Gå til innhold

Denne smarte roboten kan snart bli din – men den koster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egentlig et tidsspørsmål før store selskap innser verdien av roboter som en delvis erstatning for mennesker, spesielt ifbm visse typer arbeid.

Nå snakker jeg ikke om sveie-roboter i store fabrikker eller aksjeroboter, jeg snakker om "humanoide" roboter som er allsidige og kan gjøre forskjellige typer arbeid som er fysiologisk ansett til å være "menneskearbeid", for eksempel: slakte fisk, sortere søppel, plukke jordbær. Jeg tar for meg disse tre stillingene siden den siste er sesongbasert, og de andre to er lavlønte og kan avhengig av årstid/etterspørsel ikke trenge være 100% bemannede året/døgnet rundt, og dermed kan roboter rotere mellom disse jobbene uten at det trenges noe som helst investering i tilpasning.

 

I artikkelen nevnes en "stiv" pris på litt over 10k NOK, pluss "vedlikeholdspris" på 1500. Tenk dere at en vanlig arbeider her i landet koster for eksempel 300 000 NOK i året i en 7-15 arbeidsuke, mens en robot selv med en tilsvarende prislapp kan jobbe 24/7 og trenger ikke fri, og i aller veste fall må erstattes eller ha en totaloverhaling, og selv da er prisen lav.

 

Om noen er uenige og mener at vi får ikke noe I-Robot type fremtid, må man bare huske at det var en tid hesten var ikke bare nyttig men livsviktig, idag er hesten pølse og underholdning.

Lenke til kommentar

Egentlig et tidsspørsmål før store selskap innser verdien av roboter som en delvis erstatning for mennesker, spesielt ifbm visse typer arbeid.

Nå snakker jeg ikke om sveie-roboter i store fabrikker eller aksjeroboter, jeg snakker om "humanoide" roboter som er allsidige og kan gjøre forskjellige typer arbeid som er fysiologisk ansett til å være "menneskearbeid", for eksempel: slakte fisk, sortere søppel, plukke jordbær.

Lenke til kommentar

 

det var en tid hesten var ikke bare nyttig men livsviktig, idag er hesten pølse og underholdning.

 

"Pappa! Når jeg blir stor, vil jeg bli pølse."

"Ok! Vi jobber på spreng med å få til nettop det!"

Vel, man kan si det slik.

I 1920-1945 kunne noen forskere for eksempel si til sine sønner/døtre at de holder på å lage bomber som kan utslette all liv på kloden, og i visse anspente perioder i den kalde krigen stod verden på randen av akkurat det. Ta og google "doomsday device" og du vil fort finne ut at for eksempel Sovietunionen var ikke langt unna å lage en enhet som kunne bokstavelig talt sende hele jorkloden til helvete (eller rettere sagt ut av den opprinnelige banen rundt solen).

Da er det egentlig naivt å anta at hvis mennesker har gjennom årene klart å få til mye verre ting enn tilsynelatende unnskyldige roboter, at de ikke skal klare å lage en AI som vil etter hvert være både glupere enn oss, samt ta seg visse friheter med å vurdere behovet for mennesker generelt sett.

 

Tror spørsmålet som vil en dag bli aktuelt er om vi er klare til å konkurrere ikke som nasjoner, bedrifter, individer etc... men som en samlet biologisk masse, og om vi virkelig vil sitte på toppen av "matkjeden" om man kan kalle det slik. Husk at sålangt har ikke Homo Sapiens hatt noe grunn til å konkurrere mot en annen skapning - fordi vi har aldri hatt noen andre konkurrenter. Her vil det være snakk om å kaste seg i en konkurranse vi potensielt kan ikke vinne.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Egentlig et tidsspørsmål før store selskap innser verdien av roboter som en delvis erstatning for mennesker, spesielt ifbm visse typer arbeid.

Nå snakker jeg ikke om sveie-roboter i store fabrikker eller aksjeroboter, jeg snakker om "humanoide" roboter som er allsidige og kan gjøre forskjellige typer arbeid som er fysiologisk ansett til å være "menneskearbeid", for eksempel: slakte fisk, sortere søppel, plukke jordbær. Jeg tar for meg disse tre stillingene siden den siste er sesongbasert, og de andre to er lavlønte og kan avhengig av årstid/etterspørsel ikke trenge være 100% bemannede året/døgnet rundt, og dermed kan roboter rotere mellom disse jobbene uten at det trenges noe som helst investering i tilpasning.

 

I artikkelen nevnes en "stiv" pris på litt over 10k NOK, pluss "vedlikeholdspris" på 1500. Tenk dere at en vanlig arbeider her i landet koster for eksempel 300 000 NOK i året i en 7-15 arbeidsuke, mens en robot selv med en tilsvarende prislapp kan jobbe 24/7 og trenger ikke fri, og i aller veste fall må erstattes eller ha en totaloverhaling, og selv da er prisen lav.

 

Om noen er uenige og mener at vi får ikke noe I-Robot type fremtid, må man bare huske at det var en tid hesten var ikke bare nyttig men livsviktig, idag er hesten pølse og underholdning.

De tre jobbene du lister opp er typisk de siste jobbene roboter kommer til å overta. De krever for fin motorikk til at vi klarer å lage det som må til for å løse oppgaven uten at det koster mer enn å ha folk ansatt. Men, det finnes andre jobber som står mye mer lagelig til for hoggst.

