Gå til innhold

Ny standard vil bane vei for 8K-skjermer i bærbare og alt-i-ett-PC-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tviler på at det blir noe særlig av 8k Skjermer før vi har skjermkort som kan kjøre det.

 

Det kommer nok meget kjapt. De har jo ingen grunn til å legge til rette for det før det finnes en overføringsstandard for det. Det er jo ikke noe problem å kjøre 3x 4K skjermer fra ett skjermkort i dag (mulig AMD også støtter 6x 4K, og Nvidia 4x 4K alledere i dag, så 1 x 8K er nok ikke noe problem)

 

Og det er jo stor forskjell på å kjøre 8K desktop og kjøre 8K i spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe problem å kjøre 3x 4K skjermer fra ett skjermkort i dag

Really? Interesting.

 

3 4K-skjermer tilsvarer 3*2*2=12 stk 1920*1080-skjermer, to rader av 6 vanlige widescreen-monitorer.

 

Endel 4K-skjermer dukker opp som 2 1920*2160-skjermer. Du må i såfall ha et skjermkort som støtter 6 skjermer av 1920*2160, med disse skjermene.

 

Spørsmål 1:

Hvor mye VRAM må man ha for å tyne ut oppløsningen 3840*2160 tre ganger av samme skjermkort? Bare for desktop med fulle farger, altså.

 

Spørsmål 2:

Finnes det overhodet noen skjermkort som kan vise oppløsningen 11520*2160 i Eyefinity eller tilsvarende?

 

AMD skriver om R9 295x2: "Run ultra settings in 4K with impunity. Or get two million pixels more than 4K by combining five HD screens in an AMD Eyefinity technology setup." Og da sier de først "The AMD Radeon™ R9 295X2 graphics card is the world’s fastest, period".

 

Det blir bare 5 stk 1920*1080, ikke de 12 som 3*4K tilsvarer.

 

AMD-kortet har 8GB minne. Jeg ville bli overrasket om det er nok til at man får muligheten til å vise 3840x2160 @ 32bit farger, 60hz på alle tre skjermene samtidig.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er jo ikke noe problem å kjøre 3x 4K skjermer fra ett skjermkort i dag

Really? Interesting.

 

3 4K-skjermer tilsvarer 3*2*2=12 stk 1920*1080-skjermer, to rader av 6 vanlige widescreen-monitorer.

 

Endel 4K-skjermer dukker opp som 2 1920*2160-skjermer. Du må i såfall ha et skjermkort som støtter 6 skjermer av 1920*2160, med disse skjermene.

 

Spørsmål 1:

Hvor mye VRAM må man ha for å tyne ut oppløsningen 3840*2160 tre ganger av samme skjermkort? Bare for desktop med fulle farger, altså.

 

Spørsmål 2:

Finnes det overhodet noen skjermkort som kan vise oppløsningen 11520*2160 i Eyefinity eller tilsvarende?

 

AMD skriver om R9 295x2: "Run ultra settings in 4K with impunity. Or get two million pixels more than 4K by combining five HD screens in an AMD Eyefinity technology setup." Og da sier de først "The AMD Radeon? R9 295X2 graphics card is the world?s fastest, period".

 

Det blir bare 5 stk 1920*1080, ikke de 12 som 3*4K tilsvarer.

 

AMD-kortet har 8GB minne. Jeg ville bli overrasket om det er nok til at man får muligheten til å vise 3840x2160 @ 32bit farger, 60hz på alle tre skjermene samtidig.

1302-pwned_2.jpg

 

Selv ser jeg ikke poenget med 4K eller 8K på mobilskjermer og nettbrett, men det er meg.

:)

Endret av Nomen Nescio
Lenke til kommentar

 

Det er jo ikke noe problem å kjøre 3x 4K skjermer fra ett skjermkort i dag

Really? Interesting.

 

3 4K-skjermer tilsvarer 3*2*2=12 stk 1920*1080-skjermer, to rader av 6 vanlige widescreen-monitorer.

 

Endel 4K-skjermer dukker opp som 2 1920*2160-skjermer. Du må i såfall ha et skjermkort som støtter 6 skjermer av 1920*2160, med disse skjermene.

 

Spørsmål 1:

Hvor mye VRAM må man ha for å tyne ut oppløsningen 3840*2160 tre ganger av samme skjermkort? Bare for desktop med fulle farger, altså.

 

 

 

 

Du snakker her som en vanlig 2D-frambuffer? Svært lite, under 100 MB. (32 bit).

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Helt enig med andre her. 5K for 27-30'' skjerm er mer enn nok i lang tid framover, men derimot større fargenøyaktighet (12bit) og 120-144hz er MYE viktigere enn 8K.

Lenke til kommentar

 

 

Spørsmål 1:

Hvor mye VRAM må man ha for å tyne ut oppløsningen 3840*2160 tre ganger av samme skjermkort? Bare for desktop med fulle farger, altså.

 

 

 

 

Du snakker her som en vanlig 2D-frambuffer? Svært lite, under 100 MB. (32 bit).

 

AtW

 

 

Hmm... Da virker resolusjonsbegrensningene på skjermkort veldig kunstige. Sist jeg kjøpte meg kort, (HD 7xxx-serien) var det mange av modellene som ikke støttet 4K (i følge salgsmaterialet).

