Gå til innhold

Religionskrig i nytt spill fra tidligere EA-topp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres gøy ut, selv om det sikkert skaper en del misoppfattelser om de gamle hedenske religionene. Religionskrig er for det aller meste noe som kommer fra de abrahamittiske religionene. Jeg har aldri hørt om at noen erklærte krig i navnet til de gamle religionene fra Midt-Østen, India eller Europa.

 

Men selv om de ikke hadde religionen til hjelp, så fant jo selvsagt folk alltid noen gode grunner for å slakte hverandre ned.

Endret av Mithridates VI
Lenke til kommentar

Høres gøy ut, selv om det sikkert skaper en del misoppfattelser om de gamle hedenske religionene. Religionskrig er for det aller meste noe som kommer fra de abrahamittiske religionene. Jeg har aldri hørt om at noen erklærte krig i navnet til de gamle religionene fra Midt-Østen, India eller Europa.

 

Men selv om de ikke hadde religionen til hjelp, så fant jo selvsagt folk alltid noen gode grunner for å slakte hverandre ned.

 

Øhh... anbefaler da at du leser litt mer historie fra perioden før år 0, eller før år 2000 f.vt. Religion ble brukt for å rettferdiggjøre krig også før de abrahamittistiske religionene oppstod. Sånn er det bare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Høres gøy ut, selv om det sikkert skaper en del misoppfattelser om de gamle hedenske religionene. Religionskrig er for det aller meste noe som kommer fra de abrahamittiske religionene. Jeg har aldri hørt om at noen erklærte krig i navnet til de gamle religionene fra Midt-Østen, India eller Europa.

 

Men selv om de ikke hadde religionen til hjelp, så fant jo selvsagt folk alltid noen gode grunner for å slakte hverandre ned.

 

Øhh... anbefaler da at du leser litt mer historie fra perioden før år 0, eller før år 2000 f.vt. Religion ble brukt for å rettferdiggjøre krig også før de abrahamittistiske religionene oppstod. Sånn er det bare.

Jeg har lest en del oldtidshistorie, men har aldri hørt om akkurat det. Kom gjerne med noen eksempler :)

 

Merk at jeg ikke sier at dette aldri har funnet sted, noe som virker veldig usannsynlig. Men at jeg aldri har hørt om det og at jeg tror dette nesten aldri skjedde.

 

De nærmeste eksemplene jeg kan komme på var den gale keiser Kambyses II av Persia som ødela gudebilder i det okkuperte Egypt, men dette var resultatet av en eneherskers rare innfall, ikke en religion sine tilhengeres ønske om å ødelegge en annen religion.

Okkupasjonen av Egypt hadde ingenting med religion å gjøre.

 

De tre såkalte "hellige krigene" i det gamle Hellas kunne kanskje falle inn under definisjonen, selv om de ikke dreide seg om tilhengere av en religion mot en annen. Det religiøse aspektet i disse dreide seg vel om kontrollen over oraklet i Delfi, og at noen forbrøt seg mot visse religiøse regler som man skulle følge? (Min kunnskap her er veldig begrenset.) Om vi skal klassifisere disse som religionskrig, så er de isåfall de eneste jeg kjenner til.

Lenke til kommentar

Hva med maktutøvelse lengre øst i Asia? Der hvor buddhisme regjerte i sameksistens med herskerskapet. Vet ikke om det er religionskrig. Eller hvor mye som må på plass før man kan kalle det for en religionskrig. Det var sikkert mange religionskriger mellom indianerstammene i Sør-Amerika?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...