Gå til innhold

KOMMENTAR: – Uber kan ikke komme fort nok til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så går du inn i bilen, tar turen, og går ut. Du trenger ikke å betale, for det fikser appen automagisk. Og i innboksen din får du en fyldig kvittering som viser deg akkurat hvor du kjørte, når du kjørte og med hvem du kjørte

 

 

Kan du forklare denne litt bedre?

 

Hvordan skjer betaling automatisk?

Lenke til kommentar

 

 

Så går du inn i bilen, tar turen, og går ut. Du trenger ikke å betale, for det fikser appen automagisk. Og i innboksen din får du en fyldig kvittering som viser deg akkurat hvor du kjørte, når du kjørte og med hvem du kjørte

 

Kan du forklare denne litt bedre?

 

Hvordan skjer betaling automatisk?

Du registrerer betalingskortet ditt i appen, den tar betalt når turen er ferdig. Du skal dermed ikke betale noe direkte til sjåføren som har kjørt deg. Alt går via Uber.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Brukte nesten utelukkende Uber da jeg var i San Francisco tidligere i år, og har bare gode erfaringer. Fungerer knallbra både med UberX og Uber Black.

Eneste hickupen jeg hadde var en sen natt da jeg skulle bestille en bil, hadde dårlig GPS-dekning og presterte å bomme med 5-6 kvartaler. Kansellerte turen og bestilte ny bil til riktig adresse.

 

Og her hoppes det glatt bukk over at enhver tulling ikke kan sette seg i bilen og late som han er drosje. Det er heldigvis krav til både trafikksikkerhet hva bilen angår, vandelsattest fra politiet, kjennskap til området bilen skal kjøres i, osv osv. Det sikrer kvaliteten og sikkerheten til passasjeren. Løyvehavere i et område har også enkelte pliktvakter som sikrer at det alltid er biler tilgjengelig hele døgnet, allergi-sikre biler, biler tilpasset funksjonshemmede, med videre.
UberBlack er vel lovlig, så lenge bilen har selskapsvognløyve, som en limo-tjeneste.

Såklart nevnes det ikke når det ikke er tilfelle. For å bli UberX-sjåfør må du gjennom bakgrunnssjekk som luker ut de sjåførene som ikke er egnet til å kjøre. F.eks. har Uber krav om at samtlige biler må være av årsmodeller nyere enn 2006, og det stilles videre krav til bilens tilstand.

 

Når man avslutter en Uber-tur rangerer man sjåføren. Hvis sjåfører ender opp med å få dårlige tilbakemeldinger mister de muligheten til å kjøre. Dette er en helt annen kvalitetssikring enn det du finner i Norge. Jeg hadde f.eks. en taxisjåfør som verken kunne veien eller kjørte trygt. Etter å ha forklart at jeg skulle til universitetet i studiebyen min, som alle vet hvor ligger, presterte han allikevel å kjøre feil flere ganger og vinglet i både vårt og motgående kjørefelt da han fiklet med GPS. Sendte en klage på han til selskapet han kjørte for, fikk ikke svar, purret etter lang tid og fikk da beskjed om at han hadde sluttet. Ingenting annet. Slike hendelser kan fanges opp umiddelbart av Uber og tas faktisk på alvor -- de er strenge på å utestenge sjåfører som ikke leverer en god nok tjeneste.

 

At det finnes allergivennlige biler og biler med handicap-tilgang er et solid argument -- og det viser jo bare at det er et marked for det. Det er derimot ikke noe argument for at Uber skal forbys, det burde være fritt frem for ulike leverandører å tilby denne tjenesten.

 

Og det aller merkeligste:
"For det koster ikke en taxi 250 kroner å ha meg som passasjer i tre-fire minutter en lørdagsnatt, når den samme taxien kan plukke opp en ny passasjer noen sekunder senere.".

