Gå til innhold

Har du en Commodore 64 som støver ned på loftet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det ikke et norsk ord for cartridge? Ble litt forvirret av den norske ordbruken, før jeg tenkte gjennom hva det faktisk sto. Elektronisk kassett er altså det samme som "game cartridge", og lydbånd-kassett ville jeg heller ha kalt magnetbånd-kassett, i og med at lyd bare er én av tingene som kan lagres på båndet, og i dette tilfellet er det data.

Lenke til kommentar

Cassette/kassett er en diminutive (hva er det norske ordet for dét? :p) av case/kasse, altså en liten eske. Innholdet kan være så mangt. De sakene man putter tidsskrifter i og setter i hylla kalles også kassetter. Cartridge er litt samme greia, men jeg er usikker på etymologien. Ordet brukes jo ikke bare om spillkassetter, men også patroner (både blekk og skytevåpen), datalagring generelt og enheter med spolebånd.

Lenke til kommentar

Finnes det ikke et norsk ord for cartridge?

De ble som regel bare kalt for "kassett" back in the day. Nå til dags kan man jo alltids bruke de engelske ordene "cart" eller "cartridge" om man ønsker, som gjøres med så mye annet. Ser ikke noe stort behov for et eget sernorsk ord for spillkassetter ut over det.
Lenke til kommentar

Dette var en kjekk overraskelse. :) - Jeg er utvikleren bak dette spillet med god hjelp fra Saul Cross som står for grafikken og musikken i spillet.

 

Og ja som folk har gjettet så er dette en JetPac remake. Som kanskje en del vet så kom aldri JetPac ut for C64, men var en stor hit for Spectrum og fikk en port til Vic20. Vi vurderte å kalle den JetPac også (og hadde bitmaps og ting for dette), men siden JetPac ble kodet og ut av Ultimate som eies av Stamper brødrene, senere kjent som Rare og nå eies av Microsoft så fant vi ut at vi skulle styre unna dette navnet. :)

 

Spillet har en del utvidelser i forhold til det gamle originale JetPac men jeg håper det faller i smak likevel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det noen som har tips om hvordan få brukt Amiga 500 når en ikke har original monitor ?

Du trenger en RF modulator - en ganske stor klump som du hekter bak på så du får et vanlig antenne signal ut av den. Aner ikke om nye tv'er fremdeles har antenne inngang da - mulig du må bruke noe eldre.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...