Gå til innhold

Samsung klar til å vise 5G


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

937,5 MB...,oohhh dang...!!! Tar 5,333sekunder på å max'e ut 5GB kvoten på abonementet mitt under optimale forhold.

Der går min datamengde på 0.75 sekund :/
Og dette er grunnen til at det er veldig vanskelig å bli særlig oppspilt over utvikling av raskere mobilt bredbånd. Det er nesten negativt at det går så fort. Håper dette med kvoter vil endre seg snart, er rart at man i 2015 må passe så ekstremt godt på å ikke se for mye youtube på bussen.
Lenke til kommentar

Jeg ser på Netcom og Telenors nettsider at de fremdeles bygger ut 3G.

Noen steder kun 3G, og noen steder i kombinasjon med 4G.

 

Det er skuffende å se at steder som alltid har hatt 2G blir oppgradert til 3G, men ikke 4G i samme slengen.

3G er en antikk teknologi. Hvis stedet skulle ha 3G, så burde det kommet for 6 år siden. Nå er det 4G som gjelder.

 

Jeg lurer på om de gjenbruker 3G-utstyr fra en annen basestasjon, i stedet for å kjøpe nytt utstyr som støtter 4G fra Huawei?

Eller har de fornuftige grunner til ikke å gå rett på 4G mens montørene er oppå fjellet?

 

 

 

Er jo ikke sånn at du rekker ser flere filmer eller høre på mer musikk med raskere netttilgang, med mindre du spoler igjennom da. :wee:

 

Youtube og Netflix setter kvaliteten automatisk. Hvis du har rask linje, får du se filmen i HD.

Nå er 4K på vei inn også

Raskere linje medfører lett større forbruk.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Joda, til en viss grad. Ser ikke helt poenget med å spille av 4K på en mobil i dag, men tar poenget, kvotene vil jo selvsagt øke jevnlig og 5G er ikke noe som kommer til høsten akkurat. Samt at om vi har 5G eller 9G hjelper lite når det uansett er operatøren som velger hvilken hastighet man får, og det er ikke så avgjørende om det er 4G eller 5G. Dagens 4G nett er jo omtrent strupa på hastigheter som hører hjemme i 3G nettet.

Lenke til kommentar

 

 

937,5 MB...,oohhh dang...!!! Tar 5,333sekunder på å max'e ut 5GB kvoten på abonementet mitt under optimale forhold.

Der går min datamengde på 0.75 sekund :/

Og dette er grunnen til at det er veldig vanskelig å bli særlig oppspilt over utvikling av raskere mobilt bredbånd. Det er nesten negativt at det går så fort. Håper dette med kvoter vil endre seg snart, er rart at man i 2015 må passe så ekstremt godt på å ikke se for mye youtube på bussen.

Jeg syns jo absolutt dette er veldig spennende. Ikke fordi jeg trenger større båndbredde enn jeg får på 4G, men fordi mobilnettet vil få en MYE større kapasitet, som igjen forhåpentligvis vil føre til mye høyere forbruksgrenser på data.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange steder har fremdeles bare 2G / EDGE.

Netcom var tidlig ute med 4G i Oslo, men på landet tar ting laaaaaaang tid.

På hytta satte Netcom opp en basestasjon med 2G for ca. 10 år siden. Jeg ser den fra vinduet.

Telenor monterte EDGE i samme masta.

 

Først senhøsten 2014 gadd Telenor å montere 3G, og Netcom monterte også 3G noen uker senere.

Dette krevde at de la fiber opp til tårnet. Jeg snakket litt med fibermontøren.

 

Hvorfor ikke 4G når de først er der oppe?

 

3G er levelig, bortsett fra at det ofte er ustabilt. Men det kan like godt skyldes den Telenor-brandede 4G-kompatible routeren fra D-Link. Ustabilt drittmerke.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

 

Kommer til Norge i løpet av 2059...

Ja, Norge er jo sist ute med alt innenfor mobilteknologi....eller?

 

Skal ikke påstå noe som helst jeg, men jeg har ikke 4G der jeg bor ennå. Og jeg bor i en middels stor by på Østlandet.

 

Imens kan du jo kanskje lese mitt tidligere innlegg som det det var. En spøk.

Lenke til kommentar

Joda, til en viss grad. Ser ikke helt poenget med å spille av 4K på en mobil i dag, men tar poenget, kvotene vil jo selvsagt øke jevnlig og 5G er ikke noe som kommer til høsten akkurat. Samt at om vi har 5G eller 9G hjelper lite når det uansett er operatøren som velger hvilken hastighet man får, og det er ikke så avgjørende om det er 4G eller 5G. Dagens 4G nett er jo omtrent strupa på hastigheter som hører hjemme i 3G nettet.

