Gå til innhold

Blizzard snuser på mikrotransaksjoner i Diablo III


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Activision gjorde jo det samme med Call of Duty, Call of Duty online er jo en mash up av diverse CoD-spill med mikrotransaksjoner. Tror ikke vi trenger å ta det som noe dommedagstegn, free to play er såvidt jeg har forstått den foretrukne finanseringsmodellen i Kina, de kjøper mye færre fullprisspill. I Europa og USA er dette annerledes.

Og hvis det kommer til oss også tviler jeg på at det vil påvirke oss vanlige kunder noe særlig, ser for meg at det blir snarveier for de som ikke ønsker å bruke tiden, men at man fortsatt kan grinde seg opp til topps som man kan i dag.

Diablo 3 er jo heller ikke et kompetitivt spill, så jeg ser egentlig ikke problemet.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Hmmm, blandede følelser her hos meg. Husker det forbannede auksjonshuset, ødela mye morro og var egentlig derfor jeg ikke gadd å spille mer.

Hvis dette gjør at man kan kjøpe seg god så blir det nok like mye klaging som på det gamle auksjonshuset. Hvis dette kun er kosmetisk så er det greit.

Veldig blandede følelser om mikrotransaksjoner, det er ikke mikrotransaksjoner heller synes jeg. Mikro betyr vel at noe er lite, men disse in-game kjøpene blir veldig raskt ganske dyre :nei::hm: Megatransaksjoner :hmm::nei:

Lenke til kommentar

Mikrotransaksjoner er helt ok så fremt det ikke ødelegger kjernen i spillet, slik som å kjøpe end game gear i WoW/Diablo eller oppgraderte units i Starcraft etc. Jeg skjønner ikke hvorfor prinsippet om at alt i et spill skal være gratis etter at du har kjøpt det i utgangspunktet skal være et prinsipp så beinhardt at alle spill som ikke følger det skal boikottes. Hvis mikrotransaksjoner ble ulovlig, så ville sannsynligvis spill blitt utgitt og glemt av utviklerne ganske fort siden alle pengene ville ligge i å lage nye spill.

Lenke til kommentar

Mikrotransaksjoner er helt ok så fremt det ikke ødelegger kjernen i spillet, slik som å kjøpe end game gear i WoW/Diablo eller oppgraderte units i Starcraft etc. Jeg skjønner ikke hvorfor prinsippet om at alt i et spill skal være gratis etter at du har kjøpt det i utgangspunktet skal være et prinsipp så beinhardt at alle spill som ikke følger det skal boikottes. Hvis mikrotransaksjoner ble ulovlig, så ville sannsynligvis spill blitt utgitt og glemt av utviklerne ganske fort siden alle pengene ville ligge i å lage nye spill.

 

Enig i at videreutvikling koster penger dette må finansieres.

Problemet med mikrotransaksjoner er at det er stor sjanse for at fokus flyttes over på det som skal inn i cash shop og ikke innhold som skal forbedre spillet. Verste tilfellet og du får pay to win.

Lenke til kommentar

 

Mikrotransaksjoner er helt ok så fremt det ikke ødelegger kjernen i spillet, slik som å kjøpe end game gear i WoW/Diablo eller oppgraderte units i Starcraft etc. Jeg skjønner ikke hvorfor prinsippet om at alt i et spill skal være gratis etter at du har kjøpt det i utgangspunktet skal være et prinsipp så beinhardt at alle spill som ikke følger det skal boikottes. Hvis mikrotransaksjoner ble ulovlig, så ville sannsynligvis spill blitt utgitt og glemt av utviklerne ganske fort siden alle pengene ville ligge i å lage nye spill.

Enig i at videreutvikling koster penger dette må finansieres.

Problemet med mikrotransaksjoner er at det er stor sjanse for at fokus flyttes over på det som skal inn i cash shop og ikke innhold som skal forbedre spillet. Verste tilfellet og du får pay to win.

 

 

 

Men jeg er uenig i risikoen her. Jeg tror de fleste spillutviklere er ganske bestemt på at man ikke skal gi folk som betaler ekstra fordeler som ødelegger spillet for de andre. Det ville være å skyte seg selv i beinet siden spillet ville bli oppfattet som useriøst, iallefall for spill hvor multiplayer står i fokus. Det eneste problemet jeg ser er at hatter og andre effekter blir så populært i visse spill at utviklerne bruker mer tid på disse enn å videreutvikle spillet, men det tror jeg de er ganske klar over kan være en dårlig langtidsstrategi.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk er så imot dette. Det her handler i skrivende stund kun om kosmetiske og kanskje "xp gain" relaterte produkter.