 

Edit: I did not intend to pwn anyone. Disse var reelle spørsmål jeg ønsket svar til.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Det er jo ikke noe problem å kjøre 3x 4K skjermer fra ett skjermkort i dag

Really? Interesting.

 

3 4K-skjermer tilsvarer 3*2*2=12 stk 1920*1080-skjermer, to rader av 6 vanlige widescreen-monitorer.

 

Endel 4K-skjermer dukker opp som 2 1920*2160-skjermer. Du må i såfall ha et skjermkort som støtter 6 skjermer av 1920*2160, med disse skjermene.

 

Spørsmål 1:

Hvor mye VRAM må man ha for å tyne ut oppløsningen 3840*2160 tre ganger av samme skjermkort? Bare for desktop med fulle farger, altså.

 

Spørsmål 2:

Finnes det overhodet noen skjermkort som kan vise oppløsningen 11520*2160 i Eyefinity eller tilsvarende?

 

AMD skriver om R9 295x2: "Run ultra settings in 4K with impunity. Or get two million pixels more than 4K by combining five HD screens in an AMD Eyefinity technology setup." Og da sier de først "The AMD Radeon™ R9 295X2 graphics card is the world’s fastest, period".

 

Det blir bare 5 stk 1920*1080, ikke de 12 som 3*4K tilsvarer.

 

AMD-kortet har 8GB minne. Jeg ville bli overrasket om det er nok til at man får muligheten til å vise 3840x2160 @ 32bit farger, 60hz på alle tre skjermene samtidig.

 

 

Her har han koblet opp 3 stk 4K skjermer for spilling, videoen om selve skjermene kommer snart:

 

 

Og som jeg nevnte, så sa jeg ingen problemer ved desktop, spill er noe helt annet. Så vi får se når Linus viser spilling i den oppløsningen, det blir nok ikke vakkert, men med en del nedjusteringer så tror jeg man blir overrasket. Syntes Far Cry 4 så meget bra ut, selv når alt stod på ca medium innstillinger i oppløsningen 3440x1440.

 

 

 

 

Spørsmål 1:

Hvor mye VRAM må man ha for å tyne ut oppløsningen 3840*2160 tre ganger av samme skjermkort? Bare for desktop med fulle farger, altså.

 

 

 

 

Du snakker her som en vanlig 2D-frambuffer? Svært lite, under 100 MB. (32 bit).

 

AtW

 

 

Hmm... Da virker resolusjonsbegrensningene på skjermkort veldig kunstige. Sist jeg kjøpte meg kort, (HD 7xxx-serien) var det mange av modellene som ikke støttet 4K (i følge salgsmaterialet).

 

Edit: I did not intend to pwn anyone. Disse var reelle spørsmål jeg ønsket svar til.

 

 

Har selv en hovedskjerm på 3440x1440, i følge spesifikasjonene jeg kunne finne på min 4-5 år gamle Acer laptop, så støtter den ikke dette på HDMI utgangen, men den viser det for det. Sjekket opp når jeg skulle ha ny jobb skjerm som er 2560x1080, og da var maks den kunne støtte 2560x1200 hvis jeg ikke husker feil. Regner med at det har med oppdaterte drivere å gjøre fremfor spesifikasjonene ved lansering.

Lenke til kommentar

 

Her har han koblet opp 3 stk 4K skjermer for spilling, videoen om selve skjermene kommer snart:

 

Og som jeg nevnte, så sa jeg ingen problemer ved desktop, spill er noe helt annet. Så vi får se når Linus viser spilling i den oppløsningen, det blir nok ikke vakkert, men med en del nedjusteringer så tror jeg man blir overrasket. Syntes Far Cry 4 så meget bra ut, selv når alt stod på ca medium innstillinger i oppløsningen 3440x1440.

 

Har selv en hovedskjerm på 3440x1440, i følge spesifikasjonene jeg kunne finne på min 4-5 år gamle Acer laptop, så støtter den ikke dette på HDMI utgangen, men den viser det for det. Sjekket opp når jeg skulle ha ny jobb skjerm som er 2560x1080, og da var maks den kunne støtte 2560x1200 hvis jeg ikke husker feil. Regner med at det har med oppdaterte drivere å gjøre fremfor spesifikasjonene ved lansering.

 

 

Takk...

 

På ditt gamle oppsett kan det være HDMI-standarden som satte begrensningen?

"HDMI 1.3 supports resolution 2560x1600 at 75Hz at 24 bits/pixel, and 60Hz at 30 bits/pixel."

 

DVI single link kan vise 1920×1200 og dual-link 2560×1600.

 

DisplayPort 1.1 kan vise 2560x1600 RGB/60Hz, og DisplayPort 1.2 kan vise 4k (3840x2160).

 

Med HDMI 2.0 og DisplayPort 1.3 får man endelig litt båndbredde, men jeg tror at for 3D@4K med fulle farger og lyd og noe særlig over 60Hz, så er det først nå man begynner å få standardene på plass.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

merkelig at de nevner 8k når det eneste måten å se 4 k på er netflix..... lenge til 4 k blir standard. tipper det vil ta lengre tid enn det var med full HD?

 

 

Men dette er en ny standard. Før det blir standard å bruke en standard må standarden standardiseres...

Eh, eller... Før man har standarder/kabler som faktisk kan overføre innholdet, er det relativt meningsløst både med TV'er og innhold som kan produseres i 8K men ikke har noen måte å overføres på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...