Gå til innhold

HTTP/2: Største oppdatering siden 1999


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ønsker alle forbedringer i hastighet og forsinkelser velkommen! Jobber på sjøen 6 av 12 måneder, så alle optimaliseringer er herlig, merker det utrolig godt for å si det slik :)

 

Hvordan blir det hos Tek.no? Har fått inntrykk av at dere er flinke til å lage/programmere nettsider, så kommer vi til å få se HTTP/2 på Tek.no?

 

Hvor mange separate HTTP oppkall har Tek.no per dags dato? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan blir det hos Tek.no? Har fått inntrykk av at dere er flinke til å lage/programmere nettsider, så kommer vi til å få se HTTP/2 på Tek.no?

 

Hvor mange separate HTTP oppkall har Tek.no per dags dato? :)

 

Hvis/når HTTP/2 blir tilstrekkelig utbredt vil vi helt sikkert være tidlig ute slik vi prøver å være på mange områder. Uansett er nok dette noe som vil ta noe tid da det er mye som skal på plass, og ikke minst være gjennomtestet, før det kan settes i produksjon.

 

For å se hvor mange HTTP-kall som gjøres på en sidevisning kan du høyre-klikke og velge "Inspect element" i Chrome. Deretter velger du "Network"-fanen. Når du laster en side vil du nå se hvor mange kall som kjøres, hvilken rekkefølge de kjører i, hvem som tar lang tid og hvilke som kjøres parallelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vet ikke helt. Binært høres ikke helt riktig ut. Hvordan skal man få kontroll med reklame, virus med mye mere? Ta det jeg her sier med en klype salt, da jeg ikke har noen spesiell kompetanse omkring disse ting.

 

Maskiner har ikke noe problem med å lese binært, det er faktisk enklere enn å leste tekst. Og det er svært få mennesker som leser http kall manuelt. :)

 

For debugging og slikt regner jeg med det er en enkel sak å oversette før presentasjon. Dog kan dette komplisere ting litt for utvikling.

Lenke til kommentar

 

Vet ikke helt. Binært høres ikke helt riktig ut. Hvordan skal man få kontroll med reklame, virus med mye mere? Ta det jeg her sier med en klype salt, da jeg ikke har noen spesiell kompetanse omkring disse ting.

Maskiner har ikke noe problem med å lese binært, det er faktisk enklere enn å leste tekst. Og det er svært få mennesker som leser http kall manuelt. :)

 

For debugging og slikt regner jeg med det er en enkel sak å oversette før presentasjon. Dog kan dette komplisere ting litt for utvikling.

 

 

 

Men, det er jo ikke menneskelig leselig, ihvertfall for et fåtall, og akk så langsomt det går å lese binærkode (11010011)

 

I en html-tekst, så ser man fort om det er javascript der, om det er tagger for det ene og det andre, f.eks. flash. Slikt kan ikke et menneske se ut fra binærkode på strak arm. Det er vel egentlig derfor jeg er skeptisk til at det innføres.

 

Men, nok en gang så må vi vel bare sitte og se på at ting endrer seg.

Lenke til kommentar

 

Men, det er jo ikke menneskelig leselig, ihvertfall for et fåtall, og akk så langsomt det går å lese binærkode (11010011)

 

I en html-tekst, så ser man fort om det er javascript der, om det er tagger for det ene og det andre, f.eks. flash. Slikt kan ikke et menneske se ut fra binærkode på strak arm. Det er vel egentlig derfor jeg er skeptisk til at det innføres.

 

Men, nok en gang så må vi vel bare sitte og se på at ting endrer seg.

 

Vel det spørs litt hvordan du ser på det. Du vet at html også i bunn og grunn er binært når det overføres og lagres og behandles?

Basert på et charset blir det tolket over til tekst og vist til oss.

 

Det går helt fint å oversette binært til lesbart. Spesielt om det represneterer html, css og javascript.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt. Binært høres ikke helt riktig ut. Hvordan skal man få kontroll med reklame, virus med mye mere? Ta det jeg her sier med en klype salt, da jeg ikke har noen spesiell kompetanse omkring disse ting.

En klype? Jeg trenger en tønne.

 

Men, det er jo ikke menneskelig leselig, ihvertfall for et fåtall, og akk så langsomt det går å lese binærkode (11010011)

 

I en html-tekst, så ser man fort om det er javascript der, om det er tagger for det ene og det andre, f.eks. flash. Slikt kan ikke et menneske se ut fra binærkode på strak arm. Det er vel egentlig derfor jeg er skeptisk til at det innføres.

 

Men, nok en gang så må vi vel bare sitte og se på at ting endrer seg.

HTTP/2 er en erstatning for HTTP, ikke HTML. HTTP er språket nettleseren bruker for å si til serveren den ønsker å få en viss side servert. F.eks når du gikk inn på denne tråden sendte nettleseren noe sånt til serveren:

 

GET /index.php?showtopic=1652446 HTTP/1.1

Host: www.diskusjon.no

Connection: close

User-Agent: Mozilla

Accept-Encoding: gzip

Accept-Charset: ISO-8859-1,UTF-8;q=0.7,*;q=0.7

Cache-Control: no-cache

Accept-Language: de,en;q=0.7,en-us;q=0.3

 

Dette må serveren gjøre for hver html-fil, css-fil, js-fil og hvert bilde. Det nye er at istedenfor å skrive dette med ord så skal pcen bruke tall (som er det den er best til). Det vil gjøre at informasjonen tar mindre plass (la oss si at GET = 0, Host=1, Connection=2 osv, ett tall istedenfor et langt ord).

 

I tillegg kan flere filer (som alle bildene på siden) bli sendt uten at nettleseren må "ringe opp" serveren på nytt for hver gang.

 

Og til sist skal alt dette kunne komprimeres. (Før kunne bare selve filene (altså HTML og bilder) komprimeres, ikke HTTP-"ordene".)

 

Det er ingen som skal lese noe binærkode. Binært i denne sammenhengen betyr at det skal brukes tall i stedenfor bokstaver. Det vil se kaudervelsk ut for mennesker, men mye lettere og raskere å forstå for datamaskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...