 

Hvilken operatør bruker du? Jeg har Chess og får over 80 Mbit/s noe som gjør at jeg lett kan bruke opp kvoten min om jeg ikke er forsiktig. Dette fikk jeg smertelig erfare i januar der jeg hadde glemt å skru av automatisk nedlasting av spillelister i Spotify. Den lastet ned ca. 300 sanger med "extreme quality" som betyr 320 kbit/s. Så ca. 5 MB per sang i gjennomsnitt betyr totalt 1500 MB. Jeg hadde en kvote på 1 GB og brukte dermed 500 kr ekstra (1 kr per MB etter kvoten er brukt opp). Nå har jeg større kvote og er mer forsiktig, men aller helst så skulle jeg ønske at det var en løsning med fri bruk til fast månedspris. Det er jo ikke som om at alle laster ned konstant samtidig hele tiden så overbelastning vil ikke kunne være et problem. Ellers bør kvotesystemet oppgraderes til dagens forbruk noe de per dags dato ikke er. 1 TB til 199 kr pr. mnd. er en fornuftig pakke.

Lenke til kommentar

Hvilken operatør bruker du? Jeg har Chess og får over 80 Mbit/s noe som gjør at jeg lett kan bruke opp kvoten min om jeg ikke er forsiktig. Dette fikk jeg smertelig erfare i januar der jeg hadde glemt å skru av automatisk nedlasting av spillelister i Spotify. Den lastet ned ca. 300 sanger med "extreme quality" som betyr 320 kbit/s. Så ca. 5 MB per sang i gjennomsnitt betyr totalt 1500 MB. Jeg hadde en kvote på 1 GB og brukte dermed 500 kr ekstra (1 kr per MB etter kvoten er brukt opp). Nå har jeg større kvote og er mer forsiktig, men aller helst så skulle jeg ønske at det var en løsning med fri bruk til fast månedspris. Det er jo ikke som om at alle laster ned konstant samtidig hele tiden så overbelastning vil ikke kunne være et problem. Ellers bør kvotesystemet oppgraderes til dagens forbruk noe de per dags dato ikke er. 1 TB til 199 kr pr. mnd. er en fornuftig pakke.

 

 

 

 

Selvfølgelig er ikke 1TB til 199 kr/mnd en fornuftig pakke. Langt ifra. Tenk deg litt om, da dette er et urealistisk tall pr. 2015. De største pakkene du får per dags dato ligger på rundt 100GB. Tror Banzai leverer dette til 800 kr/mnd. Mer data har jeg ikke sett noe sted. Og om du først skal ha noe utenom det vanlige blir det fort så dyrt. Jeg tenker at pakker på 25GB til 299 kr/mnd burde vært en fornuftig pakke. Det høres hvertfall mer realistisk ut.

Lenke til kommentar

Realistisk i forhold til tilbudene som per dags dato gjelder, eller realistisk i forhold til dagens apper og Internettets krav til stadig høyere hastighet? Jeg syns dagens tilbud fra de fleste norske teleoperatører henger etter utviklingen i dataforbruk på en moderne smarttelefon og eneste grunn til at folk ikke bruker mer data er pga begrenset tilbud på gode datapakker. Chess hadde inntil nylig et abonnement med fri bruk til en fast pris. Synd at det ble fjernet men de tjener nok mer på å melke ut penger fra datapakker og overskridelser.

Lenke til kommentar

 

 

Hvilken operatør bruker du? Jeg har Chess og får over 80 Mbit/s noe som gjør at jeg lett kan bruke opp kvoten min om jeg ikke er forsiktig. Dette fikk jeg smertelig erfare i januar der jeg hadde glemt å skru av automatisk nedlasting av spillelister i Spotify. Den lastet ned ca. 300 sanger med "extreme quality" som betyr 320 kbit/s. Så ca. 5 MB per sang i gjennomsnitt betyr totalt 1500 MB. Jeg hadde en kvote på 1 GB og brukte dermed 500 kr ekstra (1 kr per MB etter kvoten er brukt opp). Nå har jeg større kvote og er mer forsiktig, men aller helst så skulle jeg ønske at det var en løsning med fri bruk til fast månedspris. Det er jo ikke som om at alle laster ned konstant samtidig hele tiden så overbelastning vil ikke kunne være et problem. Ellers bør kvotesystemet oppgraderes til dagens forbruk noe de per dags dato ikke er. 1 TB til 199 kr pr. mnd. er en fornuftig pakke.

