Gå til innhold

ANMELDELSE: Score - Orchestral Game Music


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig i de store linjene, men noen detaljer jeg oppfattet annerledes, for min del var kanskje amiga-medleyen den største skuffelsen, kanskje fordi jeg gledet meg mest til den. Ikke det mest spennende utvalget for min del, og jeg synes Mokey-island-tolkningen kanskje var dne låten som gjorde seg aller dårligst med orkester.

 

Forøvrig er en Ocarina et gammelt og primitivt instrument som det er vanskelig å få til høres bra ut i de volumene en konsertsal krever. Jeg ser på instrumentklassen som problemet, ikke nødvendigvis dette konkrete instrumentet eller framførelsen.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del begynte jeg å sippe allerede ved mega man-medleyen :p Og det fortsatte når de begynte med Final Fantasy 7.

 

Monkey Island-temaet var de ikke spesielt stødige på, ihvertfall ikke reggae-rytmen på trommisen. Den hangla veldig. Men igjen, reggae har fint lite å gjøre i klassisk sammenheng, så ingen av musikerne er trent i den sjangeren.

 

Uansett, ekstremt bra konsert og jeg skal definitivt dit neste gang!

En annen litt interessant greie er at de vanlige "reglene" for en symfonisk konsert var helt borte. Man skal ikke klappe mellom satsene og ihvertfall ikke klappe takten til musikken. Men de var litt runde i akkurat denne sammenhengen da salen var fullstappet av nerds i alle former og farger :)

Lenke til kommentar

For min del begynte jeg å sippe allerede ved mega man-medleyen :p Og det fortsatte når de begynte med Final Fantasy 7.

 

Monkey Island-temaet var de ikke spesielt stødige på, ihvertfall ikke reggae-rytmen på trommisen. Den hangla veldig. Men igjen, reggae har fint lite å gjøre i klassisk sammenheng, så ingen av musikerne er trent i den sjangeren.

 

Uansett, ekstremt bra konsert og jeg skal definitivt dit neste gang!

En annen litt interessant greie er at de vanlige "reglene" for en symfonisk konsert var helt borte. Man skal ikke klappe mellom satsene og ihvertfall ikke klappe takten til musikken. Men de var litt runde i akkurat denne sammenhengen da salen var fullstappet av nerds i alle former og farger :)

 

Vel for det første så er det jo strengt tatt ikke satser som ble spilt her, man kan jo kanskje kalle en medley noe som er sammensatt av satser, men det ble jo ikke klappet innimellom. Videre er det stadig noen som klapper mellom satser på vanlige konserter også så jeg synes ikke de var noe rundere enn vanlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men fremførte de Fear of the Heavens fra Secret of Mana? Den står på programmet i Bergen og er hovedgrunnen til at jeg drar!

Har du en link til programmet/spillelisten? Kan ikke huske å ha sett det noe sted..

 

Kommer de til Bergen? Når? Hvor kan jeg kjøpe billett?? Take my money!!!

http://www.billettservice.no/artist/bergen-filharmoniske-orkester-billetter/894630

 

Grieghallen 4. og 5. mars. Er du student vil jeg anbefale onsdagen (4.), flere gode billetter tilgjengelig da. Betalte 100 spenn per billett.

Lenke til kommentar

"Spillmusikk er best med orkester"

 

Tja, for spillmusikk som er skrevet for orkester så kan jeg være enig, men når det gjelder spillmusikk som er skrevet for spesielle chiper og så senere fremføres med symfoniorkester så er som regel resultatet at stykket blir mye dårligere. Begrensningene i hardware som musikken ble skrevet for er med på gi stykkene særpreg, og dette mister de når de fremføres som orkestermusikk. Ikke bare mister de særpreg heller, de mister lett mye av identiteten og det som gjør at de fungerer i utgangspunktet.

 

Det finnes selvsagt mange gode unntak også, og generelt sett er det ofte spennende å høre musikk man liker bli tolket på en helt ny måte.

Endret av Mithridates VI
Lenke til kommentar

 

For min del begynte jeg å sippe allerede ved mega man-medleyen :p Og det fortsatte når de begynte med Final Fantasy 7.

 

Monkey Island-temaet var de ikke spesielt stødige på, ihvertfall ikke reggae-rytmen på trommisen. Den hangla veldig. Men igjen, reggae har fint lite å gjøre i klassisk sammenheng, så ingen av musikerne er trent i den sjangeren.