Det koster 250,- fordi det utenom rushtiden er overkapasitet på bilene. Bilen får ikke en ny passasjer noen sekunder senere fordi det er sjelden noen skal fra utkanten og inn til sentrum klokka 03:40 natt til søndag. Så bilen må kjøre tom tilbake. Og hva med resten av døgnet? Da vil det være en overkapasitet akkurat som det er med ordinære taxier i dag og neste kunde kommer kanskje om en time, ikke om noen sekunder. I tillegg er det andre kostnader som kommer inn i bildet som sosiale kostnader rundt et lønnsforhold, regnskapstjenester, driver man flere biler kan det fort bli revisjonsplikt, osv, osv.
Og hva som får artikkelforfatter til å tro at dødtid forsvinner fordi sjåføren har en app istedet for et takstameter i bilen er meg en gåte.

 


Sett en tenkt framtid der alle kjører rundt i privatbilen med en app på mobilen, hvem henter deg når du trenger en bil klokken 04:20 natt til en tirsdag? Det er ikke lønnsomt for noen å kjøre på det tidspunktet, kanskje med unntak for de aller største byene.

Poenget med Uber er mer effektiv bruk av de ressursene som er tilgjengelig, blant annet fordi man bruker teknologi på en fornuftig måte og jobber med å effektivisere det som er en utrolig ineffektiv bransje. Uber har f.eks. "surge pricing", som gjør at de gangene det er høyere etterspørsel enn tilbud, øker prisene til det kommer nok biler på veien. Det gir incentiver for sjåfører til å bruke tiden sin til å kjøre på nattestid dersom det er underkapasitet, og det gjør det faktisk lønnsomt.

 

 

Pirattaxi-kjøring er fortsatt forbudt ved lov i Norge og vil nok forbli det i overskuelig framtid. For en lang rekke grunner er nok det fornuftig. Lavere priser kan vi nok bare glemme, men at noen mer avanserte løsninger kan komme på banen får vi absolutt håpe på.
Tromsø Taxi har en app med geolokasjon som gjør det enkelt å få en bil. Legger de til funksjonalitet som gir en like god kvittering som Uber (med ruten bilen tok), betaling, bilinfo, og funksjonalitet som viser bilen på vei til deg så er de langt på nær i mål.

Jeg betalte mindre med Uber enn en vanlig taxi hadde kostet. Bilene var av bedre standard enn taxier jeg har tatt i samme by tidligere og de var renere. Videre var det ingen kontanthåndtering verken fra min eller sjåførens side, som sparer tid når turen avsluttes. Ikke minst kunne jeg se hvor lenge jeg måtte vente på en taxi, og dermed lett ta vurderingen på om jeg ville ta den eller finne alternativ transport -- eller utnytte tiden min inntil taxien kom mer effektivt enn å stå på et gatehjørne og vente.

 

Vi har tilsvarende i Stavanger. Appen heter vel TaxiFix, og der kan du bruke geolokasjon til å bestille taxi. Prøvde den nylig, forhåndsbestilte taxi til påfølgende morgen, og den ga meg feilmeldinger. Etter å ha avsluttet app og startet på nytt fantes det ingen bekreftelse eller informasjon om bestillingen hadde gått gjennom, så ringte inn og bestilte en bil. Stod selvfølgelig to biler på utsiden neste morgen.

Ikke imponert over TaxiFix ihvertfall, den fungerte særdeles dårlig og laaaaangt i fra det Uber har.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg kan være enig i at en tjeneste som Uber kan fungere bedre enn tradisjonelle drosjer, men jeg er litt skuffet over at ingen (?) norske medier ser ut til å ville skrive om at Uber er et gyselig selskap:

 

The horrific trickle down of Asshole culture: Why I’ve just deleted Uber from my phone

Uber Executive Suggests Digging Up Dirt On Journalists

Uber's dirty tricks quantified: Rival counts 5,560 canceled rides

This is Uber's playbook for sabotaging Lyft

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Enda mer sosial dumping og uryddige arbeidsforhold kan ikke komme fort nok til Norge

FYP

 

Edit: Bare for å presisere, i motsetning til hva andre tror og mener, er jeg i den oppfatning at Uber faktisk ikke er en fremtidsrettet ide eller noen innovasjon. Det er faktisk en teknologi som paradoksalt nok tar oss tilbake i tid.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

 

Du har i grunn ingen argumenter som er bra her.

