden, osv...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det snakk om salg av apper, så kan jeg se at man sammenligner Apple mot Android, men snakker vi salg av hardware, så burde man vel sammenligne telefonprodusentene ovenfor hverandre og ikke en produsent mot et OS som flere produsenter bruker, som igjen også leverer andre operativsystemer enn bare Android på modellene sine.

Lenke til kommentar

Det er fornuft i det du skriver, og jeg valgte å ordlegge meg med "jeg" bevist for å understreke at folk har forskjellige oppfatninger om hva som er best.

Min erfaring er delt. Jeg har opplevd problemer med både iOS-enheter og Android-enheter. Min betraktning er at iOS har en fordel med en stor entusiast-base (et fint ord for fanboys, da jeg ikke er så glad i det uttrykket). Jeg husker også de som sverget til Intel selv da Pentium 4 Prescott var lansert (med RD-RAM). Kanskje ikke helt relevant sammenligning da Apple faktisk produserer en bra telefon, men jeg mener at den er overpriset, mangler en del ting (mulighet for SD-kort, bluetooth og vanntett), og at kvaliteten ikke er så diamant som mange kanskje mener, og som den burde ut fra at de faktisk har kontroll over både software og hardware, hele verdikjeden, osv...

Apple har fått et par riper i lakken de siste årene, noen av de velfortjent. Siden de faktisk kan kontrollere kvaliteten, så burde de ha grunnlag for å levere topp kvalitet i alt de gjør. Men det er jo avansert teknologi, så man bør kanskje ikke forvente feilfritt i hver eneste lansering.

 

Nå sier ikke internasjonale standarder innen kvalitetsstyring noe om graden av produktkvalitet i en bedrift som har god styring over kvalitet. ISO-standarden sier for eksempel noe i retning av at et produkt eller tjeneste skal leveres med samme kvalitet hver gang, dersom kontrollen er god. Det betyr i prinsippet at produktet eller tjenesten skal være akkurat like god eller akkurat like dårlig hver gang. Da har man kontroll og kan fikse prosessen hvis produktet er dårlig, eller kanskje også forbedre den selv om produktet er godt.

 

Jeg opplever alle mine, og min families, produkter fra Apple som vesentlig bedre enn andre dataprodukter og syns ikke de er overpriset i det hele tatt. For min del er stabil drift det nesten viktigste elementet med data-dingser, og da er jeg villig til å betale en krone eller to pr dag ekstra for å få det.

Lenke til kommentar

Jeg opplever alle mine, og min families, produkter fra Apple som vesentlig bedre enn andre dataprodukter og syns ikke de er overpriset i det hele tatt. For min del er stabil drift det nesten viktigste elementet med data-dingser, og da er jeg villig til å betale en krone eller to pr dag ekstra for å få det.

 

Jeg kan relatere til det.

 

Det er ikke bare i telefonmarkedet Apple vinner, de gamle IT-gigantene blekner de også:

 

latest-quarterly-revenues.png

 

Kilde.

 

Geir :)

Da blir det kanskje et større fokus fra datakriminelle på denne platformen i framtiden.

 

Jeg er spent på om Windows 10 vil hjelpe Microsoft. De har nok tapt vannvittig mange kunder til Apple. Disse kundene har nå blitt vandt med OSx og gidder nødig å gå tilbake med mindre gulleroten er kjempestor eller byrden ved å bli blir enda større.

Lenke til kommentar

 

Fint for apple, ikke så bra for markedet, håper apple får mindre etterhvert.

 

AtW

 

Tja, det er vel kanskje bedre å ønske at de andre aktørene kan drive litt mer lønnsomt å få bedre profitt, enn å ønske at Apple skal få mindre. Det er et marked i kraftig utvikling, og det er vel grunn til å tro at det bare blir enda større i fremtiden.

 

Jeg ønsker meg heller en bedring i profitten til alle, enten de heter Apple, Google, Microsoft eller noe annet...:-)

 

 

Svært høy avanse er dårlig for kundene, det er ikke at selskaper har hverken usunt lav eller usunt høy avanse.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Fint for apple, ikke så bra for markedet, håper apple får mindre etterhvert.

 

AtW

 

Tja, det er vel kanskje bedre å ønske at de andre aktørene kan drive litt mer lønnsomt å få bedre profitt, enn å ønske at Apple skal få mindre. Det er et marked i kraftig utvikling, og det er vel grunn til å tro at det bare blir enda større i fremtiden.

 

Jeg ønsker meg heller en bedring i profitten til alle, enten de heter Apple, Google, Microsoft eller noe annet...:-)

Svært høy avanse er dårlig for kundene, det er ikke at selskaper har hverken usunt lav eller usunt høy avanse.

 

AtW

Det må du gjerne mene. Jeg tror de fleste kunder til de fleste bedrifter liker tanken på at den bedriften de har valgt å plassere pengene sine hos, gjør det bra og kan videreutvikle produkter og løsninger. Alternativet er jo å plassere pengene sine hos en aktør som nesten ikke har overskudd, eller i verste fall underskudd.