 

 

 

Selvfølgelig er ikke 1TB til 199 kr/mnd en fornuftig pakke. Langt ifra. Tenk deg litt om, da dette er et urealistisk tall pr. 2015. De største pakkene du får per dags dato ligger på rundt 100GB. Tror Banzai leverer dette til 800 kr/mnd. Mer data har jeg ikke sett noe sted. Og om du først skal ha noe utenom det vanlige blir det fort så dyrt. Jeg tenker at pakker på 25GB til 299 kr/mnd burde vært en fornuftig pakke. Det høres hvertfall mer realistisk ut.

Skulle gjerne hatt 1 TB (1000 GB) til 199 kroner. Tror jeg hadde slitt med å bruke opp den kvoten ;). 100 GB fra Banzai koster 599.

Lenke til kommentar

Hvilken operatør bruker du? Jeg har Chess og får over 80 Mbit/s noe som gjør at jeg lett kan bruke opp kvoten min om jeg ikke er forsiktig. Dette fikk jeg smertelig erfare i januar der jeg hadde glemt å skru av automatisk nedlasting av spillelister i Spotify. Den lastet ned ca. 300 sanger med "extreme quality" som betyr 320 kbit/s. Så ca. 5 MB per sang i gjennomsnitt betyr totalt 1500 MB. Jeg hadde en kvote på 1 GB og brukte dermed 500 kr ekstra (1 kr per MB etter kvoten er brukt opp). Nå har jeg større kvote og er mer forsiktig, men aller helst så skulle jeg ønske at det var en løsning med fri bruk til fast månedspris. Det er jo ikke som om at alle laster ned konstant samtidig hele tiden så overbelastning vil ikke kunne være et problem. Ellers bør kvotesystemet oppgraderes til dagens forbruk noe de per dags dato ikke er. 1 TB til 199 kr pr. mnd. er en fornuftig pakke.

Var også deler av poenget mitt, 5G vil ikke gjøre noen spesiell forskjell fra i dag, da 4G er mer enn kompatibelt nok til å både streame HD video og svi av gigabyte på minutter om man ikke følger med, men det er brukerfeil, man trenger ikke bruke mer bare fordi det går raskere, klarer man ikke kontrollere det selv får man slå av 4G på telefonen og holde seg til 3G inntil videre :p

 

Spotify burde f.eks ikke stå innstilt til å synkronisere over mobilnettet om du har en begrenset datapakke, og det er slike brukere som gjør at vi har små kvoter. Når 3G nettet åpnet mener jeg det sto noe om at 10% av brukerne, brukte konstant opp 90% av kapasiteten i enkelte områder, fordi de brukte mobilnettet til og laste ned og opp trafikk via torrent nettverk, det ødela for de andre i området som også ønsket seg den nye 3G hastigheten.

 

Resultatet ble datapakker som skulle gjenspeile det gjennomsnittlig bruken i Norge. I Norge i dag ligger vi på 2-3GB gjennomsnittlig, og datapakkene er derfor rettferdige med tanke på at alle, på en måte, dele samme "linje" i mobilnettet, til motsetning av en vanlig internett linje.

 

Missforstå meg rett, jeg ønsker også større pakker, men jeg tror bare ikke kvotene er der kun for morro skyld, og at nettet egentlig hadde taklet ubegrenset trafikk fra hele landet uten problemer. Mobilnettet brukes også til mer og mer viktig tjenester som nødsamtaler osv. og da er det viktig at det ikke er overbelastet, men heller alltid har litt kapasitet tilovers.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

@netromo: Hos Chess betaler jeg nå 239 kr for 6 GB. Banzai til sammenligning tar 229 kr for 5 GB. 100 GB frister, men ikke for 600 kr per mnd...

 

@esoteric: 5G kommer nok ikke før etter 2020 og da med gigabit hastigheter. Jeg syns 80 Mbit/s som jeg får i dag med 4G fra Chess er en passelig hastighet. Da kan jeg se HD video mens jeg venter på noe eller om jeg en gang i blant må ta kollektivtransport. Jeg kan også laste ned en ny spilleliste på Spotify om jeg ønsker det. Jeg kan også se streaming på Twitch. Jeg kan laste ned et nytt spill fra Google Play. Det er ikke begrensninger på hva jeg kan gjøre for å utnytte 4G. Jeg tror også at nordmenn flest ville brukt mye mer data om ikke de ble begrenset av dyre og små datakvoter. Når det gjelder nødnummer og samtaler så går de som oftest utenom 4G frekvensen og via GSM.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...