 

Du skyter deg selv i benet her ;)

 

Bare jeg som ikke helt skjønte helt hvordan man svarer en bruker uten å måtte vise hele kommentaren hans. Var et svar til thklinge. Men ja, burde kanskje utdype at alt han sa, selv om har rett i noe, så er det ikke gode argumenter.

Endret av Tom-Erik Paulsen
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Om det er Uber eller hva som helst, den pillråtne taxinæringen, spesielt i Oslo, trenger en total omlegging. Enhver endring/konkurranse i det markedet er hjertelig velkommen.

 

Kan du utdype hva du mener er så "pil råttent" med drosjenæringen i Norge?

Lenke til kommentar

 

Om det er Uber eller hva som helst, den pillråtne taxinæringen, spesielt i Oslo, trenger en total omlegging. Enhver endring/konkurranse i det markedet er hjertelig velkommen.

 

Kan du utdype hva du mener er så "pil råttent" med drosjenæringen i Norge?

 

 

Troller du forumet nå, eller har du bare ikke lest nyheter de siste 10 årene. Om pil råttene konsesjoner, hvitvasking og priser som spriker med 200 til 300%

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

 

 

Om det er Uber eller hva som helst, den pillråtne taxinæringen, spesielt i Oslo, trenger en total omlegging. Enhver endring/konkurranse i det markedet er hjertelig velkommen.

 

Kan du utdype hva du mener er så "pil råttent" med drosjenæringen i Norge?

 

Troller du forumet nå, eller har du bare ikke lest nyheter de siste 10 årene. Om pil råttene konsesjoner, hvitvasking og priser som spriker med 200 til 300%

 

Du stiller vel ikke noe særlig godt troverdighetsmessig i en diskusjon når du starter med å anklage andre for å trolle for dermed å besvare et spørsmål med fullstendig ubegrunnede påstander.

 

Hvilke pil råtne konsesjoner er det du snakker om? Hvitvasking? Er dette noe som omfatter en liten eller stor del av drosjenæringen, hvis du mener det sistnevnte kan du jo legge frem bevis for denne påstanden. Priser som spriker med 200 til 300% er ulovlig da takstene (til og med takstene i Oslo) er regulerte via konkurransetilsynet.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

I utganspunktet så er det to modellar som ein kan velge mellom når det gjeld å organisere taxinæringa.

Alternativ 1) Frislepp der alle som vil kan kjøyre og ta betalt.

Fordelen her er at vi får mange bilar på vegane som kan ta på passasjerar og at prisane går ned pga stor konkurranse. Ulempen er at det kun vil være tilgjengelige drosjer til ein fornuftig pris i områder og på tidspunkt der det er mange kunder.

 

Alternativ 2) Krav om drosjeløyve som gir rettigheiter og forpliktelser. Fordelen her er at du sikrer eit taxitilbud gjennom heile døgnet, og at tilbudet også er tilpassa den delen av befolkninga som har spesielle behov. Ulempen er at tjenesten jamnt over blir dyrare å bruke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

I utganspunktet så er det to modellar som ein kan velge mellom når det gjeld å organisere taxinæringa.

Alternativ 1) Frislepp der alle som vil kan kjøyre og ta betalt.

Fordelen her er at vi får mange bilar på vegane som kan ta på passasjerar og at prisane går ned pga stor konkurranse. Ulempen er at det kun vil være tilgjengelige drosjer til ein fornuftig pris i områder og på tidspunkt der det er mange kunder.