 

Sålenge spillet er like gøy å spille for alle andre uansett microtransaksjoner eller ikke så er det jo ikke noe stress. Hvis noen vil punge ut 5 euro for en hjelm med glins, så la dem få lov til det! Det hjelper jo tross alt oss også, sålenge blizzard får mer penger.

Lenke til kommentar

Med tanke på at Blizzard stadig kommer med nye oppdateringer og nytt innhold til Diablo 3 er det strengt tatt ikke rart de ser etter muligheter for å dekke noen av disse utgiftene. Kan jo godt hende dette fører til hyppigere oppdateringer og mer innhold over lengre tid.

 

Som noen også nevnte på d3-forumet så er det jo en del preorder ting ol. kina ikke har hatt muligheten til å kjøpe og at det kan være noe av dette som blir lagt ut (wings, char slots, transmogs osv.).

 

Det blir jo bare spekulasjoner nå uansett.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk er så imot dette. Det her handler i skrivende stund kun om kosmetiske og kanskje "xp gain" relaterte produkter.

 

Sålenge spillet er like gøy å spille for alle andre uansett microtransaksjoner eller ikke så er det jo ikke noe stress. Hvis noen vil punge ut 5 euro for en hjelm med glins, så la dem få lov til det! Det hjelper jo tross alt oss også, sålenge blizzard får mer penger.

 

XP gain er jo noe av det verste. Om det kun er kosmetiske ting, så har jeg ingen problemer med det. Men alt som kan gi en spiller en fordel over en annen bør ikke være mulig å kjøpe for penger. Det innebærer for min del også ting som XP-gain (jeg kan betale for å bli høyere level, og dermed sterkere, fortere) og ekstra plass til stash (betale for flere muligheter).

 

Ikke at jeg spiller WoW, men jeg liker ikke tendensen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Skjønner ikke hvorfor folk er så imot dette. Det her handler i skrivende stund kun om kosmetiske og kanskje "xp gain" relaterte produkter.

 

Sålenge spillet er like gøy å spille for alle andre uansett microtransaksjoner eller ikke så er det jo ikke noe stress. Hvis noen vil punge ut 5 euro for en hjelm med glins, så la dem få lov til det! Det hjelper jo tross alt oss også, sålenge blizzard får mer penger.

XP gain er jo noe av det verste. Om det kun er kosmetiske ting, så har jeg ingen problemer med det. Men alt som kan gi en spiller en fordel over en annen bør ikke være mulig å kjøpe for penger. Det innebærer for min del også ting som XP-gain (jeg kan betale for å bli høyere level, og dermed sterkere, fortere) og ekstra plass til stash (betale for flere muligheter).

 

Ikke at jeg spiller WoW, men jeg liker ikke tendensen.

Dette påvirker ikke WOW i iallfall ikke direkte. WOW har lenge hatt XP gain utstyr som er veldig kraftig. Tenker på heirlooms, ja de er for å Level opp alts fort.

Er også masse spill inklusive mange med xp boosters i cash shop som har inspiration som virker omvendt, du får ekstra xp den første time eller slik du spiller.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk er så imot dette. Det her handler i skrivende stund kun om kosmetiske og kanskje "xp gain" relaterte produkter.

 

Sålenge spillet er like gøy å spille for alle andre uansett microtransaksjoner eller ikke så er det jo ikke noe stress. Hvis noen vil punge ut 5 euro for en hjelm med glins, så la dem få lov til det! Det hjelper jo tross alt oss også, sålenge blizzard får mer penger.

 

Shit, tror du faktisk på det? Det er Activision Blizzard du snakker om, ikke Røde Kors. At du og tusener av andre kjøper en glinsende hjelm(høres feil ut) betyr at noen i lederstrukturen kjøper seg kaffemaskin, ikke at vi får bedre spill.

 

Om penger ga bedre spill ville Starcraft 2 og Diablo 3 aldri blitt utgitt i sin nåværende form.

Lenke til kommentar

 

Skjønner ikke hvorfor folk er så imot dette. Det her handler i skrivende stund kun om kosmetiske og kanskje "xp gain" relaterte produkter.