 

Rengjøring. herunder vasking av gulv og rydding (ikke 100% men betydelig andel). Videre sortering og bretting av klær. Snømåking, såing av korn og høsting av korn. Seiling av skip, mye av lastingen og lossingen av skip. Alt dette er grovmekanikk som lett kan systematiseres og som er robust nok til å tåle den grove motorikken roboer tross alt ennå har. Budbiler vil nok også forsvinne lenge før mennesker i jordbæråkeren.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

det var en tid hesten var ikke bare nyttig men livsviktig, idag er hesten pølse og underholdning.

"Pappa! Når jeg blir stor, vil jeg bli pølse."

"Ok! Vi jobber på spreng med å få til nettop det!"

Vel, man kan si det slik.

I 1920-1945 kunne noen forskere for eksempel si til sine sønner/døtre at de holder på å lage bomber som kan utslette all liv på kloden, og i visse anspente perioder i den kalde krigen stod verden på randen av akkurat det. Ta og google "doomsday device" og du vil fort finne ut at for eksempel Sovietunionen var ikke langt unna å lage en enhet som kunne bokstavelig talt sende hele jorkloden til helvete (eller rettere sagt ut av den opprinnelige banen rundt solen).

Da er det egentlig naivt å anta at hvis mennesker har gjennom årene klart å få til mye verre ting enn tilsynelatende unnskyldige roboter, at de ikke skal klare å lage en AI som vil etter hvert være både glupere enn oss, samt ta seg visse friheter med å vurdere behovet for mennesker generelt sett.

 

Tror spørsmålet som vil en dag bli aktuelt er om vi er klare til å konkurrere ikke som nasjoner, bedrifter, individer etc... men som en samlet biologisk masse, og om vi virkelig vil sitte på toppen av "matkjeden" om man kan kalle det slik. Husk at sålangt har ikke Homo Sapiens hatt noe grunn til å konkurrere mot en annen skapning - fordi vi har aldri hatt noen andre konkurrenter. Her vil det være snakk om å kaste seg i en konkurranse vi potensielt kan ikke vinne.

 

Ingen grunn til at vi ikke skal bruke vår ervervede kunnskap til å lage etterkommere av oss selv som er betdelig smartere enn oss selv. Genetikk er til for å brukes.

Lenke til kommentar

Jordbærplukking vil være enkelt for en robot festet til en skinne. Du underestimerer dem grovt. Det trengs ikke finmotorikk for å plukke et jordbær. Lukke fingrene rundt sånn at man ikke holder jordbæret, men lar det hvile i sin hule hånd og dra tilbake. Hadde jordbærene vært grønne hadde vi snakket vanskelig.

 

Søppelsorteringsmaskiner finnes allerede. Det er bare moralisering at vi skal sortere selv.

 

Fiskeslaktermaskiner finnes også, selv om de ikke tar hele jobben.

 

 

Det er klart en robot klarer å legge fisken oppi.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jordbærplukking vil være enkelt for en robot festet til en skinne. Du underestimerer dem grovt. Det trengs ikke finmotorikk for å plukke et jordbær. Lukke fingrene rundt sånn at man ikke holder jordbæret, men lar det hvile i sin hule hånd og dra tilbake. Hadde jordbærene vært grønne hadde vi snakket vanskelig.

 

Søppelsorteringsmaskiner finnes allerede. Det er bare moralisering at vi skal sortere selv.

 

Fiskeslaktermaskiner finnes også, selv om de ikke tar hele jobben.

 

 

Det er klart en robot klarer å legge fisken oppi.

Jordbær er myke og tåler lite. Videre så skal jordbærene sin modenhet vurderes der og da. Vi er ennå langt ifra det som mennsker klarer på det nivået.

 

Den maskinene der som fjerner fiskeinnvoller er betydelig trengere enn mennesker. Og da har vi ikke begynt på det som virkelig krever evner, utbeining.

Lenke til kommentar

Egentlig et tidsspørsmål før store selskap innser verdien av roboter som en delvis erstatning for mennesker, spesielt ifbm visse typer arbeid.

Nå snakker jeg ikke om sveie-roboter i store fabrikker eller aksjeroboter, jeg snakker om "humanoide" roboter som er allsidige og kan gjøre forskjellige typer arbeid som er fysiologisk ansett til å være "menneskearbeid", for eksempel: slakte fisk, sortere søppel, plukke jordbær. Jeg tar for meg disse tre stillingene siden den siste er sesongbasert, og de andre to er lavlønte og kan avhengig av årstid/etterspørsel ikke trenge være 100% bemannede året/døgnet rundt, og dermed kan roboter rotere mellom disse jobbene uten at det trenges noe som helst investering i tilpasning.

 

I artikkelen nevnes en "stiv" pris på litt over 10k NOK, pluss "vedlikeholdspris" på 1500. Tenk dere at en vanlig arbeider her i landet koster for eksempel 300 000 NOK i året i en 7-15 arbeidsuke, mens en robot selv med en tilsvarende prislapp kan jobbe 24/7 og trenger ikke fri, og i aller veste fall må erstattes eller ha en totaloverhaling, og selv da er prisen lav.

 

Om noen er uenige og mener at vi får ikke noe I-Robot type fremtid, må man bare huske at det var en tid hesten var ikke bare nyttig men livsviktig, idag er hesten pølse og underholdning.

Det går nok en god stund før robotene klarer å overta den typen arbeid du snakker om. Selvfølgelig er det et tidsspørsmål. Det er alltid det.

 

Og en robot som kan erstatte et menneske i drift blir nok betydelig dyrere en 1500,- i måneden. Roboter er ikke selvreparerende slik som mennesker. Fordelen er at de ikke vil bli sykemeldt. Ved skader er de relativt enkle å erstatte.

 

Det som garantert kommer til å skje er at roboter tilbys bedrifter gjennom leasingavtaler slik som Posten i dag vedlikeholder bilparken sin. De eier ikke en eneste bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...