 

Alternativ 2) Krav om drosjeløyve som gir rettigheiter og forpliktelser. Fordelen her er at du sikrer eit taxitilbud gjennom heile døgnet, og at tilbudet også er tilpassa den delen av befolkninga som har spesielle behov. Ulempen er at tjenesten jamnt over blir dyrare å bruke.

 

Kunne ikke vært mer enig med deg. Enten må du frislippe drosjemarkedet helt eller bevare en regulering, helst strengere en det vi har i dag for å unngå det surret vi har i Oslo med useriøse aktører.

 

Jeg lener meg like mye begge veier, men man kan altså ikke få det i pose og sekk slik b.la FrP og mange andre politiske partier vil ha det til som knapt har noen gjennomtenkt drosjepolitikk eller strategi.

Lenke til kommentar

Hvilke pil råtne konsesjoner er det du snakker om? Hvitvasking? Er dette noe som omfatter en liten eller stor del av drosjenæringen, hvis du mener det sistnevnte kan du jo legge frem bevis for denne påstanden. Priser som spriker med 200 til 300% er ulovlig da takstene (til og med takstene i Oslo) er regulerte via konkurransetilsynet.

Om man leser litt i aviser kan man ikke ha unngått å få med seg alle artiklene om dette gjennom årene, her er noen få:

http://www.dagbladet.no/2013/03/25/nyheter/bedrageri/svindel/taxi/26377724/

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Drosjesvindel-for-12-millioner-ga-syv-maneder-i-fengsel-5121458.html

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Domt-for-drosje-svindel-2514905.html

http://www.aftenposten.no/meninger/Dyrere-og-darligere-6704142.html

http://www.aftenbladet.no/nyheter/innenriks/---Produserte-dataprogram-for-drosjesvindel-2060646.html

http://www.dagbladet.no/2009/08/18/nyheter/innenriks/taxi/svindel/7707962/

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

 

Hvilke pil råtne konsesjoner er det du snakker om? Hvitvasking? Er dette noe som omfatter en liten eller stor del av drosjenæringen, hvis du mener det sistnevnte kan du jo legge frem bevis for denne påstanden. Priser som spriker med 200 til 300% er ulovlig da takstene (til og med takstene i Oslo) er regulerte via konkurransetilsynet.

Om man leser litt i aviser kan man ikke ha unngått å få med seg alle artiklene om dette gjennom årene, her er noen få:

http://www.dagbladet.no/2013/03/25/nyheter/bedrageri/svindel/taxi/26377724/

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Drosjesvindel-for-12-millioner-ga-syv-maneder-i-fengsel-5121458.html

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Domt-for-drosje-svindel-2514905.html

http://www.aftenposten.no/meninger/Dyrere-og-darligere-6704142.html

http://www.aftenbladet.no/nyheter/innenriks/---Produserte-dataprogram-for-drosjesvindel-2060646.html

http://www.dagbladet.no/2009/08/18/nyheter/innenriks/taxi/svindel/7707962/

 

 

Dette dreier seg i hovedsak om drosjeeiere (mange av de forhenværende) i Oslo (og en fra Bergen) og den infamøse skandalen som ble avdekket med skatteundrag. Å bruke dette som et eksempel på hvordan hele drosjenæringen fungerer blir for søkt.

 

Det blir også for ordens skyld ekstremt feilaktig å bruke Oslo (som er en storby i Norsk målestokk) som utgangspunkt for hvordan man skal reformere drosjenæringens funksjon og rolle i hele samfunnet. Til grensen hensynsløst og egoistisk (og da snakker jeg på kundens vegne og ikke næringen)

Lenke til kommentar

Jaja, man kan begrense det både geografisk/etnisk/tidsmessig etc så mye man vil og finne på alskens unnskyldinger for å få det til å høres bedre ut. Det forandrer fortsatt ikke at det er veldig mye råttenskap å ta tak i innenfor denne næringen. (Og det er jo selvsagt at slike ting oppstår mest der konsentrasjonen er størst?) Edit: Og igjen, dette var bare et mer eller mindre tilfeldig og lite utvalg fra google.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...