 

Jeg vet hva jeg foretrekker...:-)

Lenke til kommentar

Svært høy avanse er dårlig for kundene, det er ikke at selskaper har hverken usunt lav eller usunt høy avanse.

 

AtW

 

At det er utelukkende dårlig med høy avanse er jeg ikke nødvendigvis enig i. Dette vil føre til at den produsenten alltid kan legge drøssevis av penger i utvikling og forskning og dermed ligge i forkant av alle sine konurrenter. Dette forspranget må selvsagt kundene betale for, hvem ellers.

Denne situasjonen er det jo flere store selskap som har i dagens marked, kan nevne særskilt Apple, Intel, nVidia.

Lenke til kommentar

 

 

 

Fint for apple, ikke så bra for markedet, håper apple får mindre etterhvert.

 

AtW

Tja, det er vel kanskje bedre å ønske at de andre aktørene kan drive litt mer lønnsomt å få bedre profitt, enn å ønske at Apple skal få mindre. Det er et marked i kraftig utvikling, og det er vel grunn til å tro at det bare blir enda større i fremtiden.

 

Jeg ønsker meg heller en bedring i profitten til alle, enten de heter Apple, Google, Microsoft eller noe annet...:-)

Svært høy avanse er dårlig for kundene, det er ikke at selskaper har hverken usunt lav eller usunt høy avanse.

 

AtW

Det må du gjerne mene. Jeg tror de fleste kunder til de fleste bedrifter liker tanken på at den bedriften de har valgt å plassere pengene sine hos, gjør det bra og kan videreutvikle produkter og løsninger. Alternativet er jo å plassere pengene sine hos en aktør som nesten ikke har overskudd, eller i verste fall underskudd.

 

Jeg vet hva jeg foretrekker...:-)

 

 

Det finnes flere alternativer enn "underskudd" "nesten ikke overskudd" og "særdels høyt overskudd".

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Svært høy avanse er dårlig for kundene, det er ikke at selskaper har hverken usunt lav eller usunt høy avanse.

 

AtW

 

At det er utelukkende dårlig med høy avanse er jeg ikke nødvendigvis enig i. Dette vil føre til at den produsenten alltid kan legge drøssevis av penger i utvikling og forskning og dermed ligge i forkant av alle sine konurrenter. Dette forspranget må selvsagt kundene betale for, hvem ellers.

Denne situasjonen er det jo flere store selskap som har i dagens marked, kan nevne særskilt Apple, Intel, nVidia.

 

 

Avansen kommer etter man har lagt pengene i forskningen og utvikling, og det er såvidt jeg kan se ingen sammenheng mellom svært høy avanse og mye FOU som resultat av det.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Fint for apple, ikke så bra for markedet, håper apple får mindre etterhvert.

 

AtW

 

Tja, det er vel kanskje bedre å ønske at de andre aktørene kan drive litt mer lønnsomt å få bedre profitt, enn å ønske at Apple skal få mindre. Det er et marked i kraftig utvikling, og det er vel grunn til å tro at det bare blir enda større i fremtiden.

 

Jeg ønsker meg heller en bedring i profitten til alle, enten de heter Apple, Google, Microsoft eller noe annet...:-)

Svært høy avanse er dårlig for kundene, det er ikke at selskaper har hverken usunt lav eller usunt høy avanse.

 

AtW

Det må du gjerne mene. Jeg tror de fleste kunder til de fleste bedrifter liker tanken på at den bedriften de har valgt å plassere pengene sine hos, gjør det bra og kan videreutvikle produkter og løsninger. Alternativet er jo å plassere pengene sine hos en aktør som nesten ikke har overskudd, eller i verste fall underskudd.

Jeg vet hva jeg foretrekker...:-)

Det finnes flere alternativer enn "underskudd" "nesten ikke overskudd" og "særdels høyt overskudd".

 

AtW

Jada, det finnes noe i mellom der. Men jammen er det fint med "særdeles høyt overskudd"...:-)

 

 

...og det er såvidt jeg kan se ingen sammenheng mellom svært høy avanse og mye FOU som resultat av det.

 

AtW

 

...og der er jo du og jeg uenige, men det vet vi vel fra før...:-)))

Lenke til kommentar

Noe av det som antagelig knekker fortjenesten til mange av Android-aktørene er at de produserer så mange ulike produkter der flere av de nesten ikke koster noe som helst. Antagelig er det i dette lavprissegmentet de selger det store volumet også, og da blir det jo ikke mye penger igjen.

 

De dyrere produktene til Android-produsentene koster omtrent det samme som Apple, og der er det nok også penger å tjene for alle aktører. Apple, men sin noe mer rendyrkete satsning, har vesentlig bedre forutsetninger for å gå med større overskudd. Selv om altså produktene koster omtrent det samme...:-)

Endret av rogkas
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...