 

Uansett, ekstremt bra konsert og jeg skal definitivt dit neste gang!

En annen litt interessant greie er at de vanlige "reglene" for en symfonisk konsert var helt borte. Man skal ikke klappe mellom satsene og ihvertfall ikke klappe takten til musikken. Men de var litt runde i akkurat denne sammenhengen da salen var fullstappet av nerds i alle former og farger :)

 

Vel for det første så er det jo strengt tatt ikke satser som ble spilt her, man kan jo kanskje kalle en medley noe som er sammensatt av satser, men det ble jo ikke klappet innimellom. Videre er det stadig noen som klapper mellom satser på vanlige konserter også så jeg synes ikke de var noe rundere enn vanlig.

 

AtW

 

Det var kanskje ikke satser som sådan, men hadde det vært som vanlige klassiske konserter så hadde man klappet rett før pausen, og på slutten.

 

De var helt klart rundere enn vanlig, for det er temmelig strenge regler på slike steder. Man skal ikke komme for sent, kle seg riktig, og ikke minst, sitte helt i ro og lytte.

 

Nå har jeg aldri vært noe annet sted enn Olavshallen når jeg har sett klassisk, men jeg har sett svært mange stykker iløpet av årene og har aldri opplevd noen som klapper mellom satser.

 

På dette spesifikke stykket, helt på slutten når de tok frem Mario-medleyen igjen så klappet folk takta. Og da snudde dirigenten seg slik at folk sluttet å klappe. Og det gir mening, fordi det er jo ingen metronom i symfoni vanligvis. Og da er det veldig forstyrrende at man klapper takten.

Lenke til kommentar

 

 

For min del begynte jeg å sippe allerede ved mega man-medleyen :p Og det fortsatte når de begynte med Final Fantasy 7.

 

Monkey Island-temaet var de ikke spesielt stødige på, ihvertfall ikke reggae-rytmen på trommisen. Den hangla veldig. Men igjen, reggae har fint lite å gjøre i klassisk sammenheng, så ingen av musikerne er trent i den sjangeren.

 

Uansett, ekstremt bra konsert og jeg skal definitivt dit neste gang!

En annen litt interessant greie er at de vanlige "reglene" for en symfonisk konsert var helt borte. Man skal ikke klappe mellom satsene og ihvertfall ikke klappe takten til musikken. Men de var litt runde i akkurat denne sammenhengen da salen var fullstappet av nerds i alle former og farger :)

 

Vel for det første så er det jo strengt tatt ikke satser som ble spilt her, man kan jo kanskje kalle en medley noe som er sammensatt av satser, men det ble jo ikke klappet innimellom. Videre er det stadig noen som klapper mellom satser på vanlige konserter også så jeg synes ikke de var noe rundere enn vanlig.

 

AtW

 

Det var kanskje ikke satser som sådan, men hadde det vært som vanlige klassiske konserter så hadde man klappet rett før pausen, og på slutten.

 

De var helt klart rundere enn vanlig, for det er temmelig strenge regler på slike steder. Man skal ikke komme for sent, kle seg riktig, og ikke minst, sitte helt i ro og lytte.

 

Nå har jeg aldri vært noe annet sted enn Olavshallen når jeg har sett klassisk, men jeg har sett svært mange stykker iløpet av årene og har aldri opplevd noen som klapper mellom satser.

 

På dette spesifikke stykket, helt på slutten når de tok frem Mario-medleyen igjen så klappet folk takta. Og da snudde dirigenten seg slik at folk sluttet å klappe. Og det gir mening, fordi det er jo ingen metronom i symfoni vanligvis. Og da er det veldig forstyrrende at man klapper takten.

 

 

Det er ikke riktig, det er helt vanlig å klappe imellom når det er frittstående stykker på klassisk konsert.

 

Jeg har vært mange ganger i olavshallen og aldri opplevd noe strenge regler i olavshallen. Kleskode feks? Har du noen gang blitt stoppet pga klær? Jeg har stort sett alltid helt vanlige klær, dvs jeans og genser.

 

Folk klapper ikke mellom satser, men dette er ikke satser, virker bare som du har misforstått litt hva en sats er.

 

Jeg har forøvrig ved flere anledninger opplevd klapping i stykker der det er noe spesielt, som på et slikt ekstranummer, også på symfonier.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...