Gå til innhold

– Den neste iOS-versjonen skal fokusere på stabilitet og fiksing av feil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ifølge rykter er det ikke sikkert at den neste versjonen får massevis av nye funksjoner. Den neste iOS-versjonen skal fokusere på stabilitet og fiksing av feil...

Jeg syns dette høres smart ut. Skulle det dukke opp noen nye funksjoner, helt greit. Men det er sikkert ikke så dumt å lage en versjon som legger en enda bedre plattform i bunn, selv om det som allerede er på plass fungerer godt.

 

Men det er jo bare et rykte, så man bør nok ikke legge alt for mye tanker i dette enda...:-)

Lenke til kommentar

iOS 8 mener du?

 

Som jeg nevnte GUI designet. Sammenlign Yosemite og iOS7-8 der.

 

Yosemite designelementer:

http://cdn.osxdaily.com/wp-content/uploads/2014/06/f1401729417-610x339.jpg

 

http://cdn.osxdaily.com/wp-content/uploads/2014/06/f1401729314-610x342.jpg

 

http://cdn.osxdaily.com/wp-content/uploads/2014/06/f1401731084-610x340.jpg

 

iOS7 og 8.

http://cdn3.pcadvisor.co.uk/cmsdata/features/3532778/iOS-8-screenshots---home-screen_thumb.jpg

 

Er helt klart at iOS henger etter her i mine øyne.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

iOS 8 mener du? Som jeg nevnte GUI designet. Sammenlign Yosemite og iOS7-8 der... ...Er helt klart at iOS henger etter her i mine øyne.

Det kan se ut som om du mener ikon-design først og fremst. Eller kanskje du mener det er viktig om ikoner er runde eller tilnærmet firkanta?

 

Ja, ikoner inngår som et ganske lite element i GUI-design, men det er veldig mye mer. Både estetisk, funksjonelt, styring og kontroll, fargevalg +++. Glem heller ikke at GUI i seg selv er en ganske liten del av et OS...

 

Noe skal fungere på en PC (bærbar/stasjonær) og noe skal fungere på iPad/iPhone som har en litt annen brukeropplevelse. Kanskje GUI ikke skal eller bør være helt identisk, heller ikke selve ikonene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viktig eller ikke viktig, designet avviker i såpass stor grad at de ikke virker å tilhøre samme generasjon.

 

Hvilke andre ting som er nytt med Yosemite har man inkorperet i iOS? Eller omvendt? Konkrete eksempler? Jeg er rett og slett interessert i konkrete eksempler på hva som gjør at disse tilhører samme generasjon?

 

Vi vet alle hva som "inngår i GUI/UI design" men konkrete eksempler her?

 

Hm at runde ikoner ikke ville funket på en telefon virker litt merkverdig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Viktig eller ikke viktig, designet avviker i såpass stor grad at de ikke virker å tilhøre samme generasjon.Hvilke andre ting som er nytt med Yosemite har man inkorperet i iOS? Eller omvendt? Konkrete eksempler? Jeg er rett og slett interessert i konkrete eksempler på hva som gjør at disse tilhører samme generasjon?Vi vet alle hva som "inngår i GUI/UI design" men konkrete eksempler her?Hm at runde ikoner ikke ville funket på en telefon virker litt merkverdig.

Fortsatt usikker på hva du egentlig mener, så jeg må spørre deg noen småting til før jeg eventuelt kan komme med mine meninger...:

 

Du fremstår som om du vil ha nøyaktig samme GUI med helt like designelementer på så ulike enheter som en PC og iPad/iPhone. Stemmer den oppfatningen?

 

Hvorfor er det viktig for deg at to ulike enheter skal ha såkalt samme generasjon OS? Jeg antar at det på ingen måte er mulig å få til en gang, siden OS for PC er utviklet siden tidlig 80-tallet, mens OS for mobile enheter er fra lanseringen i 2007. Skal litt til å få de til å bli samme generasjon... At de snakker sammen på en god og integrert måte (OSx og iOS) er veldig bra, men samme generasjon blir de aldri.

Så hva mener du med dette?

 

Det kan godt hende at runde ikoner fungerer like godt som firkanta ikoner på en iPad/iPhone. Men noen som har faglig tyngde innen design hos Apple har likevel så langt funnet det mest hensiktsmessig å bruke firkanta med avrunda hjørner. Kanskje blir de runde i en fremtidig versjon, men vil du anse det som en viktig endring?

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Det jeg enkelt og greit spør om er hva er samkjørt og likt mellom GUI/UI design på Yosemite og iOS7 og 8? Konkrete eksempler akkurat som jeg ble bedt om og serverte.

 

Hvis det er slik som flere mener så må det være mulig å ta frem en del eksempler på dette?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tuller du?

 

Yosemite fikk f. eks. generelt flatere design, mindre bruk av gradienter og bevelling er borte, menyer og paneler er transparente, ikonene kjører samme stil som ble introdusert i iOS 7, og det er Helvetica Neue all over the place.

Nei jeg tuller ikke.

 

Jeg vet godt hva Yosemite fikk ift. Maverick, har aldri sagt noe annet.

Det jeg lurte på var det du sier i andre setning, hvilke ellementer Yosemite og iOS7-8 deler som flere hadde problemer med å konkretisere så der får du ennå 1+.

 

Selv om de deler enkelte designelementer synes jeg likevel Yosemite og iOS 8 er såpass avvikende ennå at jeg håper iOS 9 bringer det ennå et skritt nærmere slik at slektskapet blir tydeligere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Selv om de deler enkelte designelementer synes jeg likevel Yosemite og iOS 8 er såpass avvikende ennå at jeg håper iOS 9 bringer det ennå et skritt nærmere slik at slektskapet blir tydeligere.

OSx og iOS kommer helt sikkert bare til å bli tettere og tettere integrert. Det er jo allerede veldig bra integrasjon.

 

Du kommer antagelig til å få ønsket ditt innfridd i fremtidige versjoner om at også flere designelementer vil ligne mer og mer på hverandre. Mitt håp er likevel at et OS for PC fortsatt både skal og bør ha ulikheter med et OS for mobile enheter (iPad/iPhone og til en viss grad Watch). De skal dekke ulike bruksområder og bør derfor optimaliseres for det de skal gjøre bra, ikke nødvendigvis ligne mest mulig på hverandre.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...