 

Sålenge spillet er like gøy å spille for alle andre uansett microtransaksjoner eller ikke så er det jo ikke noe stress. Hvis noen vil punge ut 5 euro for en hjelm med glins, så la dem få lov til det! Det hjelper jo tross alt oss også, sålenge blizzard får mer penger.

Shit, tror du faktisk på det? Det er Activision Blizzard du snakker om, ikke Røde Kors. At du og tusener av andre kjøper en glinsende hjelm(høres feil ut) betyr at noen i lederstrukturen kjøper seg kaffemaskin, ikke at vi får bedre spill.

 

Om penger ga bedre spill ville Starcraft 2 og Diablo 3 aldri blitt utgitt i sin nåværende form.

 

 

 

Det er nok bedre business om pengene brukes til å lage bedre spill enn å sette en ny kaffetrakter på kontoret til sjefene. Marginene i spillbransjen er nok ikke så store som du tror, og det er nok tøft å holde på de faste inntektene. Dessuten forstår jeg ikke så godt eksemplene som du bruker. Det største problemet med starcraft 2 var (er) at RTS er en upopulær sjanger, og stort sett så er det vel bare koreanere som holder den i live. Det tar jo også litt tid å få perfekt balanse når både yrkesgamere og nybegynnere skal kunne sette pris på spillet, men det har jo aldri vært dårlig. Kanskje for mye av det gamle, men de lovte jo ikke noe mer enn det. Uansett fantastisk underholdende e-sport. Med diablo 3 var det litt prøving og feiling, men spillet i sitt nåværende form er jo kjempebra. Problemet med det har vel vært diskutert opp og ned, men utviklingen gikk vel ikke helt på skinner, og de følte nok presset på å måtte gi ut et spill som kanskje ikke hadde nok replay-value og et ubalansert auction house . Uansett så bunner det nok ut i et spørsmål om utviklingskostnader. Mer tid, mer penger og de riktige folkene = bedre spill.

Lenke til kommentar

Micro-transaksjoner er greit så lenge spilla er F2P og det er snakk om kosmetisk bling. Fullpris-spill blir noko anna. Plants vs Zombies: Garden Warfare hadde alt på stell med 1080p og 60fps til PS4, men blir bare kjøpt på billigsalg pga micro-transaksjoner. Bruker ikkje penger på micro-transaksjoner av prinsipp, da donerer eg heller penger viss eit F2P-spill er verdt det.

Lenke til kommentar

 

Skjønner ikke hvorfor folk er så imot dette. Det her handler i skrivende stund kun om kosmetiske og kanskje "xp gain" relaterte produkter.

 

Sålenge spillet er like gøy å spille for alle andre uansett microtransaksjoner eller ikke så er det jo ikke noe stress. Hvis noen vil punge ut 5 euro for en hjelm med glins, så la dem få lov til det! Det hjelper jo tross alt oss også, sålenge blizzard får mer penger.

Shit, tror du faktisk på det? Det er Activision Blizzard du snakker om, ikke Røde Kors. At du og tusener av andre kjøper en glinsende hjelm(høres feil ut) betyr at noen i lederstrukturen kjøper seg kaffemaskin, ikke at vi får bedre spill.

 

Om penger ga bedre spill ville Starcraft 2 og Diablo 3 aldri blitt utgitt i sin nåværende form.

 

 

Starcraft 2 var aldri et dårlig spill, men brukerbasen til RTS spill befinner seg som nevnt over i Asia. De prøvde seg på noe nytt med diablo 3, som var en stor feil og er i skrivende stund et veldig godt spill.

 

Hvis noen kjøper seg en flammecaps og en level 90 character boost, så har vel nesten hele ledelsen allerede fått seg en ny kaffetrakter, resten av pengene blir jo brukt til mer fornuftige ting. Sålenge blizzard holder seg til kosmetiske ting og xpgain så kunne jeg ikke brydd meg mindre om det var mikrotransaksjoner. Hvis du har en venn i diablo3 idag som er 70, så tar det praktisk talt 15 minutter å levle til 70 fra 0 om du har gem of ease. Noe mer krevende i WOW, men hvis man skipper rett til 90 i WOW første gangen man spiller vil jeg si du har gjort deg selv en bjørnetjeneste med tanke på sonene man besøker fra 1-90.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...