Gå til innhold

NOSTALGI: Legenden som nekter å dø (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har også tatt vare på min brødboks. Har kasettspiller jeg også. Husker en kamerat hadde kasettspiller som var helt ny. Den trengte nok en rens eller kalibrering av et eller annet, for han slet veldig med innlasting av spillene. Min som var godt brukt feilet aldri.

 

Så fikk vi diskettstasjon, som kostet enorme kr 3000,-

Den solgte jeg mange år senere for kr 700,- og siden har jeg funnet en diskettstasjon igjen på søppelfyllinga ved flaks, uten at dette er en daglig aktivitet jeg bedriver, så hender det man tar noen minutter med studie av rasket som man ser på miljøstasjonen. Har ikke fått testet den LOAD....8,1

 

Kan hende den vil tørkes støv av for nostalgiens skyld, sammen med venner. Men, det har ikke skjedd så langt. Har tatt vare på floppydiskene også.

 

Husker det var et støyproblem med slike brødbokser. Det fungerte slik at om maskinen måtte servere ut alle fargene på en gang, altså hvit, så forplantet det seg støy over antennekabelen til CRT TV-apparatet. Tror en annen kompis av meg hadde et mer moderne TV enn oss, så der lå det støyfilter av noe slag for høytalerne, evt. så var brødboksen hans koblet via Videospilleren som hadde dette støyfilteret.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Synes redaksjonen skulle laget en sak om nettopp om disse lyd og grafikk brikkene. Jeg har null forhold til grafikk brikken, mens lydrikken har en historie som er enorm, og den er i dag minst like aktuell.

 

SID 8580 - som også eksisterer som 6582, eller den noe eldre versjonen 6581 ble designet som en slags analog / digital hybrid synthesizer og var totalt overlegen alt annet som var å finne på den tiden i bransjen. Det e rr laget en rekke moderne instrumenter som bruker akkurat disse brikkene. Har selv bygget flere, og var med i en tid der bruktmarkedet ble støvsugd for disse brikkene for å bruke i både kommersielle og open source prosjekter som ble til ekstremt brukbare musikk instrumenter.

 

Brikkene hadde også en tendens til å feile i mange commoderer - som resulterte i ingen lyd eller støy - noe som gjør at jeg selv har liggende 10 stk av diverse utgaver. De to hovedutgavene bruker nemlig forskjellig spenning, så det et viktig å ha litt reservedeler å ta til hehe - spesielt når det brukes til musikk instrument.

 

Verdt å merke seg er at det finnes en moderne greie som emulerer SID som fungere som en direkte erstatning dersom du er uheldig og står uten lyd en dag hehe. Denne låter noe annerledes, men er så lik at det skulle ikke bety noe særlig. Den er oppgradert i forhold til originalen, noe som utnyttes av de diverse instrumentene som bruker den. Men dU kan altså dra ut den gamle chippen og sette dette kortet (chipen) rett i den eksisterende slotten.

 

Som sagt - mye fantastisk historie rundt denne chipen, den fortjener en artikkel hehe. Jeg bidrar gjerne med stoff og mer informasjon da jeg sitter på mye mye mer enn jeg gidder og skrive her. Blir bare ivrig hver gang det er snakk om Commodores SIF chiper hehe. Selv har jeg i over 10 år vært aktiv del - om ikke stor del da det er mange ekstremt mer dyktige hoder enn meg - i utviklingen av midibox for de som er interessert i synth og musikk dingser - vi har der et av de største og mest avanserte systemene for å utnytte SID som et instrument.

 

Ser det er nevnt i kommentar over at PSU smeltet. Hehe - dette er et velkjent problem - mange av oss bruker original c64 psu til synthene, men aller helst liker jeg å bygge mine egne, da noen som sagt blir varme, mens mange også feiler og kan resultere i katastrofale / fatale feil i instrumentet eller c64.

 

Jeg nå slutte... hehe. Sorry for den lange kommentaren, men det mater nerden i meg dette her.

 

Godnatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...